V edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki odbędzie się pod hasłem: „Skonfliktowani?”. Podczas festiwalu odbędzie się projekcja spektaklu The Past Constanzy Macras. Choreografka bada w nim sztukę pamięci, czy raczej ars memoriae, w której wspomnienia są szczególnie silnie powiązane z fizycznymi lokalizacjami, pokojami i architekturą. Spektakl został stworzony we współpracy ze szwajcarsko-włoskim kompozytorem, Oscarem Bianchi. Punktem wyjścia dla tego utworu było miasto jako konkretne położenie geograficzne, jako kotwica pamięci, obraz umysłowy i plan umysłu. Co się dzieje z naszymi wspomnieniami, co się dzieje z tymi, którzy pamiętają, kiedy fizyczne miejsca zostają zniszczone? Działania wykonawców na scenie odnoszą się do starożytnych technik ars memoriae, z ich założeniem, że aby pamiętać, najpierw musimy znaleźć i zorganizować nasze wrażenia. W centrum tej techniki mnemonicznej jest orientacja przestrzenna. Jak korzystamy z pokojów i miejsc do zapamiętania? W The Past twórcy używają miejsc i architektury jako narzędzi narracyjnych naszej historii – w procesie przepisywania historii, leczenia ran przeszłości oraz zrozumienia współczesnych wydarzeń (osobistych i globalnych) w stałym cyklu, którego doświadczamy jako upływu czasu.
Reżyseria/Choreografia: Constanza Macras
Muzyka/Kompozycja: Oscar Bianchi
Dramaturgia: Carmen Mehnert
Przy udziale: Louis Becker, Emil Bordás, Fernanda Farah, Luc Guiol, Miako Klein, Nile Koetting, Johanna Lemke, Ana Mondini, Felix Saalmann, Miki Shoji, Yuka Otha
Muzycy: Miako Klein, Yuka Otha
Światła: Sergio Pessanha
Dźwięk: Stephan Wöhrmann
Scena: Laura Gamberg / Chika Takabayashi
Praca w metalu: Werner Knoof, Andreas Nestler
Stage Manager: Welko Funke
Dyrektor techniczny: Kai Kaden / Welko Funke
Kostiumy: Allie Saunders
Constanza Macras – jedna z najważniejszych współczesnych choreografek. Urodzona w Buenos Aires, gdzie studiowała taniec współczesny i projektowanie mody. Edukację kontynuowała w Nowym Jorku i Amsterdamie. W 1995 roku przeniosła się do Berlina. W 2003 roku założyła grupę Constanza Macras | DorkyPark, w której skład wchodzą tancerze, aktorzy i muzycy wywodzący się z różnych krajów i generacji. W swoich pracach podejmuje tematy społeczne i polityczne, łącząc słowo, muzykę graną na żywo, taniec i wideo. Stale pracuje i prezentuje spektakle w Berlinie w Schaubühne, Volksbühne, Hebbel am Ufer. Swoje spektakle pokazywała na wielu europejskich festiwalach oraz w Korei, Japonii i Stanach Zjednoczonych. W 2008 roku Goethe-Institut uhonorował ją nagrodą za spektakl Hell on Earth a w 2010 roku otrzymała niemiecką nagrodę teatralną
„Der Faust” za najlepszą choreografię w spektaklu Megalopolis. W Polsce gościła trzykrotnie, ze spektaklami Big in Bombay na VII Festiwalu Ciało/Umysł w Warszawie (2008), Hell on Earth na II Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Warszawa Centralna (2010), oraz Open for Everything w ramach programu performatywnego #nie jesteś mi obojętny w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (2013).
Kostiumy, Asystent: Daphna Munz
Asystent reżysera: Felipe Amaya / Nikoletta Fischer
Asystent kompozytora: Vincenzo Mazzone, Clara Calero Durán
Uczestnicy: Marlene Kolatschny, Lea Gugger, Victor Colmenero Mir, Laia Alberich Casañas, Louise Douet-Sinenberg
Produkcja CONSTANZA MACRAS | DorkyPark i HELLERAU – European Center for the Arts Dresden, Schaubühne Berlin i Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Kroki.
Ufundowane przez Kulturstiftung des Bundes w ramach programu Doppelpass przy wsparciu Swiss Arts Council Pro Helvetia
Czas trwania: 100 min
Bilety: 10/12 zł
***
Program festiwalu:
http://mos.art.pl/aktualnosci/pl/119/kroki-program-12-21-maja-2017