Spotkania

Kraków/III Festiwal KRoki: „Butō – piękno pod powierzchnią ciała” – dyskusja połączona z promocją książek oraz performanse Hany Umedy i Katarzyny Pastuszak

Zdjęcie: Kraków/III Festiwal KRoki: „Butō – piękno pod powierzchnią ciała” – dyskusja połączona z promocją książek oraz performanse Hany Umedy i Katarzyny Pastuszak

Na zdjęciu: Hana Umeda. Fot. Daria Pawęda.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach III KRoków – Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego odbędzie się dyskusja Butō – piękno pod powierzchnią ciała – spotkanie połączone z promocją wydawnictw poświęconych  butō, w którym udział wezmą: Katarzyna Julia Pastuszak, Magdalena Zamorska, Julia Hoczyk, Anita Zdrojewska, Katarzyna Bester (prowadzenie). Długo oczekiwane tłumaczenie książki Świat Kazuo Ohno autorstwa samego mistrza oraz jego syna Yoshito, Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy butō autorstwa Magdaleny Zamorskiej oraz Ankoku butō. Hijikaty Tatsumiego Teatr ciała-w-kryzysie Katarzyny Julii Pastuszak to trzy niedawno wydane, ważne publikacje. Przybliżają one zagadnienie japońskiego w swojej genezie, ale upowszechnionego na Zachodzie, w tym także w Polsce, tańca butō. Wokół nich poprowadzona zostanie rozmowa na temat tego, czy piękno może tkwić w zjawisku zewnętrznie nieestetycznym oraz czy i jak postulat ten znajduje swoją realizacje w przywołanej sztuce.

Panel poprzedzą występy dwóch artystek:  Hana Umeda zaprezentuje nihon buyō, a Katarzyna Pastuszak wystąpi w performansie  butō inspirowanym twórczością Tatsumiego Hijikaty.

Nihon buyō japoński taniec klasyczny, rozwinięty XVII wieku , choć pierwsze wzmianki o nim pojawiąją się już w kronice historycznej z 712 roku. Łączy w sobie  wpływy kabuki buyō , praktyk tanecznych obecnych w nō oraz tradycyjnych tańców ludowych.Taniec wykonywany wyłącznie przez kobiety, kiedyś przede wszystkim gejsze. Stąd w buyō role męskie wykonują także kobiety. Za pomocą ruchu oraz prezcyzji abstrakcyjnych gestów opowiada historie z życia codziennego, szczególne miejsce poświęcając tematyce miłosnej.

Hana Umedaperformerka, jedyna w Polsce instruktorka tańca nihon buyō. W swojej działalności artystycznej łączy praktykę tej tradycyjnej, japońskiej sztuki scenicznej z działaniami na granicy tańca wspólczesnego. W swojej metodzie nauczania posługuje się autorską metodą, która bierze pod uwagę różnice w używaniu ciała japońskiego i polskiego. Stworzyła serię ćwiczeń, które pomagają przyswoić sobie specyfikę japońskiego ruchu.

YAMERU MAIHIME_excerpts
Wykonanie: Katarzyna Pastuszak
Muzyka: Joanna Duda

Yameru maihime_excerpts to wyjątki ze spektaklu Yameru maihime_prolog – pierwszej część tryptyku, którego tytuł odwołuje się do quasi-autobiograficznej powieści autorstwa Hijikaty Tatsumiego pt. Yameru maihime (Tańcząca chora księżniczka). Spektaklem Yameru maihime_prolog Katarzyna Pastuszak otwiera cykl, w którym z jednej strony sięgać będzie do własnego dzieciństwa, z drugiej zaś podejmie dialog z koncepcjami japońskiego artysty. Projekt Yameru maihime autorstwa Katarzyny Pastuszak zbiega się z publikacją książki pt. Ankoku buto Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie autorstwa Pastuszak i stanowi kolejny etap jej poszukiwań na obszarze butō.

Interesuje mnie przeszłość zagrzebana w ciele i ciało zagrzebane w przeszłości. Milimetr po milimetrze, zanurzam się coraz głębiej w to, co pomiędzy przeszłością, teraźniejszością, przyszłością. Wygrzebuję się, zagrzebuję się w materii, która wibruje barwami znanymi z dzieciństwa i nosi smak nieuniknionego procesu rozkładu. Jestem chorą księżniczką, ubrana we wspomnienia, tańczę dla Ciebie.” [K. Pastuszak]

Katarzyna Pastuszak  – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (2009-2014). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. W 2015 otrzymała stypendium MKIDN„Młoda Polska” na realizację projektu Kantor_Tropy z udziałem Saburo Teshigawary (premiera w październiku 2015)  oraz nominację do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis”. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii, na Grenlandii. W 2014-2015 współtworzyła następujące spektakle i działania performatywne: VHS nr 33 – WCZASY 1983 (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); Mushi no Hokō (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG), Fragile (K. Pastuszak, D. Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad” BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts), Kaliningrad Rosja), Ocalony (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio), Forandring (premiera na Villkvinneseminar Mosjoen, Norwegia), Sisimiut Needs a Hero (reżyseria spektaklu w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii). W grudniu 2014 nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się książka Pastuszak pt. Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie, 2010). Teatr Amareya prowadzony przez Pastuszak został rekomendowany przez jury Polskiej Platformy Tańca 2014 do prezentacji swojej twórczości w ramach bloku „Wizytówka artysty”. W latach 2014-2015 spektakl NOMADKA w reżyserii  Pastuszak został zaprezentowany m.in. podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio, w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii i w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk.

***

 

PROGRAM

Więcej

Bilety:

Karnet normalny: 235 zł, karnet ulgowy: 165 zł*

Bilety na spektakle Kafka sulla spiaggia, Mistral, Tyran(s), What the body does not remeber? – normalny: 45 zł, ulgowy: 35 zł.

Bilety na spektakle Eyes in the colours of the rain, Paradise lost, Stalking Paradise – normalny: 35 zł, ulgowy: 25 zł.

Wstęp na projekcje,  panele dyskusyjne, warsztaty taneczne dla dzieci oraz spotkania z artystami jest bezpłatny.

Sprzedaż internetowa: www.mos.art.pl

rezerwacja: tel. (12) 424 45 25, (12) 424 45 28.

Organizatorzy: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – Małopolski Ogród Sztuki.

Projekt dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close