Trójka doświadczonych tancerzy improwizatorów – Małgorzata Haduch, Aneta Jankowska i Piotr Skalski – łączy się, by dzielić się wiedzą i rozwijać zagadnienie niszowego sposobu tworzenia, jakim jest improwizacja taneczna.
Prowadzący o warsztatach:
Traktujemy improwizację jako wirtuozerski język artystycznej wypowiedzi, na który składa się wiele elementów wymagających skupionej praktyki. Pragniemy nadać improwizacji tańca większą autonomię, by spostrzegana była w niezależności od muzyki improwizowanej. Chcemy poszerzać metody wypowiedzi artystycznej o nowe praktyki improwizacji, wychodząc poza te najbardziej rozpowszechnione w Polsce, jak na przykład, kontakt improwizacja czy taniec autentyczny. Dążymy do praktyki improwizacji w świetle komponowania choreografii, gdzie wsłuchiwanie się w ciszę i własny głos, składają się na przeżywanie rzeczywistości.
PIP jest nową propozycją warsztatów, w trakcie których każdy z nas wnosi własny sposób docierania do ekspresji tanecznej, poprzez improwizowany ruch i głos, a spontaniczną kompozycję rozkładamy na narzędzia i praktyczne elementy. Aneta podzieli się swoim doświadczeniem, jakie zdobyła w czasie 60. dni praktyki improwizacji z Davidem Zambrano, Piotrek poprowadzi ćwiczenia z partyturą (score), a Gosia zaprosi do 15. sekund sławy, łącząc krótkie czasy trwania z poruszającą ekspresją. Wspólnie stworzymy także Chór Tancerzy, wykorzystując autorski system dyrygowania improwizacją taneczno-wokalną. Warsztat zakończymy publicznym pokazem, aby podzielić się z większym gronem odbiorców rozważaniami nad spektaklem improwizowanym w XXI wieku oraz nad kierunkami rozwoju improwizacji tanecznej.
Plan warsztatów:
Sobota 8 lutego, godz. 15.00-19.30
Aneta Jankowska
przerwa
Piotr Skalski
Niedziela 9 lutego, godz. 11.00-17.00
Gosia Haduch
przerwa
praca solowa w trzech grupach z Anetą, Gosią i Piotrkiem
praktyka wspólna Chór Tancerzy
godz. 18.30 drzwi otwarte dla widzów
godz. 19.00-19.30 pokaz publiczny pracy warsztatowej
godz. 19.30 performans: duet Jankowska/Haduch
Zgłoszenia do 1 lutego na adres: freethedance@gmail.com
Koszt warsztatów PIP: 390 zł (zniżka dla studentów uczelni artystycznych)
Rezerwacja miejsca łączy się z wpłatą zaliczki do 1 lutego 2020 roku.
Organizator: Free The Dance
Aneta Jankowska – choreografka, tancerka, aktorka, improwizatorka oraz pedagog tańca. Człowiek pełen pasji. Zajmuje się szeroko rozumianą improwizacją oraz performansem. Uczestniczka coachingów u Sławka Krawczyńskiego oraz Anny Godowskiej poświęconych pracy w procesie ze śniącym ciałem. Ukończyła program 60. dni improwizacji z Davidem Zambrano. Realizuje autorskie projekty, jak Sala Widzeń Ruchowych (2014), we współpracy z Emilią Kubik i Kamilą Kosecką z Grupy RozRuch (w której także tańczyła) lub współautorskie projekty, tj. spektakl Przyrzecze wraz Karoliną Adamczyk i Agatą Skwarczyńską z Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Jest autorką ruchu scenicznego i choreografii w wielu spektaklach (współpracowała z reżyserami takimi jak: Marcin Wierzchowski, Katarzyna Minkowska, Piotr Ratajczak, Marek Zakostelecky, Jakub Krofta, Łukasz Gajdzis, Paweł Łysak, Paweł Wodziński, Agnieszka Mielcarek, Daria Kopiec, Jan Klata, Mateusz Bednarkiewicz; pracowała m.in. dla Teatru Polskiego w Bydgoszczy, Teatru Guliwer w Warszawie, Teatru Dramatycznego oraz Teatru na Woli w Warszawie, Teatru im. A. Fredry w Gnieźnie, Teatru Lalkowego Buratino w Bydgoszczy, Teatru Jaracza w Łodzi, Opera Nova w Bydgoszczy, Teatru Lalek Kubuś w Kielcach). Tancerka w spektaklach improwizowanych z muzyką na żywo m.in. w czasie cyklicznych spotkań Free The Dance w Krakowie organizowanych przez Małgorzatę Haduch, w Nius (reż. K. Skolimowski), wystawianym w Teatrze V6 w Łodzi oraz w Whisper in my eyes (reż. M. Haduch). Performerka w projekcie site-specific performance – Debris Afloat w choreografii i zamyśle Paraskevas Terezakis. Wystąpiła w projekcie edukacyjnym Oratorium Dance Project Teatru Chorea (chor. R. Hayden) oraz w projektach performatywnych w ramach Ekologii Miejskich w Muzeum Sztuki w Łodzi. Tańczyła w filmie Konrada Smoleńskiego z choreografią Noi Shadur, realizowanego w ramach wystawy Obecność/Brak/Ślady w Muzeum POLIN. Od 2009 roku tancerka Pracowni Fizycznej prowadzonej przez Jacka Owczarka. Absolwentka Choreografii i technik tańca w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz studium PPSKAK w Kaliszu na kierunku taniec współczesny, gdzie tańczyła w grupie Studnia. Instruktorka tańca współczesnego (także z elementami klasyki) oraz improwizacji.
Piotr Skalski – tancerz, pedagog, choreograf, specjalizuje się w improwizacji i tańcu współczesnym. Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej (Muzykoterapia) oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego o specjalności Taniec Współczesny, zatwierdzonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2008 roku związany z Eksperymentalnym Studio Tańca Iwony Olszowskiej jako choreograf, twórca improwizacji, instruktor. Współpracuje również przy tworzeniu niezależnych projektów tanecznych. Uczestnik wielu warsztatów tańca współczesnego, kontakt improwizacji i improwizacji. Współpracuje z krakowskimi teatrami – jako tancerz (m.in. Drakula w reż. A. Tyszkiewicza, chor. M. Prusak; Ziemia Obiecana w reż. W. Kościelniaka, chor. B. Owczarek i J. Skubaczkowski – Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego w Krakowie; Przemiany w reż. A. Weltschek, chor. C. Finn – Teatr Groteska); twórca choreografii i ruchu scenicznego (spektakle: Pitawal. Historie kryminalne Krakowa w piosenkach w reż. A. Rokity – Teatr Bagatela/Scena na Sarego 7; Cesarz Kaligula w reż. I. Vilquista – Teatr Bagatela/Scena na Sarego 7; Balladyna w reż. B. Suchockiej – Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie; film: Circus Maximus w reż. B. Kulasa). Improwizator i tancerz w polskiej wersji spektaklu Soul Project w reż. i chor. D. Zambrano, Lighting chor. A. Konjetzky, oraz Trans_Miss(i)on w chor. I. Olszowskiej i F. Fehera.
Małgorzata Haduch – tancerka/choreograf, absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (2004), związana jest z holenderską i polską sceną free jazzową; w ostatniej dekadzie współpracowała z tak znakomitymi muzykami jak: Marcin Masecki, Ab Baars, Wilbert de Joode, Michael Zerang, Andy Moor, Paulina Owczarek, Ksawery Wójciński i inni. Jest autorką kilkunastu spektakli tanecznych (między innymi Whisper in my Eye wyprodukowany w Meksyku oraz Zona Segura powstała w ramach Solo Project), które pokazywane były w Polsce i za granicą, a od 2012 roku realizuje swoje programy autorskie poświęcone badaniu improwizacji w dziedzinie muzyki i tańca: Free The Dance oraz Filmowe Wtorki o Improwizacji. Jej praca artystyczna jest unikatowa w skali kraju, gdyż poszerza awangardowe działania w dziedzinie choreografii, szczególnie improwizacji. Współpracowała z choreografami Davidem Zambrano przy Soul Project PL, Katie Duck oraz z reżyserami Dominiką Knapik, Marcelo Evelin w Brazylii i Martinem Inthamoussu w Urugwaju. Od 6 lat jako choreograf stale współpracuje z Teatrem Bagatela w Krakowie, reżyserując ruch do spektakli Dariusza Starczewskiego, m.in. w przedstawieniu Kotka na gorącym blaszanym dachu. W 2013 roku założyła zespół Help Me To Crash, który tworzą muzycy Arvind Ganga, Onno Govaert oraz tancerka Maria Mavridou. Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz kilkakrotnie nagrodzona dofinansowaniem z IAM – program Kultura polska na świecie. Obecnie realizuje nowy projekt w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Uczy techniki Flying Low, kompozycji i improwizacji.