Spektakle

Łódź/Festiwal Retroperspektywy 2019: Eric Andersen, Arti Grabowski „Fluxus na 10 rąk, 10 nóg i 10 głów”

Zdjęcie: Łódź/Festiwal Retroperspektywy 2019: Eric Andersen, Arti Grabowski „Fluxus na 10 rąk, 10 nóg i 10 głów”

Eric Andersen, fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Festiwal Restroperspektywy 2019, organizowany przez Teatr CHOREA, zaprasza na spektakl na podstawie scenariuszy legendarnej grupy Fluxus, w wykonaniu dra Arti Grabowskiego oraz zaproszonych uczestników. Fluxus to (anty-)artystyczny, międzynarodowy ruch, rozwijający się w latach 60-tych i 70-tych XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych, Zachodniej Europie oraz Japonii.

Fluxus charakteryzował się znoszeniem granic między tradycyjnie pojmowaną sztuką a prozą życia. Artyści mieszali sztuki wizualne z poezją, muzyką, akcjami, obiektami, tworząc tym samym sztukę intermedialną. Fluxus był pełen poczucia humoru, czasem nawet ironii, ale mimo to przypominał dziecięcą radość, zabawę w sztukę, zabawę sztuką, sztukę zabawy. Ruch okazał się również trafną refleksją i ważnym głosem w dialogu o miejscu i roli sztuki.

Spektakl Fluxus na 10 rąk, 10 nóg i 10 głów powstaje jako współpraca mistrza z interdyscyplinarnym artystą, performerem i doktorem krakowskiej ASP, Artim Grabowskim. Wydaje się on stworzony do podjęcia tego dialogu, jako że sam chętnie sięga po improwizację, posługuje się humorem, ironią oraz dystansem do siebie i świata.

– Miałem przyjemność występować z Fluxusem kilkanaście lat temu. Cieszę się, że razem zrekonstruujemy 10 etuid performatywnych, zapraszając do udziału publiczność – mówi Grabowski. – Proste scenariusze staną się punktem wyjścia do nieco absurdalnych eksperymentów z dźwiękiem, ruchem i intermedialnością.

Twórcy: Eric Andersen, Arti Grabowski

czas trwania: 60 min

Eric Andersen – jeden z pierwszych artystów grupy Fluxus. Mieszka i pracuje w Kopenhadze. Działał jako jeden z prekursorów mail art. Jego prace często odczytuje się jako zalążki sztuki konceptualnej. W latach 70-tych XX wieku współpracował z duńską grupą artystów prowadzącą Galerie 38 i Kanal 2 w Kopenhadze, gdzie zapraszani byli również polscy artyści konceptualni – Jarosław Kozłowski i Jacek Tylicki. Andersen był częstym gościem krajów byłego Bloku Wschodniego. Już w 1966 roku wraz z grupą Fluxus prowadził 3-dniowy performance w Pradze. W Polsce wystawiał w Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu, w Galerii Potocka w Krakowie i w Galerii Awangarda we Wrocławiu.

Arti Grabowski – artysta performance, video art, instalacji i frozen image. W swoich działaniach performatywnych oscyluje na granicy absurdu i ironii, łącząc je z witalnością i nieprzewidywalnością swojego zachowania; bawi się słowami, skojarzeniami oraz niedosłownością znaczeń; zaskakuje nagłą zmianą nastrojów; gra na emocjach, które z łatwością – w zależności od potrzeb – przeradza w śmiech, strach czy w dezorientację widza, by na koniec, w szczęśliwym finale, zaserwować mu „dobry klimat”. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat zrealizował ponad sto działań – sugestywnych, pełnych humoru i zmysłu krytycznego. Ukończył Wydział Rzeźby na Krakowskiej ASP (Pracownia Intermediów, dyplom z performance). Obecnie doktor adiunkt na Wydziale Intermediów na Krakowskiej ASP.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close