
Teatru Chorea i Norweski Teatr Tańca Współczesnego Carte Blanche „Ragnarok”. Plakat: materiały Festiwalu Retroperspektywy 2022 w Łodzi
Teatru Chorea i Norweski Teatr Tańca Współczesnego Carte Blanche „Ragnarok”. Plakat: materiały Festiwalu Retroperspektywy 2022 w Łodzi
Ruch, ciało, głos i spotkanie, będące próbą osobistego zdefiniowania przyszłości w obliczu końca znanego nam świata.
Aktorzy Teatru CHOREA, prowadzeni przez dwójkę choreografów, Adriana Bartczaka i Annabelle Bonnéry, zapraszają na spektakl Ragnarok, którego premiera, wyprodukowana przez Fabrykę Sztuki w Łodzi, otworzy tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy.
– To już tradycja naszego festiwalu, że otwieramy go własnym spektaklem, który za każdym razem jest swego rodzaju eksperymentem – mówi Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny Festiwalu Retroperspektywy. Dodaje, że dzięki międzynarodowej współpracy Fabryki Sztuki w Łodzi w ramach projektu ACT IN_OUT udało się zaprosić do Łodzi tancerza – Adriana Bartczaka, związanego z Norweskim Teatrem Tańca Współczesnego Carte Blanche. Konsultacjami choreograficznymi przedsięwzięcie wsparła Annabelle Bonnéry, dyrektor artystyczna Carte Blanche.
Spektakl swoim tytułem, ale i dramaturgią, nawiązuje do mitologii skandynawskiej. „Ragnarok” to zwiastun upadku bogów i władzy oraz triumf nowego świata bez przemocy i wojen. Skandynawowie wierzyli, że po spaleniu siedziby bogów woda w oceanie osiągnie taki poziom, że pod jego falami zginie drzewo świata, a z jego głębi wynurzy się nowy, zielony świat rządzony przez zmartwychwstałego boga Baldura. Życie w nowym porządku ma być pełne radości i spokoju bez wojen, przemocy i sporów.
– Nie interesuje mnie nowy świat w sensie globalnym, interesuje mnie jedynie ludzkie budowanie własnych, małych światów, które sami kreujemy, zwracając uwagę na tworzenie relacji międzyludzkich – mówi Adrian Bartczak, reżyserii i choreograf, od sześciu lat tancerz w międzynarodowym zespole Carte Blanche. – Można powiedzieć, że wracam do domu. Kilka lat temu miałem przyjemność współpracować z Tomaszem Rodowiczem, jako tancerz. Wcześniej współpracowałem także z łódzką grupą KIJO – dodaje.
O spektaklu:
Czasem marzę o idealnym świecie. Wszechświecie zbudowanym z perfekcji. Gdzie doskonały znaczy normalny. I gdzie nic nie jest mniej niż doskonałe. Ten wszechświat nie różni się od tego, w którym żyję. Ma te same wartości. Te same zmagania. Jedyną różnicą jest to, że idealni są wszyscy, nawet w swojej niedoskonałości. Boleśnie niesamowici. Każdy ma idealne życie. Z idealnymi partnerami i idealnymi dziećmi. I wszyscy się uśmiechają. I te uśmiechy też są idealne. Ludzie są dla siebie doskonale mili. Nikt nie wie, co to znaczy wyróżniać się, lub być w czymś gorszym. Wszystkie kolory, wszystkie smaki, wszystkie uczucia. Idealne. Idealne kształty. Za każdym razem, gdy rysujesz koło, zgadnij co? To idealne koło. Wszyscy są na czas. Albo inaczej, idealnie spóźnieni. W tym idealnym świecie nie ma żadnej różnicy. A pośrodku tej doskonałości, idealnie pośrodku, stoję ja. Pełen wad. Zdecydowanie niedoskonały. Co czyni mnie zupełnie wyjątkowym.
Ragnarok powstaje w ramach projektu ACT IN_OUT. Jest to pierwszy tak szeroko zakrojony międzynarodowy projekt Fabryki Sztuki w Łodzi. Jego partnerami są prestiżowe instytucje – Ośrodek sztuki Sláturhúsið (MMF) w islandzkim Egilsstaðir, Norweski Teatr Tańca Współczesnego Carte Blanche z Bergen oraz Teatr Visjoner w Oslo. Kuratorzy projektu stworzyli multidyscyplinarny, bogaty program wydarzeń – koncertów niezależnych zespołów, spektakli oraz widowisk literacko-muzycznych, seminariów dla menedżerów i producentów muzycznych oraz teatralnych, a także działania edukacyjne.
Projekt ACT IN_OUT jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG i funduszy norweskich. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
Twórcy:
Fabryka Sztuki w Łodzi, Teatr CHOREA, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego – Carte Blanche
Reżyseria i choreografia: Adrian Bartczak
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Kostiumy i scenografia: Marta „El Bruzda” Góźdź
Asystent reżysera, współpraca dramaturgiczna: Wiktor Moraczewski
Konsultacje choreograficzne: Annabelle Bonnéry
Obsada: Janusz Adam Biedrzycki, Maja Caban, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Tomasz Rodowicz
Światło: Tomasz Krukowski
Dźwięk: Marcin Dobijański
Plakat: Filip Appel
Kierowniczka produkcji: Ola Shaya
Produkcja: Fabryka Sztuki w Łodzi
Twórcy: Teatr CHOREA, Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego Carte Blanche
Premiera: 19 sierpnia 2022, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy
Więcej: https://www.retroperspektywy.com/pl/wydarzenia/spektakle/ragnarok/
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus
Próba medialna spektaklu „Ragnarok” w wykonaniu Teatru Chorea i Norweskiego Teatru Tańca Współczesnego Carte Blanche. Fot. Marcin Korbus