
Fot. Marta Ankiersztejn
Fot. Marta Ankiersztejn
Opera Krakowska zaprasza na premierę Miłości do trzech pomarańczy Sergiusza Prokofiewa w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć. Michał Znaniecki umieszcza akcję w moskiewskim domu dla seniorów. Ponieważ psuje się telewizor, lekarze postanawiają zainscenizować bajkę Miłość do trzech pomarańczy. Urokliwie absurdalna opowieść zmienia się w pełną metafor satyrę polityczną.
Premiera Miłości do trzech pomarańczy odbyła się w 1921 roku w Lyric Opera w Chicago. Utwór wraca regularnie na sceny, wystawiany przez wybitnych realizatorów m.in. Giorgio Strehlera w La Scali ( 1975, dyr. Claudio Abbado) czy Jurija Lubimowa w Monachium (1991). W repertuarze polskich teatrów muzycznych pojawia się po raz pierwszy.
Następca tronu, syn Króla Treflowego cierpi na melancholię. Uleczyć go może tylko śmiech. Mimo dworskich intryg, walk o władzę i wpływy Książę uwalnia się od choroby i rusza w podróż, by odnaleźć miłość, zaklętą w pomarańczy. Prokofiew, opierając swoją operę na bajce Carla Gozziego pokazał świat magii i czarów z dużą dozą dystansu. Stworzył utwór wielowarstwowy, balansujący między surrealistyczną farsą, groteskowym humorem i parodią. Żywą akcję zespolił z misterną tkanką orkiestrową wykazując wyjątkową inwencję i własny, niepowtarzalny styl.
Kompozytor: Siergiej Prokofiew
Reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Współpraca muzyczna: Paweł Szczepański
Asystent kierownika muzycznego: Grzegorz Brajner
Asystent reżysera: Zofia Dowjat, Dagmar Bilińska
Asystent kierownika chóru: Joanna Wójtowicz
Inspicjenci: Justyna Jarocka-Lejzak, Magdalena Wąsowska
Suflerzy: Dorota Sawka, Krystyna Behounek