Centrum Kultury w Lublinie zaprasza na finał VII edycji Maat Festival „Kantor Now” – pierwszej polskiej platformy rezydencji. Po raz pierwszy prezentacje finałowe odbędą się również w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka w Krakowie. Mikołaj Mikołajczyk pokaże projekt Mikołaj Kantor Mikołajczyk.
Autor o projekcie:
Robię spektakle o śmierci, ale mój teatr nie jest Teatrem Śmierci. Że młodzi więcej mogą, a ty jesteś taki leciwy.
Reżyseria i choreografia: Mikołaj Mikołajczyk
Multimedia: Artur Lis
Czas trwania: 45 minut
Mikołaj Mikołajczyk – tancerz, choreograf. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu; studiował na historię sztuki i socjologię na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz Badisches Staatstheater w Karlsruhe. Przeszedł wszystkie szczeble artystycznej kariery: od adepta do pierwszego solisty baletu. W Operze na Zamku w Szczecinie był kierownikiem baletu, który następnie przekształcił w autorski teatr tańca Teatr DNA – taniec zakodowany genetycznie. Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne i sposoby myślenia oraz kreowania przestrzeni artystycznej, m.in. byli to: Henryk Tomaszewski, Mats Ek, Birgit Cullberg, Ewa Wycichowska, Teresa Kujawa, Olaf Schmidt, Gray Veredon, Conrad Drzewiecki, Barbara Gołaska, Andrzej Glegolski, Emil Wesołowski, Przemysław Śliwa, Henryk Konwiński, Marek Różycki, David Earle, Waldemar Wołk-Karaczewski, Jerzy Makarowski, Yvan Bataille, Antal Fodor. Występował na wielu festiwalach w kraju i zagranicą: Edynburgu, Sofii, Lill, Carcassone, Berlinie, Hamamatsu, Xanten, Luksemburgu, Brukseli, Brugii, Kownie, Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Lublinie. Współtworzył warsztaty i festiwale tańca: Letnie Spotkania Artystyczne w Kutnie, Lądeckie Lato Baletowe w Lądku Zdroju, warsztaty tańca w Sieradzu i Szczecinie, a w ostatnim czasie także warsztaty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Myśl w ruchu” (w 2014 roku w Zduńskiej Woli, w 2015 roku w Krotoszynie oraz w Zakrzewie, w którym był też koordynatorem artystycznym projektu Dekalog. Warsztaty). Prowadził także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi ze Środowiskowego Domu Samopomocy w Serocku, w wyniku których powstał Projekt Alicja w Krainie Czarów, 2014), a także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi w ramach „Lata w teatrze” w Pobiedziskach (2015). Po odejściu od pracy w zespołach baletowych, w poznańskim Starym Browarze artysta przygotował dwa solowe spektakle – Waiting (2006) i Z Tobą chcę oglądać świat (2008), a także muzyczno-taneczny projekt poLY-RHYtm we współpracy ze Zbigniewem Kozubem, przygotowany w ramach Festiwalu Wiosny w Poznaniu (2009). Waiting został uznany za jeden z najważniejszych spektakli w polskim tańcu na przestrzeni wielu lat i pokazywany był w ramach Polskiej Platformy Tańca w Poznaniu (2008). Jesienią 2011 roku powstał Plasir d’amour, tworzący wraz z dwoma poprzednimi pracami (Waiting, Z Tobą chcę oglądać świat) autobiograficzny Tryptyk. Zrealizował również takie projekty, jak: Faust – zdarzenie według Marlowe’a/Grotowskiego z muzyką Zbigniewa Kozuba (Festiwal Klasyka Polska w Opolu, Teatr Dramatyczny w Opolu, 2009), Wszystko jutro, czyli lalki wybawione − na podstawie Teorematu Pier Paolo Pasoliniego, aktorami Teatru Dramatycznego w Opolu (2010), a także dwa projekty w ramach ODRAMY 2010 − VI Międzynarodowych Dni Nowej Dramaturgii w Opolu. Podczas III edycji MAAT Festival w 2011 roku (Peryferia ciała) w Lublinie, połączonej z Konfrontacjami Teatralnymi, pokazał zrealizowany wspólnie z Tomaszem Bazanem projekt Święto wiosny. W 2012 roku w ramach cyklu RE//MIX teatru Komuna// Warszawa stworzył Projekt: Tomaszewski. W ramach V edycji MAAT Festival zrealizował Projekt Lutosławski… jesteś tym kogo kiedyś znałem. W 2014 roku po raz pierwszy wyreżyserował też spektakl dla dzieci – Diabełek Pawełek (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu). Od 2012 roku współpracuje z Domem Polskim – Zakrzewskim Domem Kultury oraz tamtejszymi seniorami i młodzieżą. Stworzył wraz z nimi Trylogię Zakrzewską, na którą składają się: Teraz jest czas (2012), Projekt. Noce i dnie (2013), Projekt Jezioro łabędzie (2014). W tym roku premierę miał natomiast Projekt DEKALOG czyli folwarczne imaginarium. W okresie wrzesień – grudzień 2015 roku wraz z Jadwigą Majewską był kuratorem programu Scena Tańca Studio, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Teatr Studio. W 2014 roku obchodził jubileusz 25-lecia pracy artystycznej. Został uhonorowany odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, przyznawaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku otrzymał również Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Po spektaklu, o godzinie 20.30 odbędzie się spotkanie z Justyną Jasłowską i Mikołajem Mikołajczykiem, które poprowadzi krytyczka tańca Anna Królica.
***
Bilety dostępne w kasie Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie od 23 listopada 2015 roku. Bilety dostępne na stronie internetowej: bilety.cricoteka.pl i w kasie Cricoteki.
VII MAAT FESTIVAL „KANTOR NOW!” 2015
idea, koncept: Tomasz Bazan / zespół kuratorski: Tomasz Bazan, Patrycja Płanik, Anna Królica / multimedia/wideo: Patrycja Płanik / rezydenci programu: Justyna Jasłowska, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Marta Ziółek, Sławek Bendrat oraz: Anita Wach, Magdalena Tuka, Mikołaj Mikołajczyk, Patrycja Płanik, Marcin Janus, Tomasz Bazan, Daiusuke Yoshimoto, Jan Duszyński/ produkcja: Maria Sapeta/ technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Małgorzata Drozd, Małgorzata Bartkiewicz, Maciej Rukasz, Damian Dubielis, Joanna Jankowska, Marta Seredyńska /program kuratorski Tomasza Bazana Maat Festival zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie, Teatru Maat Projekt/ Współpraca: Izabela Zawadzka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, Instytut Polski w Tokio.
Do pobrania:
Anna Królica, Kantor jako wizjoner ciała