Trzej tyrani, zamknięci w murach opuszczonego gmachu, samotnie budują zdania swego języka. Według reguł ustanowionych przez charakter ich władzy – doczesny, duchowy i ekonomiczny. Aby sprawować tą władzę, muszą podporządkować sobie swoją niezamieszkałą krainę i, paradoksalnie, podporządkować sobie wszystkich suwerenów. Tyran rządzi, a próba ujarzmienia otoczenia kończy się szokiem metamorfozy, dekonstrukcją jego kodu, tego ucieleśnionego miejsca, które zawiera w sobie społeczną funkcję. Uobecnienie jednostki, owego „człowieka bez właściwości”, który wynurza się z poczwarki suwerenności jest zatem nieuniknione. Ciało odnajduje niepowtarzalny język, mowę niezwiązaną z jego rolą ale z jego naturą. Z kolei jednostka otwiera się na nową metamorfozę, erupcję ciała prawdziwego w miejsce ciała osobistości; artysta wyrywa się z okowów figury, której kostium, zrzucony niczym przez liniejące zwierzę, odsłania fałsz. Spektakl Tyran(i) z poczuciem humoru eksploruje miejsca ciała, obserwuje jak dalece zdolne jest do wchłaniania protokołów i kodów, przygląda się jego odporności i temu jak nieustannie odkrywa się na nowo.
Nasze całe istnienie jest zaledwie złudzeniem ludzkich mas.
Robert Musil
Spektakl na trzech tancerzy:
papieża, króla i dyrektora –
trzech tyranów bez królestwa.
Król w cieniu swego pałacu i swego ludu,
papież w cieniu kościoła i wiernych,
dyrektor w cieniu robotnika i fabryki.
Koncepcja i choreografia: Karine Ponties
Tancerze: Mathieu Desseigne Ravel, Eric Domeneghetty, Shantala Pèpe
Światło i konsultacja artystyczna: Guillaume Fromentin
Oryginalna muzyka: David Monceau
Produkcja: Dame de Pic / Cie Karine Ponties wspierana jest przez Ministerstwo Kultury Federacji Walonia-Bruksela, Departament Tańca; Wallonie-Bruxelles International oraz Agence Wallonie-Bruxelles Théâtre/Danse. Zespół ma swą formalną siedzibę w Teatrze Les Tanneurs w Brukseli; Teatrze Jean Vilar w Vitry-sur-Seine oraz Teatrze Miejskim Esch w Luksemburgu.
Karine Ponties – dyrektor artystyczny Dame de Pic, a jednocześnie choreografka i wykonawczyni, jest autorką około trzydziestu utworów tanecznych. Twórczość Ponties cechuje upodobanie do absurdu oraz zainteresowanie intymnością i złożonymi splotami wzajemnych relacji.
Po spektaklu, o 20.30 odbędzie się spotkanie z artystami w klubie Pauza in Garden.
Bilety:
Karnet normalny: 235 zł, karnet ulgowy: 165 zł*
Bilety na spektakle Kafka sulla spiaggia, Mistral, Tyran(s), What the body does not remeber? – normalny: 45 zł, ulgowy: 35 zł.
Bilety na spektakle Eyes in the colours of the rain, Paradise lost, Stalking Paradise – normalny: 35 zł, ulgowy: 25 zł.
Wstęp na projekcje, panele dyskusyjne, warsztaty taneczne dla dzieci oraz spotkania z artystami jest bezpłatny.
Sprzedaż internetowa: www.mos.art.pl
rezerwacja: tel. (12) 424 45 25, (12) 424 45 28.
Organizatorzy: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – Małopolski Ogród Sztuki.
Projekt dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.