
Fot. Paweł Wyszomirski.
Fot. Paweł Wyszomirski.
Ptak to symbol Słońca,(..) czasu;(…) zmarłych; (…)
Władysław Kopaliński, Słownik symboli
Poczekaj, my jeszcze żyjemy
Zbigniew Cybulski w filmie Popiół i diament
On komponował dla ptaków
Alison Knowles o twórczości John’a Cage’a
Tylko kiedy tańczę czuję prawdziwą wolność
Madonna
Interesują mnie tylko takie pomysły, których się boję
Marina Abramović
Widzę jak chłopcy w klubie patrzą na nas
Britney Spears w piosence Scream and shout
Człowiek – kreacja natury – jest obcym wtrętem w abstrakcyjnej strukturze dzieła sztuki
Tadeusz Kantor, Teatr Śmierci
Moi jedyni mistrzowie tańca to Rousseau, Whitman i Nietzsche
Isadora Duncan
Koncepcja i wykonanie: Magdalena Przybysz i Sergej Maingardt
Muzyka: Sergej Maingardt
Choreografia: Magdalena Przybysz
Coach: Trajal Harrell
Produkcja: Gdański Festiwal Tańca, Freihandelszone w Kolonii.
O artystach:
Sergej Maingardt: Kompozytor. W swoich pracach bada granice estetycznych zasad muzyki współczesnej. Interesują go poszukiwania wynikające z zestawiania na żywo instrumentów akustycznych i elektroniki. Oprócz autorskich projektów, współpracuje z artystami wideo, choreografami i artystami muzyki pop. Jego utwory były prezentowane w Donaueschinger Musiktage 2012, Bundeskunsthalle i Kunstmuseum (Bonn), Acht Brücken Festival (Kolonia), Next_generation_4.0 (Karlsruhe), w Front (Aachen), Now & Next (Düsseldorf) a także na Audio Art Festival w Krakowie.
Magdalena Przybysz: W latach 2006-2009 tancerka Eksperymentalnego Studio Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie.W latach 2009- 2012 rozpoczęła swoją niezależną drogę tworząc projekty interdyscyplinarne łączące sztukę ruchu, dźwięku i obrazu. Wzięła udział między innymi w takich programach jak : Solo Projekt 2009 w Starym Browarze w Poznaniu (Mój Poland Drive), Scena dla Tańca IMiT wraz z poznańskim kolektywem Strange Lóóp, taneczna wersja Sławomira Mrożka w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa z Harakiri Farmers (Testament optymisty), cykl spektakli site-specific w muzeach sztuki współczesnej w Krakowie, Łodzi, Monchengladbach z Zorką Wollny i Anną Szwajgier.W roku 2013 w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowała projekt dancing for the birds, they watching us we współpracy z niemieckim kompozytorem Sergejem Maingardtem.
***
Projekt Kto inspiruje? Tadeusz Kantor! ma na celu zaprezentowanie procesu dostrzegania i ujawniania obecności związków pomiędzy ideami Kantora a zjawiskami w historii teatru, sztuk wizualnych, jak też w dziedzinach dotąd nie kojarzonych w sposób oczywisty z twórczością polskiego artysty – jak taniec, muzyka i szeroko rozumiany obszar działań performatywnych. Na realizowany w kilku odsłonach w 2013 i 2014 roku projekt złożą się wystawy, działania performatywne oraz wydawnictwa.
W 2013 roku zaprezentowane zostaną dwie spośród trzech planowanych wystaw oraz dwa wydarzenia performatywne:Maszyna choreograficzna oraz Polifonie.
O projekcie Polifonie:
Polifonia to termin oznaczający współdziałanie różnych głosów muzycznych, składających się w całość. Tutaj ma on znaczenie metaforyczne – pojawi się polifonia postaw, gatunków, indywidualności. Usłyszymy muzykę improwizowaną, a także brzmienia eksperymentalne z udziałem elektroniki. W jaki sposób może to mieć związek z twórczością Tadeusza Kantora? Wiadomo, jak bardzo aktywnym dyrygentem swoich spektakli był Kantor. Zawsze obecny na scenie kierował: tempem, dynamiką, ekspresją, rytmem – typowo muzycznymi parametrami. Spektakle Kantora „skomponowane” były w niemal muzyczny sposób, a ich narracja często odbiegała od typowo dramaturgicznego myślenia na rzecz operowania odcinkami formy – tak jak się to dzieje w gatunkach muzycznych. W równej mierze były one umuzycznione w warstwie dźwiękowej, jak też w przestrzeni czynności i akcji odbywających się na scenie. Dlatego dźwięki takie jak tupanie, stuki, grzechotanie, skrzypienie i mnóstwo innych można traktować jako materiał muzyczny, komponowany przez reżysera.
Artyści występujący w Polifoniach również wykraczają poza swoje schematyczne role. Seria koncertów-zdarzeń, akcja na scenie – ma dużo wspólnego z performansem i teatralizacją narracji muzycznej. Zdarzenia brzmieniowe oraz muzyka improwizowana i tworzona na żywo – ożywiają dawne formuły obcowania z dźwiękiem.
Polifonie wykraczają więc poza muzykę, stają się miejscem spotkania różnego rodzaju kreatywności, trudnej czasem do nazwania. Wystąpią performerzy, muzycy i tancerze: Keir Neuringer i Rafał Mazur, Denis Kolokol, Tomasz Chołoniewski i Ernest Ogórek, Sergej Maingardt i Magdalena Przybysz oraz Reid Peirson i Benjamin Horner.
Anna Szwajgier
kuratorka projektu