Kraków/Opera Krakowska: „Dwie Historie – jeden Taniec” – chor. Jacek Tyski, muz. Piotr Orzechowski, Krzysztof Ścierański

Zdjęcie: Kraków/Opera Krakowska: „Dwie Historie – jeden Taniec” – chor. Jacek Tyski, muz. Piotr Orzechowski, Krzysztof Ścierański

Projekt plakatu: Pędziwiatr & Vargas.

Wersja do druku

Udostępnij

Nieczęsto się zdarza, aby na scenie inspiracją dla choreografa była muzyka jazzowa. Jeszcze rzadziej, by balet tańczył  do dźwięków gitary basowej. A tak właśnie jest w przedstawieniu Dwie Historie – jeden Taniec. Jeśli dodać, że tancerzom towarzyszą na instrumentach twórcy tej  muzyki w osobach Piotra Orzechowskiego (znanego również jako Pianohooligan) w pierwszej części  i Krzysztofa Ścierańskiego (najlepszego basisty w Polsce) w drugiej, to spodziewać się możemy zdarzenia intrygującego i wyjątkowego.

Opera Krakowska zaprasza na spektakl Dwie Historie – jeden Taniec – baletu w dwóch aktach do muzyki skomponowanej i wykonywanej na żywo przez Piotra Orzechowskiego, jednego z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia i Krzysztofa Ścierańskiego, kompozytora i gitarzysty basowego, członka legendarnej formacji Laboratorium. Autorem choreografii jest Jacek Tyski, tancerz  i choreograf, solista Polskiego Baletu Narodowego, który dla krakowskiej sceny przygotował już etiudę choreograficzną Uwertura żołnierza do muzyki Piotra Czajkowskiego, będącą częścią spektaklu baletowego pt. Emocje. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła.

Przedstawienie Dwie Historie – jeden Taniec opowiada językiem tańca o problemach życia codziennego. Bohaterowie zderzają się z szeregiem podjętych przez siebie dobrych i mniej dobrych decyzji. Miłość, zdrada, zazdrość i odrzucenie są dla nich nie lada wyzwaniem, lecz mimo wszystko próbują postępować tak, aby życie toczyło się dalej, szukając kolorowych chwil i szczęścia między sobą. Spektakl, w którym zatańczy Balet Opery Krakowskiej, ukazuje dwie podobne do siebie historie zilustrowane poprzez taniec, przedstawione w dwóch różnych stylach muzycznych i taneczno-estetycznych.

 

 – Przekaz w balecie nie musi być tylko narracyjny, aby zrozumieć historię, którą mamy do przekazania – powiedział Jacek Tyski.

Bardzo ważna jest też część fizykalna, ta energia, która płynie poprzez nasz taniec i wydobywa się z muzyki. Nasze ciała są jak instrumenty. Ważny jest każdy ruch, każdy gest… – dodał choreograf.

 

REALIZATORZY:

Choreografia: Jacek Tyski

Muzyka: Piotr Orzechowski, Krzysztof Ścierański

Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła

Reżyseria światła: Dariusz Pawelec

Dyrygent: Grzegorz Brajner

TANIEC:

Giulia Bellotti, Paulina Cisłowska, Agnieszka Chlebowska, Martyna Dobosz, Małgorzata Dorosiewicz-Witczak, Julia Galambos, Dzina Kazyrskaya, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Mariana Morfin-Sanchez, Agnieszka Raczyńska, Katarzyna Sanocka, Maki Sekuzu, Clara Ushizaka, Leonardo Cusinato, Robert Kędziński, Maciej Pluskowski, Dzmitry Prokharau, Tomasz Staniak, Takafumi Tamagawa, Vadzim Trukhan, Yauheni Yatskevich

fortepian:
Piotr Orzechowski

 

gitara basowa, gitara elektryczna:

Krzysztof Ścierański

 

Dwie Historie – jeden Taniec są kolejną premierą, przygotowaną przez Balet Opery Krakowskiej. W ostatnich sezonach były to Spojrzenia w choreografii Niny Diatchenko (2009), Rachmaninow. Szczedrin… (Tragedia don José) w choreografii Ondreja Šotha (2012), Kopciuszek (2010),  Orfeusz i Eurydyka (2013) w choreografii Giorgia Madii, Dziadek do orzechów (2013) w choreografii Emila Wesołowskiego oraz Emocje, składające się z czterech części w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć, Violetty Suski i Jacka Tyskiego (2015).

 

Więcej informacji: http://www.opera.krakow.pl/

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 18:30

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close