Kraków: X Ogólnopolska Konferencja Choreologiczna

Zdjęcie: Kraków: X Ogólnopolska Konferencja Choreologiczna

Wersja do druku

Udostępnij

Polskie Forum Choreologiczne i Opera Krakowska zapraszają do udziału w corocznej konferencji naukowej. Publikujemy szczegółowy program. Konferencja będzie połączona z premiera dziewiętnastego tomu rocznika „Studia Choreologica”, wydanego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca WSTĘP WOLNY.

Do pobrania:

Program konferencji

O XIX tomie „Studia Choreologica”:

W dniach 16-17 września 2017 roku w Olsztynie odbyła się IX Konferencja Polskiego Forum Choreologicznego, będąca dorocznym spotkaniem badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe, których łączy zainteresowanie tańcem jako wieloaspektowym fenomenem.

Niniejszy tom stanowi pokłosie konferencji, a otwiera go artykuł Tomasza Nowaka poświęcony obecności tańca we współczesnym życiu społecznym w świetle prac Profesora Roderyka Langego. Następnie Marcin T. Kania przedstawia refleksje choreologiczne Jana Ostrowskiego-Naumoffa, a Juliusz Grzybowski analizuje kategorię rytmu w powiązaniu ze sztuką taneczną na podstawie greckich tekstów starożytnych. Kolejny artykuł stanowi omówienie dzieła o tańcu z XIX wieku. Magdalena Malska przybliża czytelnikom jedną z wczesnych publikacji Augusta Bournonville’a, która nie ukazała się dotąd w polskim przekładzie. W piątym artykule Agnieszka Narewska opisuje wzajemne wpływy mody i sztuki baletowej w XX i XXI wieku. Z kolei Iwona Wojnicka omawia jedną z metod rekompozycji tańca – odpowiedź artystyczną – na przykładzie twórczości Poli Nireńskiej, natomiast Izabela i Krzysztof D. Szatrawscy podejmują próbę charakterystyki teatru tańca Sidiego Larbiego Cherkaouiego. Autorki dwóch następnych artykułów, Katarzyna Słoboda i Sandra Frydrysiak, analizują taneczno-improwizatorską praktykę Lisy Nelson. Następnie Tomasz Ciesielski prezentuje wstępną analizę praktyk warsztatowych Jozefa Fručka i Lindy Kapetanei. Artykuł kolejny, autorstwa Hanny Raszewskiej-Kursy, poświęcony jest historii voguingu i jego funkcjonowaniu w Polsce. Z kolei Krzysztof Hliniak dokumentuje fantazmaty dotyczące pochodzenia Gitanos, genezy nazwy „flamenco” oraz narodowości jego twórców. Dwa następne artykuły przenoszą czytelników na kontynent azjatycki. Pierwszy z nich, autorstwa Natalii Żakowskiej, to opis procesu formowania się współczesnych form klasycznego tańca indyjskiego bharatanatjam. W drugim natomiast Agnieszka Jeż objaśnia problematykę tożsamości narodowej w tańcu tradycyjnym w Izraelu. Tom zamyka artykuł Agnieszki Dąbkowskiej opisujący wzrost popularności tańca towarzyskiego wśród seniorów w Polsce i na świecie oraz czynniki warunkujące atrakcyjność tej formy aktywności fizycznej.

Niniejszym pragniemy podziękować Uniwersytetowi Warmińsko-Mazurskiemu w Olsztynie, który gościł uczestników i pomógł w organizacji konferencji.

Karolina Bilska

Polskie Forum Choreologiczne jest stowarzyszeniem skupiającym osoby zajmujące się szeroko rozumianymi badaniami nad tańcem. Członkowie Forum wywodzą się z różnych środowisk rozsianych na terenie całego kraju, ale skupia ich chęć doskonalenia własnego warsztatu pracy, wymiany doświadczeń, upowszechniania wiedzy o tańcu w naszym kraju, rozwijania polskiej choreologii, w końcu promocja osiągnięć polskich choreologów poza granicami kraju.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Kraków: Opera Krakowska, ul. Lubicz 48.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close