Łódź/„Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności”: Międzynarodowa Konferencja Badawcza „Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu”

Zdjęcie: Łódź/„Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności”:  Międzynarodowa Konferencja Badawcza „Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu”

Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation

Wersja do druku

Udostępnij

Muzeum Sztuki ms² w Łodzi zaprasza do udziału w Międzynarodowej Konferencji Badawczej Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu, odbywającej się jako wydarzenie towarzyszące wystawie Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności w Muzeum Sztuki ms¹.

W ramach konferencji podjęty zostanie temat kinetyczno-kinestetycznych praktyk w okresie modernizmu. Organizatorów konferencji interesują zarówno dokonania artystów, jak i refleksja teoretyczna nad tym zjawiskiem. To właśnie ruch stał się synonimem dynamiki rozwoju  i akumulacji  charakteryzującej schyłek XIX i pierwsza połowa XX wieku w wielu aspektach życia człowieka. Głównym obszarem zainteresowania będą przede wszystkim praktyki taneczne i choreograficzne, niemniej istotne będzie zobaczenie ich w szerszym kontekście powszechnych praktyk cielesno-ruchowych, które z jednej strony wyzwalały ciało z ciasnoty gorsetu i konwenansów, z drugiej przygotowywały je do większej wydajności produkcyjnej. Praca tańczącego ciała była polem eksperymentu paralelnego z eksperymentem na polu ekonomii w dobie dynamicznego rozwoju industrialnego. Jak więc w nowoczesnych ciałach i ich ruchu przejawiało się nowe podejście do ekonomii gestu, wysiłku, energii, organizacji pracy? Jakie nowe wizje ciała w ruchu proponował modernizm? Czy choreograficzne narzędzia, którymi posługiwali się artyści tego okresu, nie abstrahowały cielesności w tańcu, nadając mu niejako bardziej formalny, a mniej mimentyczny charakter, sprawiając tym samym, że taniec stawał się autonomiczną dziedziną sztuki?

Konferencja odbywa się w ramach wystawy, dla której punktem wyjścia jest pytanie o cielesne i kinestetyczne umocowanie praktyki i teorii rzeźbiarskiej Katarzyny Kobro (1898-1951). W ramach wystawy podjęty zostanie problem racjonalizacji i funkcjonalizacji ruchu w praktykach artystycznych modernizmu. Racjonalizacji i funkcjonalizacji rozumianej jako laboratoryjny rozkład sekwencji ruchu i gestu, jako badanie jego anatomicznych uwarunkowań i jego skrupulatna notacja, jako projektowanie dynamiki przestrzeni dyktującej ruch celowy i precyzyjny, jako poszerzanie potencji motorycznych w celu ogólnego rozwoju czy wreszcie jako badanie matematyki i rytmiki ruchu ciała w przestrzeni. Głównym pytaniem, jakie stawiane jest w ramach wystawy, jest pytanie o afektywne konsekwencje optymalnej psychofizycznej koordynacji działań człowieka, której efektem miały być zracjonalizowane i celowe zachowania społeczne.

Prelegenci: Inge Baxmann, Kate Elswit, Mark Franko, Julia Hoczyk, Gaja Karolczak, Wojciech Klimczyk, Anna Królica, Susan Manning, Felicia McCarren, Hanna Raszewska, Joanna Szymajda

Kuratorki: prof. Małgorzata Leyko, Katarzyna Słoboda

We współpracy z Katedrą Dramatu i Teatru Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

 

PROGRAM

 

SOBOTA, 3 grudnia 2016

ms², ul. Ogrodowa 19, Łódź

 

10.00-10.30

Małgorzata Leyko, Katarzyna Słoboda

Wprowadzenie do tematu konferencji

 

10.30-11.00

Susan Manning

Naród i świat w tańcu modern

11.00-11.30

Hanna Raszewska

Warszawa dwudziestolecia międzywojennego europejską siłą tanecznego modernizmu?

11.30-12.00 – przerwa kawowa i gimnastyka słowiańska

12.00-12.30

Mark Franko

Praca, abstrakcja i rzeczywistość

12.30-13.00

Kate Elswit

Oglądanie tańca modernistycznego, oglądanie modernistycznych ciał

13.00-14.00 – przerwa na lunch i gimastyka słowiańska

14.00-14.30

Inge Baxmann

Technika i przyroda: taniec i technologie życia Weimarskiej awangardowej sztuki i kultury   

14.30-15.00

Wojciech Klimczyk

Ambiwalentna moc (nowoczesnych) rytmów: Jaques-Dalcroze, Fuchs, Niżyński

15.00-17.00 – dyskusja i gimnastyka słowiańska

 

NIEDZIELA, 4 grudnia 2016

ms², ul. Ogrodowa 19, Łódź

 

 

11.00-11.30

Felicia McCarren

Tańczące maszyny: choreografie ery reprodukcji mechanicznej

11.30-12.00

Anna Królica

Wpływ konstruktywizmu na praktyki ruchowe Oskara Schlemmera, Wsiewołoda Meyerholda i Tadeusza Kantora. Od biomechaniki i mechanicznych baletów do działań ruchowych bioobiektów

12.00-12.30

Gaja Karolczak

„Which way Witch?” – odczynianie subiektywności

 

12.30-13.30 – przerwa na lunch i gimastyka słowiańska

 

13.30-14.00

Joanna Szymajda

Solo w tańcu – forma modernistyczna i/czy współczesna? 

14.00-14.30

Julia Hoczyk

Ciało jako model rozwoju kultury i społeczeństwa: kobiece pionierki tańca współczesnego i ich kontynuatorki 

14.30-16.30 – dyskusja i gimnastyka słowiańska

 

Do pobrania:

Opis referatów

Więcej o wystawie:

http://msl.org.pl/pl/wydarzeniams/wystawy-biezace/poruszone-ciala–choreografie-nowoczesnosci.html

oraz na naszym portalu

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi (ms²), ul. Ogrodowa 19.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close