Kraków: Opera Krakowska „Révérence” – wieczór baletowy

Zdjęcie: Kraków: Opera Krakowska „Révérence” – wieczór baletowy

na zdj. Joy Annabelle Womack, Mikhail Martynyuk, fot. archiwum artystów

Wersja do druku

Udostępnij

Révérence to łuk lub ukłon – gest uznania dla nauczyciela, pianisty, orkiestry lub publiczności. Pod tym hasłem zespół baletowy Opery Krakowskiej wraz z gośćmi z zagranicy zaprasza do wspólnego świętowania Międzynarodowego Dnia Tańca.

Wieczór baletowy otworzy Zaproszenie do tańca – do muzyki Walca Es-dur op. 18 nr 1 Fryderyka Chopina. Choreografię ułożyła Zofia Rudnicka, ikoniczna postać polskiego baletu, która w ostatnich latach przygotowywała dla Opery Krakowskiej m.in. choreografię do Traviaty w reżyserii Krzysztofa Nazara. Numery współczesne będą przeplatały się z klasycznymi, takimi jak Pas d’esclave z baletu Korsarz Mariusa Petipy czy Pas de quatre z baletu Konik Garbusek Arthura Saint-Léon. Zespół Opery przypomni fragmenty prezentowanej na krakowskiej scenie współczesnej choreografii Emila Wesołowskiego do kantaty scenicznej Carmina Burana Carla Orffa. Premiera tego widowiska odbyła się w ubiegłym roku i zyskała przychylność krytyków oraz publiczności.

Zespół baletowy Opery wykona również choreografię Bolera Maurice’a Ravela, autorstwa Katarzyny Aleksander-Kmieć. Dzieło napisane w 1927 roku jest jedną z najpopularniejszych stylizacji tańca hiszpańskiego i zarazem wielkim przebojem muzyki XX wieku. Jedna z najsłynniejszych choreografii do tego utworu została stworzona przez Maurice’a Béjarta i wykonana przez jego Balet XX Wieku w Brukseli w 1961 roku. Na scenie Opery Krakowskiej w 2009 roku była już prezentowana choreografia Niny Diatchenko (spektakl baletowy Spojrzenia), która inspirując się cyklem wierszy Mariny Cwietajewej, zbudowała wyobrażony świat Amazonek nie dopuszczających mężczyzn do siebie. Choreografia Katarzyny Aleksander-Kmieć będzie nową propozycją, przygotowaną specjalnie na wieczór Révérence. Będzie ją można obejrzeć w drugiej części, w której zaprezentują się także zaproszeni goście – wybitni soliści z zagranicy.

Joy Annabelle Womack to druga w historii Amerykanka, która podpisała kontrakt z Baletem Teatru Bolszoj (2012–2014), była primabaleriną Baletu Kremlowskiego, a w latach 2017–2018 pierwszą tancerką Universal Ballet w Seulu. Na scenie będzie jej towarzyszył Mikhail Martynyuk, gwiazda rosyjskiego baletu, zasłużony artysta Rosji, solista Baletu Kremlowskiego.

W Révérence wystąpią artyści zespołu baletu Opery Krakowskiej, a w partiach solowych zatańczą między innymi: Julia Galambos, Gabriela Kubacka, Mizuki Kurosawa, Mariana Morfin-Sanchez, Malika Tokkozhina, Maciej Pluskowski, Dzimitry Prokharau, Yauheni Yatskevich. Kierownictwo artystyczne nad przedstawieniem sprawuje Elena Korpusenko, kierownik Baletu, opieki pedagogicznej podjęły się Katarzyna Aleksander-Kmieć i Liubov Bakhareva. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła, a Dariusz Pawelec odpowiada za reżyserię światła.

Międzynarodowy Dzień Tańca jest świętem ustanowionym w 1982 roku przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego pod auspicjami UNESCO. Święto przypada na 29 kwietnia, w rocznicę chrztu Jeana-Georges’a Noverre’a (1727–1810), jednego z prekursorów europejskiej sztuki baletowej, autora słynnych „Listów o tańcu i o baletach”, których rękopis podarowany królowi Stanisławowi Augustowi znajduje się do dziś w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.

Bilety w cenie 20-100 zł do kupienia w Kasie Opery oraz online.

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:30

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close