Spotkania

Łódź/IV Salon Ciekawej Książki: „Taneczny umysł” – spotkanie z Tomaszem Ciesielskim

Zdjęcie: Łódź/IV Salon Ciekawej Książki: „Taneczny umysł” – spotkanie z Tomaszem Ciesielskim

Efekt halo. Fot. Maciej Zakrzewski

Wersja do druku

Udostępnij

Ciało w ruchu językiem myśli?

Taniec widzialną formą filozoficznej refleksji estetycznej i etycznej?

Poznanie emocjonalne – szósty zmysł?

Taniec zwykle widziany jest jako, w najlepszym wypadku, oczyszczająca rozrywka, która pozwala oderwać się od codziennego natłoku myśli i dać fizyczno-estetyczną przyjemność.

Dzisiaj okazuje się, że ta istotnie piękna forma ruchu to coś o wiele większego – głęboka i nieoczywista forma wewnętrznej refleksji, w której w niezwykły sposób uczestniczyć może także umysł widza.

Między innymi o tym opowie Tomasz Ciesielski, performer, tancerz, badacz teatru, autor publikacji Taneczny umysł. Teatr ruchu i tańca w perspektywie neurokognitywistycznej. 

Publikacja podejmuje próbę ukazania najnowszych odkryć z zakresu neuronauk i kognitywizmu, które mogą znaleźć zastosowanie w analizie tańca. Wiedza na temat mechanizmów reprezentacji i symulacji motorycznej mózgu, struktur pamięci, działania szlaków percepcyjnych oraz budowy sieci neuronowych została wykorzystana zarówno do badania procesu tworzenia tańca, jak i jego wykonania. Te same narzędzia posłużyły do zgłębienia doświadczenia widza teatru ruchu. Na tym gruncie ukazano neuroestetykę tańca oraz różne sposoby włączania jej ustaleń w działania artystów.

Z Tomaszem Ciesielskim będzie można spotkać się w ramach Salonu Ciekawej Książki (Sala B,  Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, ul.  Piotrkowska 282) 30 listopada o godz. 11.00. Odbędzie się wówczas oficjalna premiera wydawnicza książki. O spotkaniu.

SPIS TREŚCI

Strona wydawnictwa

Wydanie publikacji zostało zrealizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach „Programu wydawniczego 2014”.

***

Tomasz Ciesielski nie kryje, że zaproponowany przez niego temat – czyli neuroestetyka tańca – „dla większości polskich akademików i praktyków teatralnych jest wciąż jeszcze odległy” i budzi daleko idącą nieufność. Autor odważnie wkracza jednak na tę drogę, formułuje śmiałe hipotezy, nie obawiając się uproszczeń czy błędów. To właśnie stanowi o wartości i oryginalności „Tanecznego umysłu”. Już sam tytuł zapowiada niezwykłą przygodę intelektualną! Owo „ucieleśnione poznanie”, badane w perspektywie neurokognitywistycznej, wyrasta zarazem z osobistego doświadczenia autora. Łączy on bowiem refleksję naukową, wywiedzioną z szerokiego spektrum współczesnych neuronauk, z doświadczeniem czynnie uprawiającego tę sztukę tancerza.

prof. zw. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniewska

O tańcu można mówić na wiele sposobów – jak o wszystkim – kłopot z tańcem polega zaś na tym, że zbyt łatwo kilka sposobów zyskało sobie w tym mówieniu pozycję uprzywilejowaną. To dobrze, że trafić możemy na sposób, który tę pozycję podważa. (…) Mam nadzieję, że praca stanie się zaczątkiem owocnej rozmowy i pozwoli jeżeli nie zrozumieć taniec, to w jakimś stopniu do zrozumienia się zbliżyć.

dr Jacek Owczarek – choreograf, tancerz

Cieszę się, że Tomasz Ciesielski podjął się pisania o tańcu, samemu go praktykując. Z jednej strony dotyka go z perspektywy naukowej, z drugiej – bierze pod uwagę cały komponent doświadczeniowej biologiczności tańca, w tym kwestii umysłu. Pozwala abstrakcyjnemu światu tańca spotkać się z abstrakcyjnym światem nauki poprzez medium ciała i umysłu. (…) W książce została podkreślona potrzeba synchronizacji ciała i umysłu, serca i duszy, intuicji i świadomości – z wiedzą.

Iwona Olszowska – tancerka, choreograf, pedagog tańca

Informacje o autorze

Tomasz Ciesielski: performer, tancerz, badacz teatru, w swoich działaniach łączący wszystkie te trzy doświadczenia. Od 2009 roku. członek Teatru Chorea, uczestniczył w wielu projektach, m.in. Antyk/Taniec w Re-Konstrukcji, zakończony powstaniem spektaklu Koguty, Borsuki i inne Kozły oraz Oratorium Dance Project. W 2011 rok. nawiązał współpracę z duńskim zespołem Granhøj Dans, realizując międzynarodowy spektakl Men&Mahler oraz Rite of Spring – Extended w reżyserii Palle Granhøja. Oba widowiska otrzymały nagrodę dla najlepszego duńskiego spektaklu teatru tańca Årets Reumert 2013 i 2014. Twórca autorskich performansów, m.in. Sens-akcja oraz PoCiąg. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Łódzkim, gdzie realizował indywidualny program studiów skoncentrowany na antropologii teatru. Autor publikacji dotyczących możliwości zastosowania wiedzy neurologicznej w badaniach nad doświadczeniem teatralnym.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close