Łódź/Gość Dotknij Teatru 2018: Performans „Sense-action” – chor. Tomasz Ciesielski

Zdjęcie: Łódź/Gość Dotknij Teatru 2018: Performans „Sense-action” – chor. Tomasz Ciesielski

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru  – Dotknij Teatru w Łodzi odbędzie się pokaz performansu Sense-action. Jest to działanie, które zostało pierwszy raz zaprezentowane w Łodzi w 2012 roku w ramach projektu Memory Project (Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich Topografie, kur. Marta Madejska, Robin Levy). Jego inspiracją było wspomnienie niedzielnego spaceru z ojcem, mieszkającej dziś w Nowym Orleanie Anny Skorecki. Pełna słodyczy lodów, balonów i dźwięków zabawy relacja z dzieciństwa uderzająco kontrastuje z późniejszym życiem mieszkańców Litzmanstadt Ghetto, które Anna opuściła w 1945 roku. Ten kontrast sprowokował nas do stworzenia sensorycznego performansu, którego uczestnicy przemieszczają się z zasłoniętymi oczami przez kolejne pomieszczenia, wypełnione bodźcami odtwarzającymi wspomnienia codziennego życia łódzkich Żydów. Pierwsza edycja, w której brała udział sama Anna, okazała się początkiem wieloletniego eksperymentu. Każda kolejna prezentacja jest premierowa. Sense-action prezentowana była w Nowym Orleanie oraz San Sebastian, za każdym razem uzyskując dodatkowe podtytuły. Odpowiadają one kolejnym etapom poszukiwań z jednej strony sposobów tworzenia sensorycznych krajobrazów wspomnień, a z drugiej, możliwych relacji pomiędzy pamięcią i naszym współczesnym doświadczaniem świata. Każdorazowo także, poprzez zapraszanie do współpracy lokalnych mieszkańców, Sense-action wpisywała się w miejsce i ludzi, z którymi realizowana była dana edycja. W aktualnej wersji materiał źródłowy został rozszerzony o dzienniki innego mieszkańca getta – Lolka Lubińskiego oraz uwagi i refleksje dotychczasowych uczestników. Zmieniła się także formuła działania. Uczestnicy performansu zaproszeni są już nie tylko do wejścia w wytworzony przez nas polisensoryczny krajobraz wspomnień, ale także do jego aktywnego współtworzenia. Razem z wykonawcami spróbują znaleźć na te doświadczenia naszą współczesną odpowiedź.

Koncept i choreografia: Tomek Ciesielski

Muzyka: Kuba Pałys

Performerzy: Tomek Ciesielski, Kuba Pałys, Ilona Gumowska, Aleksandra Bożek-Muszyńska

Lektor: Dominika Rydz-Kancler

Data premiery: 5 sierpnia 2012 roku.

Spektakl prezentowany był dotychczas w ramach drugiego etapu Memory Project w Nowym Orleanie, USA oraz festiwalu „Z POLSKI” prezentującego polski taniec w programie Donostia-San Sebastian European Capital of Culture 2016.

Tomasz Ciesielski – performer, tancerz, badacz i menadżer teatru, w swoich działaniach łączący wszystkie te trzy doświadczenia. Od 2009 roku członek Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. W 2011 roku nawiązał współpracę z duńskim zespołem Granhøj Dans, realizując międzynarodowe spektakle Men & Mahler oraz Rite of Spring – Extended, w reżyserii Palle Granhøja. Oba widowiska otrzymały nagrodę dla najlepszego spektaklu teatru tańca „Årets Reumert” w latach 2013 i 2014. Twórca autorskich performansów, m. in. Sense-action, Idylluzja, Taśmy profesjonalne, Edging, Dance/My Love. Autor publikacji i uczestnik międzynarodowych projektów dotyczących możliwości zastosowania wiedzy z zakresu nauk kognitywnych i neuronauk w badaniach nad tańcem. Sekretarz Rady Redakcyjnej Słownika tańca XX i XXI wieku. Stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca 2016 (Stary Browar Nowy Taniec). Wykładowca na kierunku choreografia w Akademii Muzycznej w Łodzi, doktorant w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego.

Jakub Pałys – absolwent Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Student Faculdade Santa Marcelina w Sao Paulo (Brazylia). Techniki wokalnej uczył się w Polsce, Brazylii i USA. Uczestnik i laureat wielu festiwali muzycznych (m.in. FAMA, Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie). Członek Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. Współprowadzący Wielkiego Chóru Młodej Chorei w Łodzi. Doświadczenie trenerskie zdobywał także prowadząc warsztaty m.in. w Polsce, Brazylii czy na Słowacji. Zagrał w Brazylii, Polsce i Estonii kilkadziesiąt koncertów z brazylijskimi muzykami (Brasil Cantado, Sambosa, To Brandileone, Barbosa Trio). W 2013 ukazała się Brazylii pierwsza płyta jego grupy „Barbosa Trio”. Konsultant wokalny i uczestnik koncertu Gilgamesz (reż. Tomasz Krzyżanowski) w Filharmonii Łódzkiej. Chórzysta w Koncercie Pieśni Antycznych Teatru Chorea w ramach festiwalu „Kolory Polski”. Aktor w przedstawieniu Bachantk (reż. Tomasz Rodowicz). Współpracował z TR Warszawa – Nietoperz (reż. Kornel Mundruczo). Tworzy muzykę do spektakli: Napewnomoże – monodram Małgorzaty Lipczyńskiej (reż. Tomasz Rodowicz), Brzydal (reż. Janusz Adam Biedrzycki i MagdalenaP aszkiewicz), „Idylluzja (chor. Tomasz Ciesielski). Współtworzył Oratorium Dance Project – projekt uznany za najważniejsze wydarzenie kulturalne Łodzi w 2011 roku. Współtwórca akcji SZPERA ’42 (reż. Ruth Osterman i Tomasz Rodowicz). Współkompozytor muzyki do koncertu Lulabajki w Teatrze Muzycznym w Łodzi, z udziałem Natalii Przybysz, WCHMCH i wybitnych muzyków jazzowych młodego pokolenia.

Dla widzów 12+

Wstęp wolny; obowiązkowa rezerwacja.

Udział w performansie następuje w grupach 10-osobowych wchodzących do przestrzeni w odstępach półgodzinnych. Pełny udział w zdarzeniu trwa około 60 minut.

Rezerwacji należy dokonywać mailowo pod adresem lodzsenseaction@gmail.com  od 3 kwietnia 2018.

 

Więcej: http://dotknijteatru.pl/

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Łódź: Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, ul. Wojska Polskiego 83.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close