Kraków: KRoki – V Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego: Skonfliktowani?

Zdjęcie: Kraków: KRoki – V Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego: Skonfliktowani?

Scena zbiorowa. Fot. Bartłomiej Sowa.

Wersja do druku

Udostępnij

Podczas tegorocznej, V edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki widzowie zobaczą14 spektakli, zrealizowanych przez artystów z 10 krajów, w tym 6 polskich produkcji. W koprodukcji festiwalowej powstaje spektakl niemieckiej choreografki Constanzy Macras i jej zespołu DorkyPark.

Festiwal Tańca Współczesnego KRoki został powołany do życia w marcu 2013 roku jako jedna z najważniejszych imprez w nowopowstałym Małopolskim Ogrodzie Sztuki. KRoki sprawiły, że krakowska publiczność miała szansę zapoznać się z nowym myśleniem o choreografii, a scena przy Rajskiej stała się miejscem otwartym na eksperyment i bliski kontakt z widzem. Od początku za program festiwalu odpowiedzialne były kuratorki: Jadwiga Majewska i Katarzyna Bester.

Idea V edycji


V edycja Festiwalu KRoki pod hasłem Skonfliktowani? ma na celu prezentację spektakli, które diagnozują stan współczesnej ludzkiej wspólnoty.Czy zawsze jesteśmy ze sobą tak samo? Czy coś się ostatnio zmieniło? Co znaczy „my” w świecie zdominowanym przez „ja”?  Wspólnie z widzami, poprzez ciało i ruch tancerzy, artyści spróbują rozpoznać „wspólnotowość” na poziomie społeczeństw, narodów, zespołów, grup, rodzin, par. Ogniska konfliktów i płaszczyzny porozumienia, napięcia społeczne i wzajemne pojednania – polityczna retoryka globalnych konfliktów odsłania rzeczywistość zakorzenioną w ciele, w zmysłach, w intymnym kontakcie.

Przygotowując tegoroczny program festiwalu, myślałam o tym, że jego tytuł mógłby być symbolicznym i realnym zaproszeniem skierowanym do artystów z tych miejsc na ziemi, w których wybuchały i wybuchają konflikty. Ale też i z takich, które okazały się miejscami schronienia, nowym domem dla uciekających przed atakami i wojną. Czy jesteśmy tylko widzami, niewinnymi obserwatorami, czy może również dojrzałymi świadkami? Czy umielibyśmy być za siebie współodpowiedzialni? Czy jesteśmy zdolni do tworzenia prawdziwych wspólnot? I wreszcie: czy tańcem możemy doprowadzić do refleksji, poruszyć sumienia i w efekcie – wywołać zmianę? – zastanawia się Jadwiga Majewska, kuratorka tegorocznej edycji KRoków.

Program

Podczas dziesięciu festiwalowych wieczorów zostanie pokazanych 14 spektakli: 6 spektakli grupowych, 6 spektakli solowych, duet i spektakl dla najmłodszych widzów. Festiwal będzie się odbywał na kilku scenach: na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki, na Scenie Miniatura Teatru Słowackiego, oraz w Domu Rzemiosł (dawny Lamus) przy ulicy Radziwiłłowskiej. Publiczność zobaczy produkcje choreografów z Australii, Wenezueli, Brazylii, Argentyny, Izraela, Ukrainy, Egiptu i Polski.

Podczas tegorocznej edycji wyjątkowa silna będzie reprezentacja polskich artystów. Twórcy festiwalu chcą, by KRoki prezentowały najnowsze projekty zarówno zagranicznych, jak i rodzimych artystów oraz produkcje powstające w wyniku międzynarodowej współpracy. W tym roku polscy tancerze wystąpią pod m.in. pod kierunkiem Rosalind Crisp oraz Davida Zambrano. Będzie można zobaczyć też koprodukcję festiwalu: spektakl Constanzy Macras i jej zespołu DorkyPark. Ceniona choreografka z Argentyny, pracująca na co dzień w Niemczech, zaprosiła do współpracy egipskiego choreografa i performera Adhama Hafeza.

Electrodomestics – zdarzenie sceniczne, przekraczające granice gatunków i, podobnie jak cała twórczość tej niezwykłej artystki, nie dające się łatwo zdefiniować. Tworząc rodzaj kabaretowo-estradowego show, odgrywanego w domowych warunkach, zaskakująca performerka czerpie ze wszystkich możliwych estetyk i języków współczesnych sztuk performatywnych, umiejętnie łącząc ze sobą przeciwieństwa. W zaproponowanej przez nią zabawnej rewii złożonej z tańców i piosenek czai się tragiczna wizja współczesnego świata.

W kilku spektaklach wykorzystana zostanie muzyka na żywo, Marcin Masecki zagra na pianinie w koncercie-spektaklu Mazurki, do którego zatańczą Ilona Trybuła, Małgorzata Haduch, Marysia Zimpel i Paweł Grala. Muzycy będą towarzyszyć tancerzom także w Elektrodomestics Constanzy Macras oraz w Bataille i świt nowych dni  Anny Godowskiej i  Sławomira Krawczyńskiego. Najlepsi polscy performerzy wystąpią w pokazach solowych (Aurora Lubos, Leszek Bzdyl i Anna Steller).

 

Festiwal otworzy hipnotyzujący spektakl szwajcarskiej grupy Cie Alias pod dyrekcją Brazylijczyka Guilherme Botelho. Wystąpią z brawurowym Antes, w którym ukazany jest powrót istoty ludzkiej do czasów, gdy zdawała się wartością samą w sobie, a potencjalne konflikty eliminowała konieczna do przetrwania współpraca. Z kolei lęki i frustracje współczesnego społeczeństwa rozczytają przez strony erudycyjnych pism George’a Bataille’a  Anna Godowska i Sławek Krawczyński w przedstawieniu Bataille i świt nowych dni. Na koniec australijska choreografka, mistrzyni choreograficznej improwizacji Rosalind Crisp w swoim Back to Bone rozbierze taniec na czynniki pierwsze. Bohaterem spektaklu staną się nie tyle same gesty i kroki, co kluczowa w praktyce choreograficznej i tanecznej Rosalind uważność – zdolność  do pozostawania zawsze w „teraz”, do śledzenia, inicjujących poszczególne ruchy impulsów i twórczego wykorzystywania nawet najmniejszych zmian, zachodzących w ciele.

Bezpośrednie odniesienia do ognisk zapalnych na świecie i dokumentalną wnikliwość znaleźć można w dwóch pracach: Archive Arkadiego Zaidesa, izraelskiego choreografa urodzonego na Białorusi, oraz w Witajcie/Welcome polskiej choreografki i performerki Aurory Lubos. Leszek Bzdyl powróci do swojego  performansu Strategia sprzed trzynastu lat, by odczytać go w zmienionych okolicznościach i pokazać pod nowym tytułem: Strategia (mimowolna reaktywacja). Natomiast UJĘ(Ci) to wyjątkowy duet Wojciecha Mochnieja i Iris Heitzinger – artystów, którzy spotkali się ponownie na scenie po wielu latach. Projekt UJĘ(Ci) koncentruje się na przedstawieniu relacji i różnych jej odcieni. Trzy intymne sola: Adi Weinberg Living Leaving, Anny Steller Solove i Daniela Belkina Leaning on dopełniają całości krajobrazu, pozwalając widzom przejść łagodnie z makro do mikro świata.

Tegorocznym KRokom towarzyszyć będzie wystawa Poruszenia Marty Ankiersztejn, jednej z najlepszych fotografek teatru tańca w Polsce. Jak co roku organizatorzy zaproszą widzów na projekcje filmowe, wśród nich: dokument Mr. Gaga, o życiu i twórczości jednego z najwybitniejszych na świecie choreografów Ohada Naharina. Będzie można również wziąć udział w zajęciach wymyślonego przez niego języka GaGa, odbędą się lekcje dla profesjonalistów i dla amatorów. W ramach festiwalu zostaną pokazane filmy sekcji tanecznej przeglądu Short Waves Festival i rejestracje spektakli Constanzy Macras.

Małe Kroki to część festiwalu przeznaczona dla dzieci. W tym roku  najmłodsi będą mogli wziąć udział w interaktywnym przedstawieniu Up Side Down Daliji Aćin Thelander i Keren Levi oraz, wspólnie z rodzicami, w warsztatach ruchowych Go & Draw, które poprowadzi Monika Kiwak. Warsztat odpowiada na potrzeby motoryczne i ekspresyjne dzieci. Jest owocem fuzji improwizacji tańca współczesnego i ekspresji graficznej dzieci. Ma charakter performatywny i jest tworzony wspólnie przez uczestników i prowadzącą.

Program festiwalu:

http://mos.art.pl/aktualnosci/pl/119/kroki-program-12-21-maja-2017

BILETY

Teatr im. Juliusza Słowackiego - logo 2016 (miniaturka)  MOS - logo 2016 (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Kraków: Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12/ Dom Rzemiosł (sala prób), ul. Radziwiłłowska 3/ Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego (Scena Miniatura), pl. Św. Ducha 2.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close