Spektakle

Kraków/XIX Letni Festiwal Opery Krakowskiej: „Orfeusz i Eurydyka” – chor. Giorgio Madia

Zdjęcie: Kraków/XIX Letni Festiwal Opery Krakowskiej: „Orfeusz i Eurydyka” – chor. Giorgio Madia

Fot. Michał Ramus

Wersja do druku

Udostępnij

Ostatnim przedstawieniem w ramach XIX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będzie balet-opera Orfeusz i Eurydyka Ch. W. Glucka w reżyserii i choreografii Giorgia Madii. Każdy śpiewak w tej inscenizacji ma swoje odbicie w postaci artysty baletu. Wystąpią soliści śpiewacy: Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska (Orfeusz), Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha (Eurydyka), Agata Widera-Burda, Karolina Wieczorek (Amor) oraz soliści baletu: Dzmitry Prokharau, Robert Kędziński (Orfeusz), Gabriela Kubacka, Agnieszka Chlebowska (Eurydyka), Mizuki Kurosawa, Martyna Dobosz (Amor) oraz zespół baletu. Scenografię i kostiumy zaprojektował Bruno Schwengl. Spektakl poprowadzi Piotr Wajrak.

Libretto opery oparte jest na micie greckim. Eurydyka, żona Orfeusza, trackiego śpiewaka, została ukąszona przez żmiję i umarła. Orfeusz, aby ją odzyskać, schodzi do podziemia. Już prawie mu się udaje wyprowadzić Eurydykę do świata żywych, ale łamie boski zakaz, spogląda na nią i traci ukochaną na zawsze.

Orfeusz i Eurydyka to trzydziesta spośród 107 oper, pozostawionych przez Christopha Willibalda Gucka (1714-1787), niemieckiego kompozytora, kapelmistrza na dworze cesarskim w Wiedniu, twórcy odnoszącego również tryumfy w Paryżu i uznawanego za reformatora opery.

Giorgio Madia, z pochodzenia Włoch, pracujący dziś jako choreograf na znaczących scenach Europy, autor inscenizacji Kopciuszka w Operze Krakowskiej przed kilku laty, przygotował Orfeusza i Eurydykę (wersja francuska) po raz pierwszy, specjalnie dla Opery Krakowskiej. Jest to spektakl operowy i baletowy.

(…) Scena oddana została tylko trójce śpiewaków i trójce tancerzy oraz baletowi, który zachwycał i w roli żałobników, i jako duchy ciemności, i mieszkańcy Elizjum, i wreszcie w wieńczącej operę obszernej sekwencji tanecznej. Mnogość i trafność pomysłów choreograficznych Giorgia Madii nadawały spektaklowi właściwe tempo i potęgowały ekspresję.

Anna Woźniakowska, „Kraków” nr 6/6/2013

Kompozytor: Christoph Willibald Gluck

Libretto w języku francuskim
Pierre-Louis Moline na podstawie włoskiego libretta Ranieriego de’ Calzabigi

prapremiera wersji włoskiej – Burgtheater, Wiedeń, 5 października 1762

prapremiera wersji francuskiej
Académie Royale de Musique, Salle des Tuileries, Paryż, 2 sierpnia 1774

Prapremiera polska: Teatr w Pałacu Radziwiłłowskim, Warszawa, 25 listopada 1776

Realizatorzy:

Inscenizacja, reżyseria, choreografia i reżyseria światła: Giorgio Madia
Kierownictwo muzyczne: Marek Toporowski
Scenografia i kostiumy: Bruno Schwengl
Przygotowanie Chóru: Zygmunt Magiera

Asystenci choreografa: Elena Korpusenko, Victor Korpusenko, Herve Palito
Asystent kierownika muzycznego: Grzegorz Brajner
Asystent scenografa i kostiumografa: Aleksandra Monika Żurawska
Asystent kierownika Chóru: Joanna Wójtowicz
Inspicjenci: Agnieszka Sztencel, Magdalena Wąsowska
Suflerzy: Dorota Sawka, Krystyna Behounek
Korepetytorzy solistów: Irena Celińska-Głodek, Kristina Kutnik, Olha Tsymbalyuk, Natalia Wasidłow
Akompaniatorzy Baletu: Ella Mkrtchyan, Ludmiła Tułacz
Akompaniator Chóru: Magdalena Kurek
Tłumaczenie libretta na tablicę świetlną: Dorota Sawka

Obsada:

soliści śpiewacy

ORFEUSZ | Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska

EURYDYKA | Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha

AMOR | Agata Widera-Burda, Karolina Wieczorek

tancerze soliści

ORFEUSZ | Dzmitry Prokharau, Robert Kędziński

EURYDYKA | Gabriela Kubacka, Agnieszka Chlebowska

AMOR |  Mizuki Kurosawa, Martyna Dobosz


Balet, Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close