W czasie XVI Krośnieńskich Dni Tańca będzie można oglądać różne rodzaje tańca – od klasycznego baletu, poprzez taniec współczesny, towarzyski, po Irish step dance, flamenco i tap dance. Pomysłodawczynią i opiekunką artystyczną festiwalu jest Sabina Wójcik-Grygolec, tancerka i choreografka, która w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza prowadzi Zespół Tańca Współczesnego STRECZ. XVI Krośnieńskie Dni Tańca rozpocznie 20 kwietnia widowisko baletowe Jak Marysia swoje gęsi zgubiła w wykonaniu grup baletowych Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza. W zespole baletowym tańczą dziewczynki w wieku 5-19 lat. Na bazie tańca klasycznego przygotowywane są choreografie do widowiska baletowego, w którym udział biorą wszystkie grupy. 22 kwietnia wystąpi też zespół Strecz z Wieczorem tańca współczesnego. Studenci IV roku PWST w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu pokażą spektakl Bezdech. 25 kwietnia odbędzie się pokaz dokumentu o Ohadzie Naharinie – Mr. Gaga.
Zostanie też pokazany spektakl Nie tędy droga, stanowiący pracę dyplomową, Anny Pękali, absolwentki Państwowego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy w Krośnie w wykonaniu słuchaczy, absolwentów szkoły oraz oraz członkowie zespołu tanecznego Explosion z Ropy. 27 kwietnia odbędzie się pokaz spektaklu Usłyszeć taniec – spektakl różnych form stepowania: flamenco, stepu irlandzkiego, amerykańskiego, tańca współczesnego oraz muzyki ethnojazzowej granej na żywo. 28 kwietnia po raz szósty wystąpią zespoły taneczne, działające w Krośnie we wspólnym koncercie Krosno na pointach. W tym roku zaproszenie przyjęły zespoły prezentujące różne techniki oraz bardzo wysoki poziom, mistrzowie i laureaci prestiżowych konkursów tanecznych. Wystąpią: grupa Liya Dancehall Class, Akademia Cheerleaderek Fragolin MOSiR Krosno, Formacja Tańca Towarzyskiego „Gracja”, grupy: Eksperyment i Eksperyment Mini, działające przy MZS nr 4 w Krośnie, grupy baletowe RCKP, Zespół Tańca Współczesnego STRECZ i Dziecięco-Młodzieżowy Zespół Taneczny KLEKS.
Bezdech
Punktem wyjścia przy tworzeniu spektaklu było odnalezienie sytuacji, w których ludzie czują się bezradni.
Kiedy pojawia się BEZdech? Czy jesteśmy BEZradni tylko wobec ostateczności? Jak uchronić się przed BEZwładem, BEZmiarem, BEZdźwiękiem? Czy jesteśmy skazani na BEZbronność wobec BEZwzględności? Kiedy zaczyna się BEZdomność? I czy nasze życie ma polegać na BEZustannym ponawianiu zmagań w osiąganiu nieosiągalnego?
Reżyseria i choreografia: Sylwia Hefczyńska- Lewandowska
Asystenci choreografa: Paweł Urbanowicz, Natalia Dinges
Muzyka/kompozytor: Patrycja Hefczyńska
Kostiumy i charakteryzacja: Marta Wieczorek, Kamila Zabłocka
Reżyseria światła: Kamil Rogański
Realizacja dźwięku: Mariusz Michalik
Projekt scenografii: Sara Sudoł
Realizacja scenografii: Jacek Wichrowski
Obsada: Jacobina Blüm, Agnieszka Borkowska, Mateusz Lisiecki, Marek Bula, Maria Bijak, Ewelina Sobieraj, Mikołaj Wnęt, Sabina Romańczak, Bartłomiej Gąsior, Jarek Mysona, Klaudia Gryboś, Aleksandra Grącka, Daniel Leżoń, Mateusz Ulczok, Patryk Gnaś, Michał Czorny, Wiktoria Zawadzka
Premiera: 17 grudnia 2016, Bytomskie Centrum Kultury
Mr. Gaga
Mr. Gaga opowiada o genialnym choreografie Ohadzie Naharinie, wieloletnim szefie najsłynniejszego zespołu tańca współczesnego z Izraela – Batsheva Dance Company. Reżyser Tomer Heymann towarzyszył artyście przez 8 lat, aby ukazać jego życie i niezwykłą ewolucję jako tancerza, twórcy i człowieka. Heymann rejestrował zarówno jego życie prywatne, przebieg prób zespołu, jak i zajęcia z opracowanego przez Naharina języka ruchu – GaGa – umożliwiającego każdemu wyrażenie swoich emocji poprzez taniec. W połączeniu z niepokazywanym dotychczas materiałem archiwalnym oraz fragmentami tanecznych spektakli Batshevy dostajemy fascynującą historię człowieka, który zrewolucjonizował świat tańca współczesnego.
Mr. Gaga to najciekawszy film o tańcu współczesnym od czasu „Piny” („Variety”), a jednocześnie laureat wielu nagród publiczności na międzynarodowych festiwalach. To film pozwalający zrozumieć związek ciała i ruchu z naszymi emocjami.
Ruch jest sposobem rozumienia siebie. Kto uważnie wsłucha się w swoje ciało, przekroczy swoje ograniczenia.
Ohad Naharin
Reżyser o filmie:
Ziarna, z których wyrósł ten film, zostały zasadzone około 20 lat temu, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem na scenie Batsheva Dance Company prowadzoną przez Naharina. Moja głowa i serce doświadczyły wielkiego wstrząsu, jak po koktajlu z alkoholu i narkotyków, tylko bez alkoholu i narkotyków. Kontinuum ruchu, muzyki, energii, seksualności, zmysłowości i tancerze, w których można się zakochać, zupełnie nie wiedząc dlaczego. Od tamtego wieczora sztuka tańca Batshevy stała się moją obsesją. Naharin jest ciężkim orzechem do zgryzienia, to bardzo skomplikowany i pełen sprzeczności charakter, co czyni go fascynującym tematem filmu dokumentalnego.
Scenariusz i reżyseria: Tomer Heymann
Zdjęcia: Itai Raziel
Montaż: Alon Greenberg Ido Mochrik Ron Omer
Dźwięk: Alex Claude
Muzyka: Ishai Adar
W filmie pojawiają się:
Ohad Naharin, Judith Brin Ingber, Tzofia Naharin, Mari Kajiwara, Avi Belleli, Tami Lotan, Naomi Blocj Fortis, Eldad Mannheim, Gina Buntz, Natalie Portman, Sonia D’Orleans Juste, David Tinchell.
Producent: Barak Heymann
Produkcja: Heymann Brothers Films
Izrael/ Szwecja/ Niemcy/ Holandia rok produkcji: 2015
Język oryginalny: angielski, hebrajski
czas trwania: 103 min
Dystrybucja w Polsce: Gutek Film.
Sylwetka reżysera:
Tomer Heymann urodził się w 1970 roku w Izraelu. W ciągu ostatnich 20 lat wyreżyserował 13 filmów i seriali dokumentalnych, z których większość wymagała wieloletnich przygotowań i dokumentacji. Począwszy od debiutu – Tomer Ve-Hasrutim – jego filmy zdobywały główne nagrody na wielu prestiżowych festiwalach filmowych. Papierowe laleczki wyjechały z Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie z trzema wyróżnieniami, a z imprezy w Los Angeles z nagrodą publiczności. Film oraz serial telewizyjny Most ponad Wadi, zrealizowany we współpracy z amerykańską stacją ITVS uznano najlepszym izraelskim filmem dokumentalnym, brał udział w prestiżowym festiwalu filmów dokumentalnych w Amsterdamie i nagradzano go na całym świecie. Heymann zrealizował też filmowe portrety osobistości izraelskiej kultury: piosenkarza Aviva Geffena (Aviv- Fucked-Up-Generation), kompozytora Idana Raichela (Black Over White), czy choreografa Ohada Neharina (Out Of Focus, Mr. Gaga).
Więcej: http://gutekfilm.pl/mrgaga/
Bilety są do nabycia w kasie RCKP (ul. Kolejowa 1)
poniedziałek-piątek 10.00-13.00 i 14.30-17.30, sobota 10.00-14.00
tel. 13 43 21898 w. 159.