Spektakle

Legnica/Scena dla tańca 2017/Pantomima NOW: Wrocławski Teatr Pantomimy „BATORY_trans”

Zdjęcie: Legnica/Scena dla tańca 2017/Pantomima NOW: Wrocławski Teatr Pantomimy „BATORY_trans”

Wersja do druku

Udostępnij

Wrocławski Teatr Pantomimy kończy wiosenną odsłonę projektu Pantomima NOW, realizowanego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2017. Ostatnim przystankiem na mapie objazdu z przedstawieniem BATORY trans będzie Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

BATORY trans to przedstawienie inspirowane losami pasażerów statku Batory, opisanymi w książce Bożeny Aksamit Batory. Gwiazdy, skandale i miłość na transatlantyku, który w okresie międzywojnia kursował liniami GAL-u (Gdynia – Ameryka Linie Żeglugowe). Będzie to przedstawienie o wyobrażeniach – o tym, jak wyobrażamy sobie to, co by było i kim my bylibyśmy gdzieś indziej; o emigracji; o potrzebie zmiany, o ucieczce, o tęsknocie, o konieczności. Punktem wyjścia będzie zamknięta przestrzeń pokładu statku, poza nawiasem czasu i miejsca, jakby dryfująca gdzieś na oceanie poczekalnia do zrealizowania marzeń.

Taki czas, w którym jeszcze nic nie wiadomo, jesteśmy tylko my, nasze wyobrażenia, przypadkowi towarzysze podróży i noc. Za burtą rozpościera się przerażająco czarna otchłań oceanu, a na pokładzie oczywiście trwa kapitański bal.

Wewnętrzna emigracja bohaterów, ich marzenia i oczekiwania, będą ważniejsze niż to, czy faktycznie po trzech tygodniach podróży jego oczom faktycznie ukaże się Statua Wolności.

MS Batory był nazywany Lucky Ship, do końca swych dni przewoził pasażerów bezpiecznie i nie zmógł go żaden sztorm. Każdy mój kurs przecięty jest siecią nici magicznych, które mnie zawsze ostrzegają przed niebezpieczeństwem. – mawiał najsłynniejszy z kapitanów statku, Eustazy Borkowski. Ponoć zawdzięczał to dużej ilości szampana wzniesionego ku chwale Matki Boskiej Gwiazdy Morza. Ocean alkoholu, siła religijności i sny o potędze, czyli emigracja… po polsku? Jak będzie wyglądał ostatni bal na statku „BATORY trans”?

scenariusz i reżyseria: Martyna Majewska
scenografia: Anna Haudek
muzyka: Dawid Majewski
projekcje: Jakub Lech
choreografia: Anatoliy Ivanov
ruch sceniczny: Agnieszka Charkot, Izabela Cześniewicz, Paula Krawczyk-Ivanov, Mateusz Kowalski, Krzysztof Szczepańczyk, Anatoliy Ivanov, Piotr Sabat

obsada:

Bela Gelbard – Agnieszka Charkot

Gwiazda Estrady – Izabela Cześniewicz

Shirin Naemi – Paula Krawczyk-Ivanov

Kapitan Borkowski – Mateusz Kowalski

Iwan Pyłypiw – Krzysztof Szczepańczyk

Samobójca – Anatoliy Ivanov

Kapelan Józef Szarkowski – Piotr Sabat

premiera: 31 grudnia 2015, Scena na Świebodzkim, Wrocław
Przedstawienie Laureatki Konkursu na Debiut Reżyserski w Pantomimie, zorganizowanego z okazji jubileuszu 60-lecia Teatru.  Projekt dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultura i Dziedzictwa Narodowego oraz budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego

Przedstawienie Laureatki Konkursu na Debiut Reżyserski w Pantomimie, zorganizowanego z okazji jubileuszu 60-lecia Teatru.

Logo jubileuszowe Wrocławski Teatr Pantomimy (miniaturka)

Projekt dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultura i Dziedzictwa Narodowego oraz budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

Logo Instytucja Kultury Dolny Śląsk (miniaturka)

***

Pantomima NOW w ramach Sceny dla Tańca 2017

Pantomima NOW jest projektem o charakterze artystycznym, edukacyjnym i prospołecznym. W Opolu, Zielonej Górze i Legnicy zespół Wrocławskiego Teatru Pantomimy zaprezentuje swoje dwie ostatnie premiery BATORY_trans i Pustka. Pustynia. Nic. Oba przedstawienia powstały w jubileuszowym 60. sezonie artystycznym. Reżyserzy, Martyna Majewska i Leszek Bzdyl, nawiązują zarówno do tradycji WTP, jak i poszukują nowych, współczesnych kierunków rozwoju dla teatru pantomimy. Mieszanie się różnych estetyk, wykorzystywanie współczesnych środków wyrazu przy jednoczesnym posługiwaniu się przez aktorów techniką pantomimy, tworzy widowiska dostarczające widzom mnóstwo bodźców estetycznych. Pantomima NOW daje widzom możliwość zobaczenia pantomimy zespołowej, ukształtowanej przez Henryka Tomaszewskiego, i jej nowych kierunków rozwoju.

Roślina, którą zasadziłem, może zacznie rosnąć inaczej, ale z całą pewnością będzie żyła.

Henryk Tomaszewski

Kurator/koordynator projektu: Piotr Soroka

IMIT (miniaturka)   Scena dla tańca 2017 (miniaturka)

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close