Kraków/III Festiwal „Materia Prima”: Vologda Regional Puppet Theatre Teremok „Carmen”

Zdjęcie: Kraków/III  Festiwal „Materia Prima”: Vologda Regional Puppet Theatre Teremok „Carmen”

Fot. Vadim Shekun

Wersja do druku

Udostępnij

Postać Carmen, bohaterki znanej noweli Prospera Mérimée, stanowiła i nadal stanowi inspirację dla wielu artystów. Przedstawienie teatru Teremok z Wołogdy – teatru z dużymi tradycjami, a jednak nie stroniącego od eksperymentów – to nowa lalkowa interpretacja tej znanej opowieści. Boris Konstantinow (reżyser) i Wiktor Antonow (scenograf) zdecydowali się przełożyć warstwę słowną opowieści na język teatru plastycznego. Dlatego w spektaklu nie pada ani jedno zdanie. Są za to lalki, nieco toporne, rustykalne, za to animowane z prawdziwą maestrią. Są także aktorzy, wcielający się w trupę wędrownych, cygańskich artystów. A wszystkiemu towarzyszy ognisty hiszpański taniec i muzyka. Artystom udało się wyczarować na scenie świat pełen metafor, poezji i piękna. Powstała struktura nieco szamańska – magia ożywiania wykonanych z patyków lalek wciąga nas bez reszty. A wszystko po to, by opowiedzieć o potędze ludzkich emocji silniejszych niż śmierć.

Hiszpania. Słońce, światło księżyca, niebo pełne gwiazd. Droga. On i Ona. Odwieczna historia miłosna, której nie da wyrazić się słowami. Hiszpańska gitara i dźwięk kastanietów stanowią dopełnienie tego dramatu.

Z recenzji:

„Oszustwo jest wyższej, teatralnej rangi. Gęste kędziory czarnookich ślicznotek okazują się frędzlami misternie związanych chustek, a brwi jak skrzydła – grubym zawijasem farby. (…) Obraz dusznej hiszpańskiej nocy jest zręcznie zmontowany z groteskowych szczegółów. Umiejętnie pomyślana i wyrazista konstrukcja sprawia, że widzimy to, czego nie ma, czego być nie może, a co powinno być. Teatralne oszustwo to istota tego przedstawienia. Genialnie prosta i dzięki temu wywołująca szczery zachwyt zwykłej publiczności i protekcjonalno-zazdrosny uśmiech profesjonalistów.”

[Arina Szepielowa, Podróż z Petersburga, „Petersburski Magazyn Teatralny”]

Nagrody:

Złota Maska – Narodowa Nagroda Teatralna, Rosja, 2014 r.

Nagroda za całość artystyczną – Festiwal „Petrushka Wielki”, Jekaterynburg, Rosja, 2014 r.

Grand Prix – Festiwal Teatralny – Subotica, Serbia, 2013 r.

Najlepsza scenografia i choreografia – Festiwal Teatrów Lalek PIF – Zagrzeb, Chorwacja, 2013 r.

Nagroda Specjalna Jury – Wołżańskie Spotkania, Rosja, 2012 r.

Najlepszy spektakl – Festiwal Teatralny „Słomiany Słowik”, Czelabińsk, Rosja, 2012 r.

Reżyseria/Stage direction: Boris Konstantinov; Scenografia/Set design: Wiktor Antonov; Choreografia/Choreography: Natalya Petrova-Rudaya; Muzyka/Music: Rodion Szczedrin, Georges Bizet, Vadimir Pliss; Występują/Cast: Andrei Vasilev, Marina Efremova, Valentin Ovsiannikov, Aleksandr Shishkin, Natalia Vasileva, Natalia Savenkova, Marina Mizina, Iwan Zakharov

czas przedstawienia/duration: 55 min.

Program festiwalu

Projekt Materia Prima. 3. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy. Bieguny Kultury jest finansowany z funduszy EOG pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz ze środków krajowych.

eea grants (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:30

Kraków: Teatr Groteska - Sala Teatralna, ul. Skarbowa 2

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close