Spektakle

Kraków/III Festiwal „Materia Prima”: Compagnie 111 – Aurélien Bory „Plan B”

Zdjęcie: Kraków/III Festiwal „Materia Prima”: Compagnie 111 – Aurélien Bory „Plan B”

Fot. Aglae Bory

Wersja do druku

Udostępnij

Plan B to dzieło dwóch wybitnych artystów: eksperymentatorów i wizjonerów. Aurélien Bory chciał uciec od cyrku, a Phil Soltanoff od teatru. Spotkali się w połowie drogi, poza ramami każdej z tych sztuk. Swój spektakl „oparli” na równi pochyłej, z którą skonfrontowali czterech mężczyzn: akrobatów, tancerzy, żonglerów. Scena-bryła w ciągłym ruchu i współcześni Syzyfowie, którzy wciąż pną się po niej w górę. Zdumiewające. Teatr jest sztuką zależną od grawitacji, która nie może uciec od praw fizyki. Czyżby?

Koncepcja, scenografia/Conception, set design: Aurélien Bory; Reżyseria/Stage direction: Phil Soltanoff; Oryginalna kreacja ról/Original roles creation: Olivier Alenda, Aurélien Bory, Loïc Praud, Alexandre Rodoreda Reżyseria światła/Light design: Arno Veyrat; Muzyka/Music: Phil Soltanoff, Olivier Alenda, Aurélien Bory; Kostiumy/Costumes: Sylvie Marcucci, Rekwizyty/Props: Christian Meurisse, Harold Guidolin, Pierre Dequivre; Asystent reżysera/Stage director assistant: Hugues Cohen; Występują/Performers: Mathieu Bleton, Itamar Glicksmann, Jonathan Guichard, Nicolas Lourdelle

Produkcja/Production: Compagnie 111 – Aurélien Bory; Koprodukcja w 2003/Co-production in 2003: Théâtre Garonne, Scène Européenne – Toulouse, Théâtre de la Digue – Toulouse, Le Train Théâtre-Scène Conventionnée – Portes lès Valence; Koprodukcja w 2012/Co-production in 2012: Le Grand T, Théâtre de Loire Atlantique – Nantes, Théâtre du Rond-Point – Paris; Wsparcie/Support: Ministère de la Culture et de la Communication, Direction Régionale Midi-Pyrénées, Région Midi-Pyrénées, Ville de Toulouse; Conseil Général de la Haute-Garonne

czas przedstawienia/duration: 70 min

Z recenzji:

Plan B bawi się percepcją widza, oferując mu nową perspektywę postrzegania tego, co jest pionem i tego, co jest zjawiskiem grawitacji. Widząc ów łagodnie nachylony świat przez cały czas staramy się go wyprostować. Oscylowanie pomiędzy tym, co widzimy, a tym, co uznajemy za prawdę, staje się ćwiczeniem z geometrii wizualnej.”

[Rosita Boisseau, Plan B: dziesięć lat braku równowagi, „Le Monde”]

Plan B stanowi kamień milowy w historii współczesnej sztuki cyrkowej.(…) Wydaje się, że artyści dosłownie latają w przestrzeni. Tworzą oni dziwną choreografię, będącą zarówno hołdem dla azjatyckich filmów akcji, jak i ich pastiszem. Gdzieś pomiędzy nonsensem, a rzeczywistością ze snu. Nasuwa się niejednoznaczny morał: jesteśmy nikim bez siebie nawzajem, nawet jeśli czasem, żeby przetrwać, musimy nadepnąć naszego sąsiada…”

[Gilles Renault, Czapki z głów dla Planu B, „Libération”]

„Twórca Compagnie 111, Aurélien Bory, wymyśla widowiska konceptualne, żonglując tańcem, akrobacjami i kinem. Proponowane przez niego intelektualne, a zarazem humorystyczne triki wyostrzają oko i umysł. Plan B (…)to metafora świata, który nie chce stać w miejscu i w którym walczymy o to, by móc wysoko nosić głowę. (…)Prawdziwa gimnastyka bez naciągania mięśni. I to nawet pełna gracji.”
[E.L., Dziwny intelektualista, „L’Express”]

Program festiwalu

Projekt Materia Prima. 3. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy. Bieguny Kultury jest finansowany z funduszy EOG pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz ze środków krajowych.

eea grants (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close