Festiwal

Łódź: Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETRO//PER//SPEKTYWY

Zdjęcie: Łódź: Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETRO//PER//SPEKTYWY

Fot. z materiałów organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETRO/PER/SPEKTYWY 2012 organizowany przez Teatr Chorea i Fabrykę Sztuki w Łodzi  to miejsce konfrontacji artystycznych teatru niezależnego, platforma spotkań, warsztatów i dyskusji o przemianach zachodzących w teatrze XXI wieku.

Druga edycja festiwalu nawiązywać będzie w dużym stopniu do żydowskiej tradycji, kultury i historii, ale w odróżnieniu od innych festiwali sięgających po tę tematykę, RETRO/PER/SPEKTYWY chciałyby zaprezentować wydarzenia teatralne i artystyczne wywodzące się z różnorodnych doświadczeń osobistych twórców, operujących odmienną estetyką i metodami pracy. To właśnie doświadczenia osobiste i sposób formułowania pytań o nasz stosunek wobec tradycji żydowskiej i jej współczesnego funkcjonowania, a nie moda i temat były decydujące podczas układania tegorocznego programu. Żydostwo w sztuce i w życiu krąży wokół mnie od lat. Na różne sposoby próbowałem się dystansować i obronić przed tym, co sentymentalne i tragiczne, ale ten temat osaczał i angażował mnie coraz bardziej poprzez spotkania z takimi artystami jak Passini, Gamson czy Osterman. Nadszedł czas, aby te doświadczenia zebrać i zderzyć ze sobą. Tym, co łączy wszystkie prezentowane podczas tego festiwalu spektakle jest próba konfrontacji i zdefiniowania siebie wobec przeszłości oraz wobec własnych marzeń i lęków. Widzowie będą mieli możliwość wybrania się w wielopoziomową podróż – opowieść o żydowskich przodkach i niemieckich eksperymentach genetycznych – podczas polskiej premiery spektaklu TOV, przygotowanej przez wybitną choreografkę Rosannę Gamson z Los Angeles i zespół Chorei. 

 

Młoda reżyserka z Tel Avivu Ruthie Osterman zrealizuje interdyscyplinarny projekt „Szpera 42”, odwołujący się do najbardziej dramatycznych wydarzeń łódzkiego getta – wielkiej wywózki 15 tysięcy dzieci i starszych ludzi we wrześniu 1942 roku. Paweł Passini w  premierowej Księdze Blasku w przewrotny sposób sięga po jedną z najbardziej zagadkowych ksiąg ludzkości – Kabałę, za pomocą której próbuje prześwietlić całą swoją dotychczasową drogę w teatrze. Natomiast teatr Manisha Mitry z Indii przedstawi Podróż  do Daakghar, szkatułkowy spektakl o Januszu Korczaku pracującym z dziećmi nad sztuką  R. Tagore w przeddzień wywózki do Oświęcimia. 

Premierowy spektakl pt. Rok 2012 – efekt ponad dwumiesięcznej  współpracy  artystów z Białorusi z aktorami Chorei pod kierunkiem Doroty Porowskiej i Ewgienija Korniaga – będzie próbą zdefiniowania miejsca młodego obywatela wschodniej Europy we współczesnym świecie. Wieloznaczną opowieść o męskich słabościach zobaczymy w duńskim spektaklu „Men&Mahler” stworzonym w wyniku współpracy międzynarodowej grupy artystów należących do sieci DNA Continuum.

W ramach prezentacji łódzkiej sceny organizatorzy proponują spektakl Teatru Pinokio – Bruno Schulz w reżyserii Konrada Dworakowskiego oraz Re:akcję Pracowni Fizycznej prowadzonej przez Jacka Owczarka. Drugim filarem festiwalu stanie się scena muzyczna w Willi Grohmana, gdzie będzie mieściło się Centrum Festiwalowe. Zagrają, m.in.: The Blue Rabbit z Łodzi, skład SzaZaZe i Chór Gre Badanie z Warszawy, międzynarodowa formacja The Turbans z Londynu, czy grający muzykę bałkańską zespół Sarakina z Białegostoku. 

Szczególnym wydarzeniem festiwalu będzie koncert Pieśni Świata w wykonaniu Wielkiego Chóru Młodej Chorei pod kierownictwem Tomasza Krzyżanowskiego. Jest to kontynuacja pracy edukacyjnej podjętej podczas największego projektu Chorei Oratorium Dance Project. Festiwal dopełni cykl różnorodnych warsztatów teatralnych i muzycznych prowadzonych przez artystów z całego świata. 

Celem festiwalu jest spotkanie niepokornych artystów, którzy działają w obrębie tego samego kręgu  niewygodnych pytań filozoficznych, społecznych i antropologicznych. W perspektywie gwałtownego przyspieszenia cywilizacyjnego, totalnej komercjalizacji wyobraźni i gubienia europejskiej tożsamości, o której alarmuje  Zygmunt Bauman, organizatorzy chcą gromadzić wokół festiwalu twórców, których najważniejszą ideą jest pytanie o tożsamość jednostkową i społeczną, granice wrażliwości i pamięci oraz wartości uzasadniające sens i cele naszego działania. 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close