Spektakle

Łódź: Teatr Wielki w Łodzi „Cisza/Silence” – chor. Ivan Cavallari

Zdjęcie: Łódź: Teatr Wielki w Łodzi „Cisza/Silence” – chor. Ivan Cavallari

Teatr Wielki w Łodzi "Cisza/Silence"

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na spektakl baletowy Cisza/Silence w choreografii Ivana Cavallariego, do muzyki Ludwiga van Beethovena.

O spektaklu:

Historia Ludwiga van Beethovena była interpretowana przez artystów różnych epok. Rozpoczynając pracę nad Ciszą, skupiałem się przede wszystkim na dorobku muzycznym kompozytora. Była to pierwsza iskra, która zapoczątkowała projekt i z czasem przerodziła się w niesłabnącą inspirację.

Fabuła spektaklu skupia się na różnych aspektach życia kompozytora, niekoniecznie w porządku chronologicznym. Niektóre – wydawałoby się – detale, mogą stać się początkiem kolejnego etapu życia, rytuałem przejścia. Odniosłem się między innymi do tragicznego wydarzenia, a mianowicie postępującej głuchoty Beethovena. Jednak moją myślą przewodnią było przede wszystkim przedstawienie muzycznego testamentu genialnego kompozytora.

To, co intryguje mnie najmocniej w twórczości Beethovena, to sposób, w jaki odkrywa nasze człowieczeństwo, a także kwestie życia i śmiertelności. Muzyka Beethovena jest ogromną falą, która nakrywa nasze ciało i spowija duszę. I właśnie tam, w duszy muzyka, rodziły się mistrzowskie kompozycje. Powstawały z pominięciem zmysłu słuchu; absolutny zmysł muzyczny, jaki posiadał Beethoven okazał się być nieprzezwyciężony. Dlatego też jego kompozycje są szczególnym darem dla ludzkości, fragmentami duszy człowieka genialnego.

Trzecia część choreografii, zatytułowana post-mortem stworzyła szczególną przestrzeń do interpretacji strony muzycznej jak i do uwypuklenia istoty przedstawienia. Zespolenie nut (białych i czarnych) oraz osiągnięcie przez nie idealnej harmonii to symbol perfekcji, która może zostać osiągnięta tylko poprzez pełne zaangażowanie i metafizyczne połączenie ze sztuką.

Ivan Cavallari

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Michał Kocimski

Choreografia: Ivan Cavallari

Dekoracje, kostiumy: Anna Chadaj

Reżyseria światła: Michał Głaszczka

Projekcje video: Krzysztof Niemczycki

Asystenci choreografa: Natalia Fedorowa, Grzegorz Brożek

Inspicjenci: Anna Krzemińska, Mariusz Caban

Beethoven – Dziecko: Wojciech Wiśniewski, Mikołaj Mikołajewski

Beethoven – Człowiek: Dominik Senator, Joshua Legge, Gintautas Potockas

Beethoven – Kreator: Tomu Kawai, Brandon Demmers

Beethoven – Geniusz: Yuki Itaya, Koki Tachibana, Joshua Legge

Josephine: Lydia Boutfeux, Riho Okuno, Laura Korolczuk

Julietta: Boglarka Novak, Alicja Bajorek, Maria Góralczyk

Karl – Kuzyn: Paweł Kurpiel, Jakub Olejnik, Bartosz Białowąs

Matka: Ekaterina Kitaeva-Muśko, Riho Okuno

Ojciec: Krzysztof Pabjańczyk, Nazar Botsiy

Casper: Brożek Grzegorz

Główna Para: Monika Maciejewska, Gintautas Potockas; Aleksandra Gryś, Joshua Legge; Maria Góralczyk, Witold Biegański

Ivan Cavallari urodził się w 1964 roku w Bolzano we Włoszech. Edukację baletową rozpoczął w szkole przy Teatro alla Scala w Mediolanie, gdzie szybko został uznany za wielki talent i w 1981 roku otrzymał stypendium do Akademii Baletu Bolszoj, w której kontynuował naukę do roku 1983. W latach 1984-85 brał udział w spektaklach szkoły baletowej Teatro alla Scala, zanim w 1986 roku dołączył do zespołu Stuttgarter Ballett, w którym – za dyrekcji Marcii Haydée i później Reida Andersona – był solistą, a następnie pierwszym tancerzem. Cavallari tańczył wszystkie główne partie stworzone przez słynnego choreografa Johna Cranko oraz jako baletmistrz regularnie przygotowywał realizacje jego dzieł z zespołami takimi jak Royal Ballet Covent Garden, La Scala, Czeski Balet Narodowy. Uczestniczył w realizacjach wielu dzieł Uwe Scholza, a także przygotowywał choreografie dla Stuttgarter Ballett, zespołu baletu Staatsoper Hannover, Teatru Wielkiego w Łodzi, zespołu baletu Nationaltheater Mannheim, Opery Wiedeńskiej oraz Staatsgalerie Stuttgart. W latach 2007-2012 był dyrektorem artystycznym West Australian Ballet – najstarszego zespołu tanecznego w Australii. W 2013 roku został dyrektorem artystycznym zespołu baletowego l’Opéra national du Rhin, gdzie wystawił po raz pierwszy swoje własne choreografie, w tym Pinokia (2014) i Dziadka do orzechów (2016). W sezonie 2017/18 objął funkcję dyrektora artystycznego Les Grands Ballets Canadiens.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close