Kraków/Dni Indyjskie 2014: Warsztaty klasycznego tańca indyjskiego kathak z Anujem Mishirą i Nehą Singh

Zdjęcie: Kraków/Dni Indyjskie 2014: Warsztaty klasycznego tańca indyjskiego kathak z Anujem Mishirą i Nehą Singh

Fot. z materiałów organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Warsztaty klasycznego tańca północno-indyjskiego kathak z Anujem Mishrą oraz semi-klasycznego tańca indyjskiego (do muzyki filmowej) z Nehą Singh.

Anuj Mishra reprezentuje trzynaste pokolenie tradycyjnej rodziny muzyków szkoły Varanasi gharana. Rozpoczął naukę tańca kathak w wieku siedemnastu lat pod okiem swojego ojca, Arjuna Mishry – słynnego nauczyciela, tancerza i choreografa, który doskonalił swoje umiejętności u Pandita Birju Maharaja. Swój talent zaprezentował na najważniejszych festiwalach tańca w Indiach i poza ich granicami. Współpracował ze znanymi choreografami, jak Karine Saporta, Mallika Sarabhai, Kumudini Lakhia, Rukmini Chaterjee, czy Lata Pada oraz uczestniczył w licznych międzynarodowych projektach artystycznych. Na swoim koncie ma liczne wygrane w konkursach krajowych i międzynarodowych, medale oraz prestiżowe tytuły Shringarmani i Nritya Kawomudhi.

Neha Singh to wiodąca tancerka Arjun Mishra Dance Company. Szkoliła się u Pandita Arjuna Mishry – słynnego mistrza tańca kathak szkoły Lucknow gharana. Występowała na najważniejszych indyjskich i międzynarodowych scenach tańca, między innymi we Francji, Włoszech, Belgii, Hiszpanii, Szwajcarii, Rosji i Libanie. Zdobywczyni licznych nagród i odznaczeń. Eksploruje również inne techniki taneczne, wypracowując własny, innowacyjny styl tańca mogolskiego i semiklasycznego.

Więcej informacji na temat artystów i ich twórczości wraz z nagraniami występów można znaleźć na stronach:
www.lucknowkathakacademy.com
https://www.youtube.com/user/anujkathakmishra
https://www.facebook.com/anujkathakmishra


Czym jest taniec kathak?

Ta forma tańca ma swoje początki w sztuce wędrownych poetów w starożytnych północnych Indiach. Poeci ci, występujący na placach świątynnych we wioskach i na dworach, specjalizowali się w opowiadaniu historii i mitów zapisanych na starych manuskryptach i wzbogacali swoje historie gestami i mimiką. By ożywić narrację używano także instrumentów i wokalu. Wraz z nadejściem kultury muzułmańskich władców Indii, kathak stał się wysublimowaną sztuką kameralną. Patronat nad nią obejmowali różni kochający sztukę władcy i dawali poetom środki na to, aby doskonalili się pod względem dramaturgii i rytmiki i zachwycali elitarne widownie swoim mistrzowskim opanowaniem rytmu i mimiki.

Technika kathaku dziś charakteryzuje się szybką, rytmiczną pracą stóp dopasowaną do skomplikowanych cykli czasowych. Stopy współgrają z akompaniamentem perkusyjnych instrumentów takich jak tabla i pakhawaj, przy czym tancerz i perkusista często rozpieszczają widzów wirtuozeryjnym pokazem i czarodziejsko pięknym rytmem. Ruchy taneczne zawierają liczne piruety wykonane z zawrotną szybkością i kończące się statycznymi pozami. Część interpretacyjna, która bazuje na legendach o miłości Radhy i Kriszny oraz innych ludowych postaciach, zawiera subtelne gesty i mimikę. Lucknow, Banaras i Jaipur uważa się za trzy szkoły (tzw. gharany), w których ta sztuka była kultywowana i w których aspekty rytmiczne i interpretacyjne zostały dopracowane do perfekcji.

Warsztat kathaku obejmować będzie podstawy rytmu, stepów i pracy rąk, techniki wykonywania obrotów i innych charakterystycznych dla kathaku ruchów, krótkich kompozycji tanecznych (tukda), a także wprowadzenie w tajniki niezwykle istotnej w kathaku gry aktorskiej na przykładzie kompozycji typu vandana (z użyciem mimiki i gestów). Warsztat zarówno dla osób stawiających pierwsze kathakowe kroki, jak i dla tych, którzy chcą udoskonalić nabyte wcześniej umiejętności i poznać nowe, choreograficzne układy

Warsztat z semi-klasycznego tańca będzie nauką choreografii do wybranego utworu z filmów indyjskich, wykorzystując elementy zaczerpnięte z tańca filmowego oraz indyjskich tańców klasycznych w przystępnej formie zarówno dla początkujących jak i tych, którzy już mają doświadczenie w nauce tańców indyjskich.

GRAFIK WARSZTATÓW:

Czwartek (29 maja), sala orientalna
16:00 – 18.00 – taniec semi-klasyczny
18:00 – 20.00 – kathak (Lucknow gharana)

Piątek (30 maja), sala orientalna
16:00 – 18.00 – taniec semi-klasyczny
18:00 – 20.00 – kathak (Lucknow gharana)

Cennik:
warsztat dwugodzinny: 60 zł
warsztat czterogodzinny: 120 zł
uczestnictwo w obu warsztatach (8 godzin): 200 zł

Zapisy i info:
warsztatykathaku@gmail.com, tel.: 504-746-131, 532-296-202

www.facebook.com/ZwiastunyKathaku

Warsztaty odbywają się w ramach festiwalu „Dni Indyjskie 2014”.

Organizatorzy:
Zakład Indianistyki UJ, Koło Naukowe Indologów UJ, Koło Naukowe Religioznawców UJ

Sponsorzy:
Restauracja Indyjska RotiRoti
http://rotiroti.pl/

Mayura Patil
Uniwersytet Jagielloński

Partnerzy:
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej 'Manggha’
http://manggha.pl/
Akademia Tańca i Walki GOTA
http://www.gotakrakow.pl/

Patronat honorowy:
Ambasada Indii w Warszawie

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 16:00

Kraków: Akademia Tańca i Walki GOTA, ul. Lubicz 9

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close