Spektakle

Łódź/Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETRO//PER//SPEKTYWY – Iga Załęczna, Anna Ochman – „Isla Cisneros/Wyspa łabędzi”

Zdjęcie: Łódź/Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETRO//PER//SPEKTYWY – Iga Załęczna, Anna Ochman – „Isla Cisneros/Wyspa łabędzi”

Wersja do druku

Udostępnij

Premiera spektaklu Isla Cisneros została zrealizowana dzięki pomocy finansowej Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu Agon. Program zamówień kompozytorsko-choreograficznych.

ISLA CISNEROS/ WYSPA ŁABĘDZI
na podstawie powieści J.-M. G. Le Clézio: Powracający głód i Raga

W piętnastym wieku, w czasach króla Maty, podczas silnego trzęsienia ziemi ocean pochłonął wyspę Kuwae. Legenda mówi, że katastrofa była skutkiem kazirodztwa (taka również była jedna z przyczyn biblijnego potopu). Stosunek do rodzinnego kraju musi być szczególny, gdy ma się świadomość, że został on okaleczony. Coś w rodzaju snu po dokonanej amputacji./J.-M. G. Le Clézio, Raga, tłum. Z.Kozimor, PIW 2009/ Le Clézio przerzuca mosty łączące pozornie odległe opowieści, nie ustaje w ciągłym szukaniu analogii, by wytłumaczyć i zrozumieć skąd bierze się zło? W rodzinnym domu bez miłości, w wojennej Francji, w przerażającej historii kolonializmu?

Powracający głód jest opowieścią o milczeniu, przemilczaniu i niemożności opowiedzenia zbyt bolesnych zdarzeń. Jednocześnie opowiada o konieczności ich pamiętania, po to by wiedzieć kim się jest i gdzie były nasze korzenie zanim je wyrwano. Wyrwy, miejsca oniemiałe, życie pozbawione ciągłości, przecięte i zabliźnione. Bohater powieści Le Clézio opowiada historię, która nigdy nie została mu opowiedziana, historię utkaną z przemilczeń.

Dwie ciotki: Pauline i Milou – w powieści Le Clézio postaci epizodyczne – w spektaklu stają się głównymi bohaterkami. To one, schowane w kącie wysprzedanego paryskiego salonu dawnej kreolskiej arystokracji, zaczynają snuć wspomnienia. Mówią o bajkowej, mitycznej krainie rodzinnego Mauritiusa, o czasach paryskich w przededniu wojny, o wojennej tułaczce. Wrzucone w machinę historii borykają się z problemem wojny – na miarę własnych możliwości – trochę małostkowo i bezrozumnie.

Inscenizacja/ Choreografia/ Taniec: Iga Załęczna/Anna Ochman
Muzyka: Artur Zagajewski
Wykonanie: Artur Zagajewski/ Adrian Leszycki
Kostiumy: Agnieszka Mańkowska

Iga Załęczna –  Absolwentka Wiedzy o teatrze Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła również Akademię Praktyk Teatralnych Gardzienice (2003 r.) oraz Choreografię i techniki tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi (2012 r.) Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach: 2010/2011 , 2011/2012.  Założycielka i członek Stowarzyszenia Teatralnego Chorea, w którym od sześciu lat realizuje projekty artystyczne (tworzenie choreografii, reżyseria spektakli, praca aktorska) oraz edukacyjne: prowadzenie warsztatów tanecznych i teatralnych ( Antyk taniec w RE-KONSTRUKCJI, Tańce Labiryntu, GEOMETRIA I PUSTKA. PRZESTRZEŃ CIAŁA/CIAŁO W PRZESTZRENI). Prowadzi regularne zajęcia z zakresu technik wyrazu scenicznego w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu. Od siedmiu lat współpracuje z Pawłem Passinim, z którym zrealizowała szereg przedstawień  (Sczeźli, Drugi pokój, Tehillim/Psalmy, Wszystkie rodzaje śmierci, Kabbalah)

Ważniejsze projekty:
–  Po Ptakach/ After the Birds, reż., J.Ennis, J.Cohen, T.Rodowicz, spektakl zrealizowany przez Teatr Chorea we współpracy z walijskim teatrem tańca Earthfall Dance
Turandot, reż. Paweł Passini (Lublin, 2009 r.), przedstawienie otrzymało nagrody m. inn.: Bank of Scotland Herald Angel  oraz Total Theatre  w kategorii „teatr fizyczny i wizualny” na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu w 2012 r.,Grand Prix  9. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, nagroda MAGNOLII XLVI  Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT
Antyk – Taniec w RE-KONSTRUKCJI –  projekt artystyczno-badawczy( Łódź, 2010-11 r.), w ramach którego powstał spektakl KOGUTY, BORSUKI I INNE KOZŁY,  reż: Iga Załęczna, choreografia: Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki

Anna Ochman – absolwentka Wiedzy o teatrze Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz absolwentka Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi. Stypendystka na Universitas Negeri Surabaja w Indonezji na kierunku tradycyjny taniec indonezyjski. Założycielka i kierownik artystyczny Teatru Tańca Latiga z którym jako choreograf i reżyser zrealizowała spektakl Etiudy choreograficzne oraz Cancion del feugo po cichu i poco loco na klarnet. Bierze udział w niezależnych projektach tanecznych i interdyscyplinarnych w kraju i zagranicą („5in1”, Bakelit Multi Art Center w Budapeszcie). Realizuje indywidualne poszukiwania twórcze. Jest także tancerką warszawskiego Teatru Tańca Nie Tylko Flamenco, w którego projektach bierze udział jako tancerka i asystent reżysera.

Więcej informacji o festiwalu: http://www.retroperspektywy.pl

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close