Spektakle

Kraków/V Festiwal „Materia Prima”: les ballets C de la B, Festival de Marseille, Berliner Festspiele, Fabrizio Cassol, Alain Platel „Requiem pour L.”

Zdjęcie: Kraków/V Festiwal „Materia Prima”: les ballets C de la B, Festival de Marseille, Berliner Festspiele, Fabrizio Cassol, Alain Platel „Requiem pour L.”

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Groteska w Krakowie zaprasza na niezwykłe wydarzenie, jakim jest Requiem pour L., prezentowane w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy „Materia Prima”. Czternastu muzyków z całego świata spotka się, by zrekonstruować ponadczasowe Requiem Mozarta, włączając w nie własne style muzyczne – jazz, operę i popularną muzykę afrykańską. To wyjątkowe wydarzenie artystyczne, wzbudzające aplauz publiczności w wielu miastach Europy, jest wspólnym dziełem znanego kompozytora Fabrizio Cassola i reżysera Alain Platela. Muzyce towarzyszy ruch – obrazy, które są wyrazem skojarzeń przywoływanych przez Requiem: od mszy żałobnej po masowy grób, w którym Mozart został pochowany.

Requiem pour L. zostało uznane za jedno z najważniejszych wydarzeń scenicznych ostatnich lat.

Spektakl ten, jak zaznacza organizator, to zjawisko wykraczające poza ramy, w jakich zwykliśmy umieszczać teatr i postrzegać jego rolę. Tytuł wzbudził dyskusję o granicy między sztuką a życiem. To, co łączy jego twórców – kompozytora i reżysera – to łączenie kultur, poszukiwanie tego, co wspólne, pewnego uniwersum.

Fabrizio Cassola w Requiem pour L. kontynuuje swoją muzyczną drogę, proponując nową interpretację dzieła już istniejącego, łączenie różnych stylów, tradycji ustnych i pisemnych. Do pracy nad Requiem pour L. zaprosił muzyków, z którymi już wcześniej pracował (m.in. w Macbeth i Coup Fatal), ale także nowych artystów. Warstwa teatralna spektaklu jest wynikiem wspólnych poszukiwań Alaina Platela i zespołu – próbą znalezienia wizualnych i fizycznych środków wyrazu dla treści, jakie niesie ze sobą Mozartowskie dzieło. Widzowie stają więc razem z twórcami w obliczu pewnego kresu – granicy między życiem i tym, co po nim. Requiem pour L. nie pozostawia nikogo obojętnym.

Przedstawienie miało premierę w styczniu 2018 roku i od tego czasu odwiedziło wiele znaczących festiwali i teatrów m.in. w Berlinie, Marsylii, Brukseli, Londynie, Amsterdamie, wszędzie wywołując prawdziwe wzruszenie publiczności i owacje na stojąco.

Czas trwania spektaklu: 100 minut

Reżyseria: Alain Platel

Muzyka: Fabrizio Cassol na podstawie Requiem Mozarta

Dyrygent: Rodriguez Vangama

Z udziałem i w wykonaniu: Rodriguez Vangama (gitara i elektryczna gitara basowa), Boule Mpanya, Fredy Massamba, Russell Tshiebua (śpiew), Nobulumko Mngxekeza, Owen Metsileng, Stephen Diaz/Rodrigo Ferreira (śpiew liryczny), Joao Barradas (akordeon), Kojack Kossakamvwe (gitara elektryczna), Niels Van Heertum (eufonium), Bouton Kalanda, Erick Ngoya, Silva Makengo (likembe), Michel Seba (perkusja)

Dramaturgia: Hildegard De Vuyst

Asystent muzyczny: Maribeth Diggle

Asystent choreografa: Quan Bui Ngoc

Video: Simon Van Rompay

Kamera: Natan Rosseel

Scenografia: Alain Platel

Wykonanie scenografii: Wim Van de Cappelle we współpracy z  atelier scenograficznym NTGent

Reżyseria światła: Carlo Bourguignon

Reżyseria dźwięku: Carlo Thompson, Guillaume Desmet

Projekt kostiumów: Dorine Demuynck

Inspicjent: Wim Van de Cappelle

Fotografie: Chris Van der Burght

Kierownicy produkcji: Katrien Van Gysegem, Valerie Desmet

Asystent reżysera i menadżer tournée: Steve De Schepper

Stażysta sztuki performatywne: Lisaboa Houbrechts

Stażysta maszyneria sceny: Ijf Boullet

Podziękowania dla: Isnelle da Silveira, Filip De Boeck, Barbara Raes, Griet Callewaert, atelier NTGent, Mevrouw S.P., Juffrouw A.C., Fondation Camargo (Cassis, Francja), Sylvain Cambreling, Con-nexion vzw

Twórcy i organizatorzy pozostają szczególnie wdzięczni L. i jej rodzinie za ich szczerość, ogromne zaufanie i wyjątkowe wsparcie dla tego niezwykłego projektu.

W porozumnieniu z: dr. Marc Cosyns

 

Produkcja: les ballets C de la B, Festival de Marseille, Berliner Festspiele

Koprodukcja: Opéra de Lille (FR), Théâtre National de Chaillot Paris (FR), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (LU), Onassis Cultural Centre Athens (GR), Torino Danza (IT), Aperto Festival/Fondazione I Teatri – Reggio Emilia (IT), Kampnagel Hamburg (DE), Ludwigsburger Schlossfestspiele (DE), FestspielhausSt. Pölten (AT), L’Arsenal Metz (FR), Scène Nationale du Sud-Aquitain –Bayonne (FR), La Ville de Marseille-Opéra (FR)

Dystrybucja: Frans Brood Productions

les ballets C de la B  jest wspierany przez flamandzkie władze (Flemish authorities), City of Ghent, Province East Flanders, North Sea Port i Belgian Taxshelter.

Więcej o festiwalu: http://materiaprima.pl/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close