Spektakl jest próbą wytworzenia uważności w sytuacji niepewności. To gra, w której tancerze muszą podejmować decyzje w oparciu o konkretne zasady, nie mogąc być pewnym rezultatu. Spektakl oparty jest na założeniu, że wszystkie istniejące rzeczy i zjawiska pozostają ze sobą we wzajemnej relacji. Dzięki temu zachowują stan „uważności”, będąc w gotowości do działania względem powstających zależności. Tancerze If/Then wiedzą „co” nastąpi w spektaklu, jednak poszczególne elementy tej układanki pozostają dla nich do odkrycia w trakcie jego trwania. Aby dokonać tego odkrycia, tancerze muszą stale zadawać sobie pytanie: „jak to, co się wydarza wpływa na mnie oraz jak ja wpływam na to co się wydarza”. Od ich uważności uzależnione jest to co zobaczy widz (oraz to czego nie zobaczy). Lubelski Teatr Tańca zaprezentuje spektakl w ramach Polskiej Sieci Tańca, do której Materia dołączyła w tym roku.
Pomysł i reżyseria: Joseph W. Alter
Choreografia: Joseph W. Alter
Wykonanie: Ryszard Kalinowski, Mikołaj Karczewski, Daniela Komędera–Miśkiewicz, Beata Mysiak, Anna Żak. W procesie tworzenia wziął udział Wojciech Kaproń
Muzyka: Aleksander Kościów
Produkcja i realizacja dźwięku: Igor Szulc
Projekt oświetlenia: Craig Wolf
Realizacja oświetlenia: Grzegorz Polak, Paweł Witek
Czas trwania: 52 min
Produkcja: Anna Kalita, Konrad Kurowski, Centrum Kultury w Lublinie, Lubelski Teatr Tańca
Wsparcie produkcyjne: San Diego State University
Joseph W. Alter jest tancerzem, choreografem i nauczycielem tańca współczesnego z ponad 35 letnim doświadczeniem. Ukończył The Ohio State University ze specjalizacją: choreografia i metodologia tańca. Jako dyrektor artystyczny Joe Alter Dance Group, jego spektakle były prezentowane w: The Kitchen, The Sylvia and Danny Kaye Playhouse, the 92nd St. Y, Harkness Center for Dance w Nowym Jorku oraz w Niemczech, Polsce, Czechach, Serbii oraz ostatnio w Meksyku. Alter obecnie jest profesorem tańca na San Diego State University oraz uczył w ramach wielu festiwali w USA, Europie Wschodnio-Centralnej, jak również był gościnnym wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz na PWST w Bytomiu. Interesują go związki cyfrowych technologii, pedagogiki tańca, praktyk somatycznych i kontemplatywnych, kognitywistyki, psychologii rozwojowej oraz nieprzerwane badania nad ludzką kondycją poprzez ruch oraz struktury choreograficzne. Stworzył m.in. następujące spektakle: The End is the Beginning dla Tijuana’s Lux Boreal, Everything Slips Away dla PWST w Krakowie oraz Passing Through, praca o charakterze site-specific dla Trolley Dances San Diego.