Podczas II edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki: Pomiędzy światami zostaną pokazane filmy Ultima Vez Silver i Blush. Ultima Vez została założona w roku 1986 jako kompania i organizacja choreografa, reżysera i twórcy filmowego Wima Vandekeybusa. Od czasu założenia uległa szybkiemu rozwojowi urastając do rangi międzynarodowej kompanii tańca współczesnego z mocnym zapleczem w Brukseli i Flandrii.Obecnie działalność Ultima Vez skupia się na:
- tworzeniu, produkcji, dystrybucji i promocji dzieł artystycznych Wima Vandekeybusa
- organizacji działań edukacyjnych dla różnych grup docelowych
- wsparciu i konsultacji dla choreografów poprzez działania w ramach projektu the European Network Life Long Burning
Silver (2000)
„One for Sorrow, two for Joy, three for a Girl, four for a Boy, five for Silver, six for Gold, 7 for a Secret never to be told”: Wim Vandekeybus wykorzystał tą irlandzką rymowankę o sroczce jako podstawę do stworzenia przedstawienia 7 for a Secret never to be told. (7 sroczek zwiastuje tajemnicę, która nigdy nie ujrzy światła dziennego). Przedstawienie składa się z siedmiu połączonych ze sobą fragmentów, nawiązujących do dwóch skrajnych emocji, dwóch płci, dwóch cennych metali oraz tajemnicy. Dla potrzeb każdej sceny stworzono specjalną scenografię i odrębny schemat ruchu scenicznego. Silver (Srebro) jest piątą sceną powyższego przedstawienia: nieruchoma postać owinięta w sreberko pojawia się na scenie. Nagle, z góry spadają na scenę olbrzymie pióra, sprawiając, że postać zaczyna się poruszać. Stopniowo na scenie pojawiają się kolejni tancerze: skomplikowane partie duetowe rozwijają się w energetyczne i pełne fizyczności sceny, wykorzystując w tym celu typowy dla Vandekeybusa język tańca.
Reżyseria, zdjęcia: Wim Vandekeybus
Redakcja: Rudy Maerten
Colour grading: Lieven Van Baelen
Udźwiękowienie: Franco Piscopo, Alea Jacta
Muzyka, kompozycja, wykonanie oraz nagranie: Thierry De Mey, La Hulpe, lipiec 1997
Postprodukcja – kierownik: Johanna Collier
Produkcja: Quasi Modo & Ultima Vez
Z udziałem: Nordine Benchorf, John Campbell, Carlos de Haro Flores,
Lorenza Di Calogero, Lieve Meeussen, Rasmus Olme, Orlando Ortega
Gonzalez, Celine Perroud, Isabelle Schad
Scenografia: Wim Vandekeybus
Kostiumy, tło: Isabelle Lhoas
Oświetlenie: Dries Vercruysse, Wim Vandekeybus
Blush (2004)
Na przełomie maja i czerwca 2004 roku, Wim Vandekeybus nakręcił 52-minutowy film oparty na własnym przedstawieniu Blush, które odniosło olbrzymi sukces. W rytmie muzyki Davida Eugene’a Edwards/Woven Hand oraz z tekstem flamandzkiego autora Petera Verhelsta, Blush jest zachwycającą podróżą balansującą pomiędzy rajskimi krajobrazami Korsyki oraz najbardziej mrocznymi zakamarkami Brukseli. Blush to odkrycie nieujarzmionej podświadomości, mitycznych ostępów, wytworów naszej wyobraźni, zwalczających się instynktów, które sprawiają, że ciało działa w sposób niezrozumiały dla umysłu. W tanecznych sekwencjach pełnych magnetycznego przyciągania, konfrontacji oraz widocznej odrazy, wykonawcy przechodzą zwierzęce wręcz metamorfozy. Film otrzymał wiele nagród i nominacji : ACID-selection (Agence du Cinéma Indépendant pour sa diffusion) na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 2005 roku, nagrodę dla Najlepszego Filmu na Festiwalu Filmowym Aubagne w 2005 roku, nagrodę za najlepsze Zdjęcia, Festiwal di Palazzo Venezia Arte 2006, Choreography Media Honor (Honorowa Nagroda Mediów Publicznych za Choreografię), Directors Guild of America & Dance Camera West Film, Los Angeles, 2007 .
Tekst, reżyseria: Wim Vandekeybus
Zdjęcia: Lieven Van Baelen
Redakcja: Dieter Diependaele
Oryginalna muzyka: David Eugene Edwards
Dźwięk: Charo Calvo
Nadzór nad dźwiękiem: Benjamin Dandoy
Kostiumy: Isabelle Lhoas
Dialogi: Peter Verhelst & Ultima Vez
Koncepcja, wykonanie: Laura Arís Alvarez, Elena Fokina, Jozef
Frucek, Ina Geerts, Robert M. Hayden, Germán Jauregui Allue, Linda
Kapetanea, Thi-Mai Nguyen, Thomas Steyaert, Wim Vandekeybus
Z udziałem: David Eugene Edwards, Daniel McMahon, Ordy Garrison, Shane Trost
Producent: Bart Van Langendonck, Emilie Blézat, Ellen De Waele
Producent Wykonawczy: Ruben Goots, Ellen De Waele
Koprodukcja: CCCP (Brussels), Sciapode (Paris), Ultima Vez (Brussels)
Wim Vandekeybus – twórca filmowy. Wim Vandekeybus po raz pierwszy odkrył medium zwane filmem, kiedy zetknął się z nim w trakcie rejestracji własnych przedstawień (nagrania video Roseland i La Mentira – obydwa wyreżyserowane przez Wima Vandekeybusa, Waltera Verdina oraz Octavio Iturbe), a swój pierwszy film krótkometrażowy Elba i Federico wyreżyserował w 1993 roku. Film ten stał się podstawą dla produkcji Body doesn’t fit her soul (Jej ciało nie współgra z jej duszą). Od tej chwili, film stał się istotną wartością w twórczości Wima; doskonałym ujściem dla jego szalonej wyobraźni, ważnym i kluczowym elementem jego przedstawień. Wim Vandekeybus rzadko tworzy dzieła bez udziału medium filmowego. Jego ostatnie filmy krótkometrażowe takie jak The Last Words (Ostatnie Słowa) oraz Inasmuch (Takwiele) stanowiły nieodłączną część późniejszych przedstawień; ale funkcjonowały też jako byty niezależne w dziedzinie sztuki i filmów krótkometrażowych. Poza filmami krótkometrażowymi oraz fragmentami filmów i video projekcji, które stanowią część jego przedstawień, Wim Vandekeybus wyreżyserował wiele adaptacji filmowych własnych produkcji tanecznych. Przez umieszczenie elementów przedstawienia w innym kontekście i lokalizacji, Wim Vandekeybus nadaje im całkowicie nową dynamikę, nowy rytm.
Wstęp wolny!
Więcej: http://www.mos.art.pl/spektakl/pl/451/kroki-harmonogram