Kutnowski Dom Kultury zaprasza na Spotkania kinetograficzne, czyli warsztat notacji tańca według Labana−Knusta, który poprowadzi Anna Opłocka. Warsztat składający się z trzech części: teoretycznej, praktycznej oraz zasadniczej, ukierunkowany będzie na pracę z kinetogramami tańców historycznych. Zaproszenie na spotkanie, organizowane w KDK dla kutnowskiej Grupy Tańca Dawnego „La Danse”, skierowane jest także do osób związanych z tańcem, tancerzy, choreografów, pedagogów, choreologów, adeptów sztuki tańca oraz do wszystkich zainteresowanych tematem.
O Spotkaniach kinetograficznych:
Celem spotkań jest przedstawienie przydatnego, uniwersalnego sposobu notacji tańca i ruchu oraz propagowanie kinetografii.
Kinetografia według metody Labana−Knusta to system pełnej notacji ruchu człowieka. Jego twórcą był Rudolf Laban, teoretyk oraz praktyk tańca przez lata analizujący możliwości ruchowe ludzkiego ciała. Do opracowania uniwersalnej metody zapisu ruchu i tańca skłoniła go idea chórów ruchowych. Jego celem było stworzenie narzędzia do porozumiewania się między odległymi od siebie zespołami. Kinetografia ma dla tańca istotne znaczenie. Za pomocą notacji można utrwalić oraz odtworzyć ruch, a także przeprowadzić jego analizę.
Program warsztatów:
Teoria – Podczas części teoretycznej uczestnikom zostaną przedstawione m.in. sylwetki twórców kinetografii, historia kinetografii, kinetografia w Polsce, przedstawienie sylwetek ważnych polskich notatorów i notatorek oraz zapisy tańców historycznych.
Eksploracja ruchowa – Jest to przygotowanie i wprowadzenie uczestników do analizy przestrzennej wg Rudolfa Labana, polegającej na analizie kierunków, poziomów i płaszczyzn poruszającego się ciała w przestrzeni.
Podstawy notacji i analizy ruchu – Podczas części zasadniczej zostaną wyjaśnione podstawowe reguły kinetografii, objaśnienie znaków, metody zapisu, odczytu oraz analizowania.
Udział w warsztacie jest bezpłatny, obowiązują zapisy.
Zgłoszenia oraz informacje: spotkaniakinetograficzne@gmail.com, FB
Partnerzy: Warszawska Pracownia Kinetograficzna Fundacja Myśl w Ciele
https://www.facebook.com/MyslWCiele/
Patron: Muzeum Regionalne w Kutnie
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Anna Opłocka – autorka i realizatorka projektu Spotkania kinetograficzne. Abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, dyplomowana instruktorka tańca i pilatesu. Trenerka międzynarodowych projektów, performerka w Polsce i za granicą. Propagatorka twórczości Rudolfa Labana. Członkini Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej, Polskiego Forum Choreologicznego oraz International Council of Kinetography Laban. W 2012 roku odbyła staż w Ex Nunc, Centre of Modern Dance w Hadze oraz Laban Based Modern Dance i Laban Movement Analysis. Autorka artykułów m.in. Kinetografia w Warszawie. Edukacja i zastosowania – zarys historii. W 2019 roku szkoliła warsztat kinetografii podczas 31st Biennial Conference of ICKL w Meksyku.
***
Kutnowska Grupa Tańca Dawnego „La Danse” – głównym motywem pokazów grupy są tańce dworskie z XVII / XVIII wieku – kontredanse. Oprócz tego w ramach edukacji młodzieży grupa prezentuje scenki z epoki, które obrazują ówczesne obyczaje. Początki zespołu sięgają jesieni 2016 roku. Pomysłodawcą założenia grupy jest wicedyrektor Muzeum Regionalnego w Kutnie, dr Piotr Stasiak. Główną ideą, która przyświecała zorganizowaniu zespołu, było promowanie projektu rewitalizacji pałacu podróżnego Augusta III. Od maja 2018 roku nawiązano stałą współpracę z nauczycielem tańców barokowych z Berlina, Ingo Guentherem. 2019 rok był najlepszym w historii zespołu: „La Danse” gościła na otwarciu Ogrodów Zamku Królewskiego w Warszawie, na I Festiwalu Scena Dawna, Korowodzie a także brała udział w rekonstrukcyjnych wydarzeniach w Dreźnie oraz łotewskim Rundale. Podczas IV Festynu Saskiego w Kutnie zaprezentowano pokazy taneczne w wykonaniu grupy zaawansowanej i podstawowej oraz nową sztukę pt: Cierpienia Jędrzeja Kitowicza – sztuka w siedmiu odsłonach autorstwa opiekunów grupy – Heleny i Piotra Bielickich.