Łódź/IV Festiwal Teatralna Karuzela: Dalija Aćin Thelander – spektakl „Baby Space”

Zdjęcie: Łódź/IV Festiwal Teatralna Karuzela: Dalija Aćin Thelander – spektakl „Baby Space”

Fot. ASF

Wersja do druku

Udostępnij

Baby Space to unikatowa instalacja oferująca dzieciom i ich rodzicom wyjątkowe doświadczenia sensoryczne, artystyczne i międzyludzkie. To przestrzeń stymulująca wszystkie zmysły, w której każdy może poczuć się swobodnie i bezpiecznie. Ten interdyscyplinarny projekt łączy w sobie multimedia, animację, taniec, muzykę, teatr i słowo. Założeniem autorskiej koncepcji Daliji Aćin Thelander – serbskiej choreografki mieszkającej w Szwecji, jest zaproszenie lokalnych artystów: tancerzy, muzyków, aktorów, filmowców, wokalistów, scenografów, itd. do wspólnego stworzenia przestrzeni przyjaznej, ale jednocześnie stymulującej dzieci. Stary Browar jest drugim miejscem na świecie, w którym wykreowana zostanie ta niezwykła przestrzeń, nad którą pracować będą jedni z najciekawszych artystów działających również na polu sztuki dla dzieci. Baby Space funkcjonuje w dwojaki sposób: jako interaktywna instalacja oraz jako spektakl taneczny wewnątrz instalacji.

Przestrzeń instalacji jest wyraźnie wydzielona od otoczenia i składają się na nią 3 obszary doświadczeń:
obszar doznań dotykowych – wnętrze instalacji wykonane jest z miękkiego i sprężystego materiału, delikatnego i gładkiego w dotyku
obszar doznań dźwiękowych – muzyka ma charakter abstrakcyjny, stanowi tło dla doświadczeń, ale jednocześnie może stawać się przewodnikiem po przestrzeni, podobnie jak pojawiające się wraz z dźwiękiem słowo – bogate w brzmienie i pełne tajemniczych znaczeń
obszar doznań wizualnych – krótkie filmy i wizualizacje wkraczające jako plamy barwne w nieskazitelnie białą przestrzeń, ten obszar poszerzony zostaje również o ruch, gdy podczas spektakli w przestrzeń wkraczają tancerze.

Trailer

Spektakl  Baby Space

wstęp: 10zł/osoba

wiek odbiorców: 3-18 miesięcy + dorośli

czas trwania: 30 minut

O artystach:

Dalija Aćin Thelander – ur. 1974 roku, jedna z najbardziej interesujących współczesnych choreografek pracujących na obszarze twórczości dla dzieci. Ukończyła szkołę baletową w Belgradzie, wiedzę, doświadczenie i umiejętności zdobywała podczas wielu warsztatów i rezydencji w całej Europie. Prezentowała swoje prace na prestiżowych międzynarodowych festiwalach, takich jak Impulstanz, Tanz im August, Urban Festival (Kiasma), a także na najważniejszych festiwalach w Serbii, takich jak BITEF, BELEF, Infant. Współpracowała z wieloma reżyserami i międzynarodowymi artystami. Stworzyła kilka przedstawień tanecznych dla dzieci, w tym dwa spektakle tańca dla niemowląt, spośród których The book of roaming został nagrodzony na serbskim Festiwalu TIBA. Ze swoimi przedstawieniami dla dzieci z ogromnym powodzeniem występowała m.in. w Japonii i Korei.

Malina Prześluga (Polska): Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka w Warszawie. Zaskakująca siłą wyobraźni, skojarzeń i twórczym traktowaniem języka, młoda i  bardzo ceniona dramatopisarka, autorka tekstów prozą, felietonistka portalu www.e-teatr.pl. Jej dramaty oraz bajki wydawane są w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży” i wystawiane między innymi w Baju Pomorskim w Toruniu, w Teatrze Animacji w Poznaniu, w Teatrze Maska w Rzeszowie, w Teatrze Na Woli w Warszawie, w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Piosenki jej autorstwa śpiewają aktorzy na scenach Teatru Groteska w Krakowie, Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Baj Pomorski w Toruniu, Tarnowskiego Teatru im. Ludwika Solskiego. Laureatka Medalu Młodej Sztuki, zdobywczyni kilku nagród i wyróżnień w edycjach Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, zdobywczyni drugiej nagrody na 9. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w 2011 roku, laureatka sopockiego Festiwalu Dwa Teatry w roku 2012 za słuchowisko radiowe w reż. Roberta Mirzyńskiego wg sztuki „Nic”, „Dzika Mrówka”, „Adam i Ewa”. Autorka książek dla dzieci: „Ziuzia”, „Nowe Bajki dla Dzieci”.

 

Wojciech Morawski (Polska): kompozytor, twórca muzyki elektronicznej, kurator i organizator wydarzeń muzycznych, kulturoznawca i przede wszystkim muzyk, poruszający się w stylistyce drone/ambient/minimal, pracujący z techniką sprzężenia zwrotnego. Interesują go konsekwencje pracy na styku jakości lo/hi-fi oraz relacja pomiędzy dźwiękiem a  ciałem, a także badanie percepcji dzieci w odbiorze muzyki i obrazu. Kurator Cyklotroniki –  kameralnych koncertów muzyki elektronicznej. Jest autorem oraz wykonawcą muzyki do spektakli teatralnych, m.in. w przedstawieniu dla dzieci do 3 roku życia pt. „Śpij” zrealizowanym w Teatrze Baj w Warszawie oraz „Nusia i Wilki” w Teatrze Lalki i Aktora w Opolu. w 2012 zrealizował w Japonii przedstawienie taneczno-audiowizualne pt. Gift wraz z japońską choreografką Yuka Seike. Zagrał kilkaset koncertów w kraju oraz zagranicą, m.in. w Japonii, Rosji, Niemczech i Austrii. Współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce, m.in. Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Brał również udział w najistotniejszych MediaLabach organizowanych w Polsce (2010, 2011), także jako uczestnik warsztatów Master Class.

Kacper Lipiński (Polska): tancerz, grafik, projektant, fotograf. Urodzony w 1979 roku w Poznaniu, z którym związany jest do dziś. Absolwent Wydziału Grafiki poznańskiej ASP, studiował także historię sztuki na UAM. Debiutem choreograficznym Kacpra Lipińskiego było zrealizowane jako produkcja niezależna solo „IME EKTASI”, które swoją premierę miało w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec (październik 2007). Połączył w nim projekcje wideo z ekstatycznym, opartym na figurze koła i powtórzeniach tańcem. Jako artysta wideo współpracował z wieloma polskimi tancerzami i choreografami, m.in. Rafałem Urbackim („Mt  9,7”), Mikołajem Mikołajczykiem („Z  tobą chcę oglądać świat”), a także Ewą Wycichowską („Wiosna Effatha”). Tworzył również w obszarze performance art.

Marta Romaszakan (Polska): ukończyła kierunek filozofia-komunikacja społeczna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy nad ruchem czerpie wiedzę głównie ze wschodnich sztuk walki – Tai Chi, a także Aiki. Warsztatowo uczyła się u polskich i zagranicznych pedagogów tańca współczesnego i butoh. Wraz z Patrykiem Lichotą zrealizowała spektakl „Starving Mirrors”, który miał premierę podczas ADM Blixem Festival (Amsterdam 2010) oraz przedstawienie „Strange Lóóp”, prezentowane w ramach programu Co z tym tańcem? w Starym Browarze. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca (edycja 2012). W swojej pracy skupia się głównie na pracy nad komunikacją w improwizacji pomiędzy muzykiem a tancerzem, zafascynowana jest pracą z dziećmi.

Monika Kiwak (Polska): mgr wiedzy o teatrze oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Jagielońskim, absolwentka wydziału tańca w Performers House (DK), dyplomowana instruktorka tańca współczesnego, uczestniczka certyfikowanego kursu Body-Mind Centering w Bratysławie; stypendystka Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Alternatywna Akademia Tańca 2013), tancerka Eksperymentalnego Studia Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie. Obecnie pracuje nad przeniesieniem jednej z teorii językoznawczej (pragmatyzm) na grunt komunikacji niewerbalnej.

Duško Stamenić (Serbia): z wykształcenia jest wykładowcą filologii rumuńskiej. W swoim rodzinnym mieście Novi Sad w Serbii przez dwa lata był związany z kameralnym teatrem Ogledalo, gdzie miał szansę zapoznać się z metodami Grotowskiego, Mayerholda, Suzukiego jak również technikami tańca butoh i pantomimy. Współpracował między innymi z Kathariną Seifert w ramach researchu w Laboratory Theatre (2012) oraz przy warsztatach „Culture of movement” (2011) Benjamina Jarretta. Większość z jego działań zakłada elementy zaangażowania społecznego czy akcje site-specific. Ostatnie trzy lata działalności twórczej poświęcił na pracę z dziećmi niepełnosprawnymi na początku prowadząc indywidualne zajęcia dla dzieci z autyzmem, później z dziećmi głuchymi i niedosłyszącymi.

koncepcja, scenografia, choreografia: Dalija Aćin Thelander
asystent scenografa, wykonanie scenografii: Agnieszka Gierach
poezja: Malina Prześluga
muzyka: Wojciech Morawski
wideo: Kacper Lipiński
tancerze: Marta Romaszkan, Kacper Lipiński / Monika Kiwak, Dusko Stamenic
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
koordynacja: Alicja Morawska-Rubczak, Sandra Lewandowska
premiera: 1 czerwca 2013, Stary Browar , Słodownia +2

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 10:00

Łódź: Carnival Otwarta Przestrzeń Cyrkowa, ul. Siewna 15, godz. 10.00, 11.30 oraz 13.00.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close