Balet Dworski Cracovia Danza zaprasza na jubileuszową galę baletową Pan Twardowski. Ale bajka! oraz na spektakl Znad Jamuny i Gangesu w wykonaniu mistrzyni tańca Kathak, Alaknandy, oraz zespołu Sanskriti, które odbędą się na zakończenie XX Festiwalu Tańców Dworskich Cracovia Danza.
Pan Twardowski. Ale bajka!
Spektakl Pan Twardowski. Ale bajka!, oparty na muzyce Stanisława Moniuszki, zabiera widza w świat wyobraźni, magii i humoru, ale przede wszystkim tańca – w końcu to on jest językiem, którym artyści snują swoją opowieść.
W części pierwszej, w choreografia i inscenizacja autorstwa Aliny Towarnickiej, przedstawiają nam historię słynnego krakowskiego czarnoksiężnika, jego kłopoty związane z utratą wiary we własne możliwości i okoliczności, które skłoniły go do podpisania cyrografu. Część druga, opracowana choreograficznie przez Dariusza Brojka, nawiązuje do ballady Adama Mickiewicza Pani Twardowska. Gdy diabeł, zwabiwszy Twardowskiego do karczmy, upomina się o jego duszę, sytuację ratuje żona maga, która staje się teraz główną bohaterką historii – bo gdzie Twardowski nie może, Twardowska pomoże!
Tłem dla perypetii bohaterów jest kolaż muzyczny złożony z wybranych utworów Stanisława Moniuszki (m.in. słynna uwertura Bajka), zaś całości dopełnią kostiumy projektu Bożeny Pędziwiatr oraz maski stworzone przez Jonathana Fröhlicha, które w zabawny sposób oddadzą karykaturalny charakter postaci, podkreślając tym samym humorystyczny wydźwięk spektaklu. Na scenie pojawia się zarówno diabeł z piekła rodem, jak i bicz kręcony z piasku czy tańczące fajki – tego nie można przegapić!
Muzyka: Stanisław Moniuszko
Choreografia, inscenizacja, scenografia: Alina Towarnicka, Dariusz Brojek
Kostiumy: Bożena Pędziwiatr
Maski: Jonathan Fröhlich
Multimedia: Krzysztof Antkowiak
Występują tancerze Baletu Cracovia Danza: Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Małgorzata Nabrzeska, Zuzanna Ruta, Jan Fečko, Michał Kępka, Sebastian Kubacki, Łukasz Szkiłądź
Znad Jamuny i Gangesu
W magiczną podróż w świat opowieści Znad Jamuny i Gangesu zabiorą nas Alaknanda, mistrzyni tańca Kathak, oraz zespół Sanskriti. Kathak to jeden z ośmiu klasycznych stylów tańca indyjskiego. Jego nazwa wywodzi się od słowa katha, które oznacza bajkę lub opowiadanie; jak nietrudno się domyślić, ważnym elementem tego stylu jest aspekt narracyjny – artyści przedstawiają historie za pomocą tańca, gestów i mimiki twarzy. Łączy się on z praktyką Kathavachan, czyli tradycją ekspresyjnego opowiadania baśni i legend. Szczególny rozwój Kathak nastąpił w okresie świątynnym, kiedy to do repertuaru włączono taneczne interpretacje opowieści z życia Kryszny; wiele z nich przedstawia dziecięcego boga jako psotnika, który lubił płatać figle przyjaciołom i rodzinie. Jedną z nich jest historia o… kradzionym maśle. Yashodara, matka małego Kryszny, codziennie wyrabiała masło wraz z przyjaciółkami, jednak za każdym razem padało ono łupem złodziei. Pewnego razu Kryszna i jego kompani zostali przyłapani na gorącym uczynku; aby uniknąć gniewu matki, chłopiec zaczął opowiadać przeróżne historie, które miały udowodnić jego niewinność. Yashodara, której serce przepełniła miłość do syna, zdała sobie sprawę, że nie może dłużej się na niego złościć. To właśnie ta historia, opowiedziana tańcem, będzie kanwą dla niedzielnego spektaklu.
Występują: Alaknanda i Sanskriti