Spektakle

Łódź: Recirquel Company Budapest „Nagi klaun” (The Naked Clown)

Zdjęcie: Łódź: Recirquel Company Budapest „Nagi klaun” (The Naked Clown)

Fot. Katarzyna Machniewicz

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na pokaz spektaklu Nagi klaun w wykonaniu węgierskiego zespołu  Recirquel Company Budapest.

O spektaklu:

Życie klauna dobiega końca. Stoi on przed nieznanym, ale zanim ostatni raz opadnie kurtyna, musi zdjąć kryzę i w ostatnią drogę ruszyć z kompletnie nagą duszą. Co kryje się za malowaną wiecznie uśmiechniętą maską klauna? W trakcie spektaklu maska ta zostaje zdjęta w sensie dosłownym i przenośnym, gdy wykonawcy zapraszają widzów w niezwykłą podróż do wyimaginowanych krain, gdzie znikają powłoki skrywające rzeczywistość.

Przewodnikami w tej spektakularnej podróży, której towarzyszy muzyka na żywo i tancerze, są akrobaci współczesnego zespołu cyrkowego Recirquel. Spektakl przekracza granice sztuki cyrkowej, łącząc taniec, teatr i muzykę. Do współpracy przy tworzeniu spektaklu Nagi klaun zespół zaprosił pięcioro tancerzy i czworo artystów trampoliny. Kompozycje muzyczne zostały nagrane z udziałem orkiestry symfonicznej.

Kliknij obraz i zobacz trailer:

Recirquel Company Budapest

Od chwili powstania pięć lat temu Recirquel Company Budapest, pod kierownictwem założyciela i dyrektora artystycznego Bence’a Vágiego, wielokrotnie występował gościnnie na Węgrzech oraz na całym świecie. Celem Vágiego było stworzenie unikalnych środków artystycznych, za pomocą których mógłby oddać dziedzictwo kulturowe Europy Centralnej i które zacierałyby granice między teatrem, tańcem i cyrkiem, a następnie upowszechnienie tego nowego gatunku współczesnego cyrku na świecie.

W 2012 roku Bence Vági zaprosił 11 młodych i utalentowanych akrobatów z Węgierskiej Szkoły Sztuki Cyrkowej do stworzenia przedstawienia z okazji 20. jubileuszu Sziget Festival. Po sukcesie tego pierwszego spektaklu młody zespół zdobył uznanie publiczności i został zaproszony przez Pałac Sztuk w Budapeszcie (Müpa) i Budapesztański Festiwal Wiosenny do zrealizowania współczesnej produkcji cyrkowej, która mogłaby zostać zaprezentowana na scenie teatralnej. Po spektaklu Nocny cyrk powstały kolejne udane produkcje – Nagi klaun (premiera podczas Budapesztańskiego Festiwalu Wiosennego w 2014 roku), Paris de Nuit (premiera jesienią tego samego roku), Non Solus (premiera na Budapesztańskim Festiwalu Jesiennym w 2015 roku) i wreszcie Adieu! (2017).

Od chwili premiery pierwszego współczesnego przedstawienia cyrkowego do dziś wszystkie pięć produkcji zespołu Recirquel pozostaje w repertuarze Müpa. Każda z nich z nich jest grana zawsze przy pełnej widowni. W ramach międzynarodowych występów gościnnych zespół Recirquel prezentował swoje przedstawienia w wielu prestiżowych miejscach, takich jak: Opera w Tel Awiwie, Palais des Festival et des Congrès w Cannes czy na Festival Iberoamericano de Teatro de Bogotá w Kolumbii.

Bence Vági trafił na scenę dzięki tańcowi. W młodym wieku był członkiem pionierskiego zespołu tanecznego prowadzonego przez sławnego węgierskiego choreografa i tancerza Endre Jeszenszkiego. Dzięki mistrzowi Bence poznał nie tylko balet rosyjski, ale także nowy język tańca węgierskiego wczesnych lat 80 i 90. XX wieku. Zamiłowanie do tańca i teatru oraz chęć zdobywania wiedzy i umiejętności zawiodły go do jednej z najlepszych brytyjskich szkół teatralnych, której założycielem i patronem jest Sir Paul McCartney. Studiując taniec na brytyjskiej uczelni, zainteresował się także innymi elementami teatru takimi, jak reżyseria światła czy scenografia. Fascynacja twórczością amerykańskiego choreografa Boba Fosse’a sprawiła, że zainteresował się kabaretem i variétés lat 20. i 30. XX wieku. W późniejszym czasie w wielu jego spektaklach kabaret i variétés były wiodącymi gatunkami, zacierając granicę pomiędzy wykonawcami i publicznością. Po ukończeniu studiów na kierunku choreografii i reżyserii w Liverpool Institute for Performing Arts tworzył niezależne produkcje w Wielkiej Brytanii, Portugalii i Belgii, zanim ostatecznie osiadł na Węgrzech.

Pytany, dlaczego wybrał cyrk, odpowiada – „To chyba te wszystkie weekendy, które z dziadkiem spędzałem w cyrku”.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close