Spektakle

Kraków/Projekt „Polifonie” 2013: Magdalena Przybysz i Sergej Maingardt „Dancing for the Birds, They Watching Us” – kolaż dźwiękowo-ruchowy

Zdjęcie: Kraków/Projekt „Polifonie” 2013: Magdalena Przybysz i Sergej Maingardt „Dancing for the Birds, They Watching Us” – kolaż dźwiękowo-ruchowy

Fot. Paweł Wyszomirski.

Wersja do druku

Udostępnij

Ptak to symbol Słońca,(..) czasu;(…)  zmarłych; (…)

Władysław Kopaliński, Słownik symboli

 

Poczekaj, my jeszcze żyjemy

Zbigniew Cybulski w filmie Popiół i diament

 On komponował dla ptaków

Alison Knowles o twórczości John’a Cage’a

 

Tylko kiedy tańczę czuję prawdziwą wolność

Madonna

Interesują mnie tylko takie pomysły, których się boję

Marina Abramović

 

Widzę jak chłopcy w klubie patrzą na nas

Britney Spears w piosence Scream and shout

Człowiek – kreacja natury – jest obcym wtrętem w abstrakcyjnej strukturze dzieła sztuki

Tadeusz Kantor, Teatr Śmierci

Moi jedyni mistrzowie tańca to Rousseau, Whitman i Nietzsche

Isadora Duncan

Koncepcja i wykonanie: Magdalena Przybysz i Sergej Maingardt

Muzyka: Sergej Maingardt

Choreografia: Magdalena Przybysz

Coach: Trajal Harrell

Produkcja: Gdański Festiwal Tańca, Freihandelszone w Kolonii.

O artystach:

Sergej Maingardt: Kompozytor. W swoich pracach bada granice estetycznych zasad muzyki współczesnej. Interesują go poszukiwania wynikające z zestawiania na żywo instrumentów akustycznych i elektroniki. Oprócz autorskich projektów, współpracuje z artystami wideo, choreografami i artystami muzyki pop. Jego utwory były prezentowane w Donaueschinger Musiktage 2012, Bundeskunsthalle i Kunstmuseum (Bonn), Acht Brücken Festival (Kolonia), Next_generation_4.0 (Karlsruhe), w Front (Aachen), Now & Next (Düsseldorf) a także na Audio Art Festival w Krakowie.

www.maingardt.de

 

Magdalena Przybysz: W latach 2006-2009 tancerka Eksperymentalnego Studio Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie.W latach 2009- 2012 rozpoczęła swoją niezależną drogę tworząc projekty interdyscyplinarne łączące sztukę ruchu, dźwięku i obrazu. Wzięła udział między innymi w takich programach jak : Solo Projekt 2009 w Starym Browarze w Poznaniu (Mój Poland Drive), Scena dla Tańca IMiT wraz z poznańskim kolektywem Strange Lóóp, taneczna wersja Sławomira Mrożka w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa z Harakiri Farmers (Testament optymisty), cykl spektakli site-specific w muzeach sztuki współczesnej w Krakowie, Łodzi, Monchengladbach z Zorką Wollny i Anną Szwajgier.W roku 2013 w ramach stypendium twórczego  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowała projekt dancing for the birds, they watching us we współpracy z niemieckim kompozytorem Sergejem Maingardtem.

www.magdalenaprzybysz.com

***

Projekt Kto inspiruje? Tadeusz Kantor! ma na celu zaprezentowanie procesu dostrzegania i ujawniania obecności związków pomiędzy ideami Kantora a zjawiskami w historii teatru, sztuk wizualnych, jak też w dziedzinach dotąd nie kojarzonych w sposób oczywisty z twórczością polskiego artysty – jak taniec, muzyka i szeroko rozumiany obszar działań performatywnych. Na realizowany w kilku odsłonach w 2013 i 2014 roku projekt złożą się wystawy, działania performatywne oraz wydawnictwa.

W 2013 roku zaprezentowane zostaną dwie spośród trzech planowanych wystaw oraz dwa wydarzenia performatywne:Maszyna choreograficzna oraz Polifonie.

O projekcie Polifonie:

Polifonia to termin oznaczający współdziałanie różnych głosów muzycznych, składających się w całość. Tutaj ma on znaczenie metaforyczne – pojawi się polifonia postaw, gatunków, indywidualności. Usłyszymy muzykę improwizowaną, a także brzmienia eksperymentalne z udziałem elektroniki. W jaki sposób może to mieć związek z twórczością Tadeusza Kantora? Wiadomo, jak bardzo aktywnym dyrygentem swoich spektakli był Kantor. Zawsze obecny na scenie kierował: tempem, dynamiką, ekspresją, rytmem – typowo muzycznymi parametrami. Spektakle Kantora „skomponowane” były w niemal muzyczny sposób, a ich narracja często odbiegała od typowo dramaturgicznego myślenia na rzecz operowania odcinkami formy – tak jak się to dzieje w gatunkach muzycznych. W równej mierze były one umuzycznione w warstwie dźwiękowej, jak też w przestrzeni czynności i akcji odbywających się na scenie. Dlatego dźwięki takie jak tupanie, stuki, grzechotanie, skrzypienie i mnóstwo innych można traktować jako materiał muzyczny, komponowany przez reżysera.

Artyści występujący w Polifoniach również wykraczają poza swoje schematyczne role. Seria koncertów-zdarzeń, akcja na scenie – ma dużo wspólnego z performansem i teatralizacją narracji muzycznej. Zdarzenia brzmieniowe oraz muzyka improwizowana i tworzona na żywo – ożywiają dawne formuły obcowania z dźwiękiem.

Polifonie wykraczają więc poza muzykę, stają się miejscem spotkania różnego rodzaju kreatywności, trudnej czasem do nazwania. Wystąpią performerzy, muzycy i tancerze: Keir Neuringer i Rafał Mazur, Denis Kolokol, Tomasz Chołoniewski i Ernest Ogórek, Sergej Maingardt i Magdalena Przybysz oraz Reid Peirson i Benjamin Horner.

Anna Szwajgier
kuratorka projektu

powiązane

Ludzie

Magdalena Przybysz

Magdalena Przybysz

  • choreografka

Ptak to symbol Słońca,(..) czasu;(…)  zmarłych; (…) Władysław Kopaliński, Słownik symboli   Poczekaj, my jeszcze żyjemy Zbigniew Cybulski w filmie Popiół i diament  On komponował dla ptaków Alison Knowles o twórczości John’a Cage’a   Tylko kiedy tańczę czuję prawdziwą wolność Madonna Interesują mnie tylko takie pomysły, których się boję Marina Abramović   Widzę jak chłopcy w klubie patrzą na nas Britney Spears w piosence Scream and shout Człowiek – kreacja natury – jest obcym wtrętem w abstrakcyjnej strukturze dzieła sztuki Tadeusz Kantor, Teatr Śmierci Moi jedyni mistrzowie tańca to Rousseau, Whitman i Nietzsche Isadora Duncan Koncepcja i wykonanie: Magdalena Przybysz i Sergej Maingardt Muzyka: Sergej Maingardt Choreografia: Magdalena Przybysz Coach: Trajal Harrell Produkcja: Gdański Festiwal Tańca, Freihandelszone w Kolonii. O artystach: Sergej Maingardt: Kompozytor. W swoich pracach bada granice estetycznych zasad muzyki współczesnej. Interesują go poszukiwania wynikające z zestawiania na żywo instrumentów akustycznych i elektroniki. Oprócz autorskich projektów, współpracuje z artystami wideo, choreografami i artystami muzyki pop. Jego utwory były prezentowane w Donaueschinger Musiktage 2012, Bundeskunsthalle i Kunstmuseum (Bonn), Acht Brücken Festival (Kolonia), Next_generation_4.0 (Karlsruhe), w Front (Aachen), Now & Next (Düsseldorf) a także na Audio Art Festival w Krakowie. www.maingardt.de   Magdalena Przybysz: W latach 2006-2009 tancerka Eksperymentalnego Studio Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie.W latach 2009- 2012 rozpoczęła swoją niezależną drogę tworząc projekty interdyscyplinarne łączące sztukę ruchu, dźwięku i obrazu. Wzięła udział między innymi w takich programach jak : Solo Projekt 2009 w Starym Browarze w Poznaniu (Mój Poland Drive), Scena dla Tańca IMiT wraz z poznańskim kolektywem Strange Lóóp, taneczna wersja Sławomira Mrożka w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa z Harakiri Farmers (Testament optymisty), cykl spektakli site-specific w muzeach sztuki współczesnej w Krakowie, Łodzi, Monchengladbach z Zorką Wollny i Anną Szwajgier.W roku 2013 w ramach stypendium twórczego  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowała projekt dancing for the birds, they watching us we współpracy z niemieckim kompozytorem Sergejem Maingardtem. www.magdalenaprzybysz.com *** Projekt Kto inspiruje? Tadeusz Kantor! ma na celu zaprezentowanie procesu dostrzegania i ujawniania obecności związków pomiędzy ideami Kantora a zjawiskami w historii teatru, sztuk wizualnych, jak też w dziedzinach dotąd nie kojarzonych w sposób oczywisty z twórczością polskiego artysty – jak taniec, muzyka i szeroko rozumiany obszar działań performatywnych. Na realizowany w kilku odsłonach w 2013 i 2014 roku projekt złożą się wystawy, działania performatywne oraz wydawnictwa. W 2013 roku zaprezentowane zostaną dwie spośród trzech planowanych wystaw oraz dwa wydarzenia performatywne:Maszyna choreograficzna oraz Polifonie. O projekcie Polifonie: Polifonia to termin oznaczający współdziałanie różnych głosów muzycznych, składających się w całość. Tutaj ma on znaczenie metaforyczne – pojawi się polifonia postaw, gatunków, indywidualności. Usłyszymy muzykę improwizowaną, a także brzmienia eksperymentalne z udziałem elektroniki. W jaki sposób może to mieć związek z twórczością Tadeusza Kantora? Wiadomo, jak bardzo aktywnym dyrygentem swoich spektakli był Kantor. Zawsze obecny na scenie kierował: tempem, dynamiką, ekspresją, rytmem – typowo muzycznymi parametrami. Spektakle Kantora „skomponowane” były w niemal muzyczny sposób, a ich narracja często odbiegała od typowo dramaturgicznego myślenia na rzecz operowania odcinkami formy – tak jak się to dzieje w gatunkach muzycznych. W równej mierze były one umuzycznione w warstwie dźwiękowej, jak też w przestrzeni czynności i akcji odbywających się na scenie. Dlatego dźwięki takie jak tupanie, stuki, grzechotanie, skrzypienie i mnóstwo innych można traktować jako materiał muzyczny, komponowany przez reżysera. Artyści występujący w Polifoniach również wykraczają poza swoje schematyczne role. Seria koncertów-zdarzeń, akcja na scenie – ma dużo wspólnego z performansem i teatralizacją narracji muzycznej. Zdarzenia brzmieniowe oraz muzyka improwizowana i tworzona na żywo – ożywiają dawne formuły obcowania z dźwiękiem. Polifonie wykraczają więc poza muzykę, stają się miejscem spotkania różnego rodzaju kreatywności, trudnej czasem do nazwania. Wystąpią performerzy, muzycy i tancerze: Keir Neuringer i Rafał Mazur, Denis Kolokol, Tomasz Chołoniewski i Ernest Ogórek, Sergej Maingardt i Magdalena Przybysz oraz Reid Peirson i Benjamin Horner. Anna Szwajgier kuratorka projektu

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close