Kraków/VII Maat Festival „Kantor Now”: Sławek Bendrat „La femme de service”

Zdjęcie: Kraków/VII Maat Festival „Kantor Now”: Sławek Bendrat „La femme de service”

Fot. Patrycja Płanik

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Kultury w Lublinie zaprasza na finał VII edycji Maat Festival „Kantor Now” – pierwszej polskiej platformy rezydencji. Sławek Bendrat pokaże spektakl La femme de service. Po raz pierwszy prezentacje finałowe odbędą się również w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – Cricoteka w Krakowie.

Sławek Bendrat o spektaklu:

Twórczość Tadeusza Kantora odcisnęła na mnie bardzo duże piętno, kiedy ponad 15 lat temu po raz pierwszy zobaczyłem nagrania ze spektaklami Teatru Cricot 2. Oczarowała mnie swoista rzeczywistość, która wydawała się rządzić własnymi prawami, a oniryczny nastrój zbudowany z sekwencji nierealnych obrazów uświadomił mi, że sztuka nie zna granic. W mojej działalności artystycznej próbuję za każdym razem znaleźć wspólny kod, w którym wszyscy wykonawcy mogliby bez przeszkód porozumiewać się na scenie. Język ruchowy, który powstaje w moich spektaklach jest konsekwencją fascynacji sztuką Tadeusza Kantora. Praca solowa, którą chciałbym zrealizować, nawiązuje do problematyki przedstawionej w spektaklu Umarła klasa, w którym bohaterowie wracają do czasów dzieciństwa, by ponownie zobaczyć obrazy powodujące zamęt w głowie. Inspiracją do stworzonej tu przeze mnie kreacji stała się postać zaczerpnięta ze spektaklu Kantora. U niego jest ona swoistym intermezzo pomiędzy scenami. Jej zadaniem jest wprowadzenie porządku i przygotowanie sceny do nadchodzących wydarzeń. Postanowiłem skupić się na historii tej jednej postaci.

Widzimy świat la femme de service. Jest to dom lub zamek pełen kurzu, pełen wspomnień. Czas jakby stanął w miejscu, lecz ona, la femme de service, trwa na posterunku. Po Umarłej klasie pozostały tylko ślady, fragmenty, części ciał. La femme de service odnajduje oderwaną od korpusu głowę i zabawki dziecięce. Próbuje na nowo tchnąć w nie życie. Bezskutecznie. Wydaje się, że wszystkie dusze uczniów powędrowały już daleko i tylko jej dusza nie może uwolnić się i opuścić tego domu wspomnień.

Choreografia i wykonanie: Sławek Bendrat

Czas trwania: 45 minut

Sławek Bendrat – tancerz i choreograf. Pochodzi z Wrocławia. Studiował na Wydziale Pedagogiki Baletowej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie; jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Baletowej. Przez wiele lat jako tancerz związany był z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, a następnie jako tancerz i choreograf z Luzerner Theater w Szwajcarii. Kolejne dwa lata pracował w zespole Baletu Narodowego w Marsylii (Ballet National de Marseille), kierowanego przez Frederica Flamanda. W 2010 roku otrzymał nagrodę na Baltic Movement Contest za solo Pinku Chirashi. Jest jednym z założycieli Pink Mama Theatre, w którym sprawuje funkcję dyrektora artystycznego oraz choreografa wszystkich spektakli teatru. Pink Mama Theatre od 2013 roku ma statut associated artist w Dampfzentrale Bern – jednej z najważniejszych scen tańca w Szwajcarii.

Po spektaklu, o godzinie 20.30 odbędzie się spotkanie ze Sławkiem Bendratem i Karolem Tymińskim, które poprowadzi krytyczka tańca Anna Królica.

***

Bilety dostępne w kasie Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie od 23 listopada 2015 roku. Bilety dostępne na stronie internetowej: bilety.cricoteka.pl i w kasie Cricoteki.

VII MAAT FESTIVAL „KANTOR NOW!” 2015

idea, koncept: Tomasz Bazan / zespół kuratorski: Tomasz Bazan,  Patrycja Płanik, Anna Królica / multimedia/wideo: Patrycja Płanik / rezydenci programu: Justyna Jasłowska, Karol Tymiński, Ramona Nagabczyńska, Marta Ziółek, Sławek Bendrat oraz: Anita Wach, Magdalena Tuka, Mikołaj Mikołajczyk, Patrycja Płanik, Marcin Janus, Tomasz Bazan, Daiusuke Yoshimoto, Jan Duszyński/ produkcja: Maria Sapeta/ technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Małgorzata Drozd, Małgorzata Bartkiewicz, Maciej Rukasz, Damian Dubielis, Joanna Jankowska, Marta Seredyńska /program kuratorski Tomasza Bazana Maat Festival zrealizowany ze środków Centrum Kultury w Lublinie, Teatru Maat Projekt/ Współpraca: Izabela Zawadzka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, Instytut Polski w Tokio.

TRAILER

Do pobrania:

Anna Królica, Kantor jako wizjoner ciała

Cricoteka Nowe Logo (miniaturka)                   Logo Centrum Kultury w Lublinie (miniaturka)

       
Małopolska logo (miniaturka)MKiDN dofinansowanie (miniaturka)Logo Instytut Polski w Tokio (miniaturka)Patronat Prezydenta Miasta Lublin logo (miniaturka)Via negativa logo (miniaturka)Grupa JaJaNeNe logo (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close