Spektakle

Kraków/Lamella – the house of queer arts: Ania Nowak i Roni Katz „Female trouble. Practice of loving” – performans

Zdjęcie: Kraków/Lamella – the house of queer arts: Ania Nowak i Roni Katz „Female trouble. Practice of loving” – performans

Fot. Thomas Plischke

Wersja do druku

Udostępnij

Lamella – the house of queer arts zaprasza na swoje drugie wydarzenie, które odbędzie się pod hasłem Female trouble. Practice of loving. Gośćmi wieczoru będą dwie choreografki/performerki z Berlina: Roni Katz i Ania Nowak, które podzielą się swoimi praktykami choreograficznymi oraz wykonają performatywne czytanie poezji nago (kolaż tekstów Ani Nowak technologies of love oraz poezja żydowska, palestyńska i amerykańska).

Lamella jest niestacjonarnym domem dla queerowej sztuki. To niezależna organizacja prowadzona przez artystów, która wspiera artystyczny, społeczny i kulturalny rozwój szeroko rozumianej sztuki queerowej. Jej misja realizowana jest poprzez wystawianie, prezentowanie i dokumentowanie prac artystów queer. Została założona w 2016 roku przez Tomasza Foltyna & Valentine Tanz. Lamella sprzyja rozwojowi różnorodnych kulturowo i artystycznie wydarzeń w Krakowie.

Druga odsłona Lamelii skupia się na temacie cielesności i jego wieloznacznych przejawach. W przestrzeni galerii sztuki Księgarnia/Wystawa poprzez practice of loving jako narzędzie choreograficzne cielesność zostanie poddana redefinicji. Wyznaczane granice w dyskursie publicznym wchodzące na teren odczuwania własnego ciała stają się podczas spotkania okazją do wymiany myśli i przyczynkiem do wytworzenia efemerycznej społeczności w przestrzeni sztuki. Artystki z Berlina skupiają się na tymczasowych działaniach, które poprzez swoją nieoznaczoność, niemożliwość ich kategoryzowania wymykają się uproduktowieniu charakterystycznemu dla późnego kapitalizmu.

Obydwie artystki wykorzystują w swoich procesach twórczych taktyki wypracowane w ramach ruchu feministycznego. Ania Nowak skupia się na praktykach wytwarzania wiedzy opierając się nie na kumulacji tekstów, ustanawianiu kanonu, ale afektywnym oddziaływaniu. Miłość w performatywnej praktyce staje się sposobem wytwarzania wiedzy poprzez choreografię języka, procesów myślowych i danej sytuacji. Natomiast urodzona w Izraelu Roni Katz łączy prywatne z publicznym w poszukiwaniu medium pozwalającym wyrazić polityczne kwestie. Czerpiąc ze swojego doświadczenia pracy w kolektywie, skupia się na relacjach ludzi podczas codziennych aktywności jak jedzenie, rozmawianie, emocje, pamięć i przedmioty tworzące zawiłą kompozycję mikropołączeń.

Opracowanie tekstu: Tomasz Foltyn, Justyna Stasiowska
Produkcja: Lamella – the house of queer arts w Krakowie
Kurator wydarzenia: Tomasz Foltyn
Partnerzy: Księgarnia/Wystawa

Roni Katz, urodzona w Jerozolimie, systematycznie praktykująca rozszerzoną choreografię, często z udziałem swoich przyjaciół. W każdej pracy Roni szuka właściwego medium do zamanifestowania osobistych i politycznych kwestii, nazywając to instalacjami uczestniczącymi, choreografią rozmowy lub ucieleśnionymi sytuacjami. Roni jest współzałożycielką przyjacielskiego kolektywu w Berlinie „Female Trouble”, który prowadzi twórczą platformę VULVA CLUB – przestrzeń dla artystycznej, intelektualnej i politycznej wymiany amplifikującej perspektywę feministyczną/queer w tymczasowych społecznościach. http://www.ronikatz.net/

Ania Nowak uprawia choreografię myśli, języka i sytuacji. Obecnie zajmuje ją aspekt czasowości w sztukach performatywnych oraz miłość jako sposób generowania wiedzy. Za istotną część swojej działalności uznaje uczestniczenie w nieformalnych strukturach wymiany i współpracy z innymi artyst(k)ami oraz rozwijanie praktyk queer-feministycznych. Jej ostatnia choreografia Offering What We Don’t Have To Those Who Don’t Want It miała swoją premierę na festiwalu Tanztage 2016 w Berlinie. Premiera kolejnego projektu odbędzie się w grudniu tego roku w Starym Browarze w Poznaniu w ramach Solo Projekt Plus. Inne prace pokazane zostały m.in. w Amsterdamie, Barcelonie, Sztokholmie, Kaliszu i Berlinie. Była rezydentką CK Zamek w Poznaniu i, wraz z Martinem Hansenem, w Dancehouse Melbourne. Ukończyła studia filologiczne na UJ w Krakowie oraz choreograficzne w berlińskim Inter-University Center for Dance (HZT). http://technologiesoflove.tumblr.com

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close