Łódź/XXIII Łódzkie Spotkania Baletowe: „Chopin wymarzony (Chopin imaginaire)” – chor. Giorgio Madia

Zdjęcie: Łódź/XXIII Łódzkie Spotkania Baletowe: „Chopin wymarzony (Chopin imaginaire)” – chor. Giorgio Madia

Na zdjęciu: Renata Piotrowska. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

Wersja do druku

Udostępnij

XXIII Łódzkie Spotkania Baletowe zainauguruje premierowe przedstawienie baletu Teatru Wielkiego w Łodzi – spektakl zatytułowany Chopin wymarzony (Chopin Imaginaire), który realizuje choreograf Giorgio Madia. Pod przewodnictwem Dominika Muśki wystąpią tancerze z całego świata. Duży i bardzo różnorodny zespół Teatru Wielkiego stanowi niezwykłe połączenie młodości i doświadczenia, co będzie można zaobserwować na scenie. Premiera przygotowana została specjalnie na potrzeby festiwalu.

O spektaklu Giorgio Madia mówi:

„Każdy zna tę chwilę, gdy myśli się uwalniają – czy to podczas patrzenia na obraz, czy w trakcie słuchania muzyki, czy też we śnie – i tworzą własne nowe, nierzadko dziwne światy. Te wytwory fantazji na styku rzeczywistości ze światem marzeń od zawsze fascynowały ludzkość i do dziś są przedmiotem badań naukowych. Dla malarza René Magritte’a stały się nawet głównym motywem twórczości – w swoich obrazach próbował on przedstawić ten tajemniczy proces poznawczy. Magritte wychodzi od bardzo prostych form i figur. Na jego obrazach można zobaczyć mężczyznę albo fajkę, jabłko, parasol. Sposób ich zestawienia tworzy jednak indywidualny, surrealistyczny świat, pozostawiając oglądającego z pytaniem, jak zamierza on te światy zdobyć. Ta idea kierowała mną, gdy zacząłem zajmować się muzyką Fryderyka Chopina. Każdy utwór inspirował mnie do stworzenia innego obrazu, wyboru innego środka wyrazu, nieoczekiwanie i zaskakująco. Raz podkreślona była wirtuozeria, innym razem – nastrój melancholii, także pewna ironia lub śmieszny zwrot, który wyczuwałem i który był zaczątkiem krótkiej opowieści. Oczywistym jest, że wykonawcy moich choreografii ze swoją energią w istotny sposób przyczynili się do budowania tych skojarzeń. Taniec to bezpośredni środek wyrazu, ruchy tancerzy zawsze są indywidualne, swoimi ciałami i gestami, które im przekazałem, w oczywisty sposób wnoszą nowe elementy do gry. Pozostaje jeszcze publiczność: każdy wnosi własne fantazje i odczucia do spektaklu, gdy przychodzi do teatru. Ale to tylko punkt wyjściowy. Chodzi o coś więcej niż tylko jednoznaczne przesłanie. W rozumieniu Magritte’a trzeba doświadczyć pewnej tajemnicy – tajemnicy choreografii, tancerzy i widzów”.

Choreografia: Giorgio Madia

Scenografia i kostiumy: Cordelia Matthes

Asystent choreografa: Adriana Mortelliti

Asystent scenografa: Fabrice Serafino

Fortepian: Piotr Kopczyński, Grzegorz Skrobiński

Giorgio Madia – choreograf, tancerz, pedagog. Urodził się w Mediolanie i tam w 1984 roku ukończył szkołę baletową przy Teatro alla Scala. Na tej scenie miał miejsce jego debiut. Później kolejno był: solistą w Ballet du XXe siècle Maurice’a Béjarta, solistą w Béjart Ballet Lausanne, solistą w Pennsylvania Ballet i Milwaukee Ballet. Podczas tournée po Europie, Azji, obu Amerykach i Australii występował w spektaklu zatytułowanym Nurejew i przyjaciele, gdzie tańczył między innymi w duecie z samym Rudolfem Nurejewem. W latach 1990-1992 był solistą San Francisco Ballet, a następnie pierwszym tancerzem Pennsylvania Ballet, pierwszym tancerzem Aterballetto i solistą Zurich Ballett. W roku 1997 zakończył karierę tancerza i został pedagogiem oraz baletmistrzem Balletto di Toscana. Później pełnił funkcję baletmistrza i asystenta choreografa w Berlin Ballett przy Komische Oper. Współpracował także z baletem Teatru Wielkiego w Łodzi. Giorgio Madia zatańczył w ponad 90 baletach, współpracował z najznakomitszymi choreografami, takimi jak Merce Cunnigham, Alicja Alonso, William Forsythe, Josef Russillo, Richard Tunner, Glen Tetley, David Bintley, Hans van Manen i Roland Petit. Prowadził także klasy mistrzowskie na uniwersytecie i w college’ach
w Luizjanie i Kolorado.

Współpracował z Augsburg Theater Ballett, Portugal National Ballet, Spain National Ballet. Artysta stworzył wiele choreografii dla różnych zespołów. Są wśród nich: Wesoła wdówka dla Opery w Zurychu, Stück dla Zuercher Ballett, Per un bacio, zaprezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym na Elbie, Bolero, Umierający łabędź oraz Giuseppe (autorskie fragmenty) dla Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest także twórcą (reżyseria i choreografia) przedstawień Księżniczka czardasza, Giuditta, Hrabina Marica, Wesoła wdówka i Hrabia Luksemburg. Z utworzonym przez siebie zespołem baletowym przy Volksoper w Wiedniu zrealizował z wielkim sukcesem dwa pełnospektaklowe balety – NudoAlice – w których w pełni ujawnił swój indywidualny styl choreograficzny. Z zespołem Volksoper w Wiedniu wystawił swoje wersje operetek Boccacio, Noc w Wenecji i Wiedeńska krew. W 2006 roku zrealizował w Teatrze Wielkim w Łodzi własną wersję choreograficzną Śpiącej królewny, wyróżnioną Złotą Maską (nagrodą krytyków). Inne realizacje Giorgia Madii w Teatrze Wielkim w Łodzi to Kopciuszek, Opowieści Hoffmanna, Dziadek do orzechów i Jezioro łabędzie.

Cordelia Matthes swoje zainteresowania plastyczne rozwinęła zaraz po maturze w 1988 roku, odbywając praktyki w pracowni scenograficznej Deutsche Staatsoper w Berlinie u profesora Wilfrieda Werza. W 1990 roku rozpoczęła studia scenografii i kostiumologii w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie i w Institut del Teatre w Barcelonie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 1997 roku, a następnie odbyła staż mistrzowski w berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1992-1999 Cordelia Matthes była asystentką takich scenografów, jak Robert Wilson, Volker Pfüller, Peter Schubert. Działała wówczas w Staatsoper w Berlinie, Volksoper w Wiedniu i Teatro Comunale we Florencji. Swoje prace realizowała także w teatrach w Augsburgu, Lubece, Kassel i Bielefeld, Do najważniejszych spośród wykonanych przez nią scenografii należą: Wesele Figara Mozarta (Augsburg), Gianni Schicchi Pucciniego (Wiedeń), Gasparone Millöckera (Freiburg), Fidelio Beethovena (Hildesheim), Rigoletto Verdiego (Oldenburg), Simon Boccanegra Verdiego (Berlin), Włoszka w Algierze Rossiniego (Kassel) i Joanna d’Arc na stosie Honeggera (Kassel). Z Giorgio Madią zrealizowała Alice z muzyką Nino Roty (w Volksoper w Wiedniu) i Fats Waller (w Kammeroper w Wiedniu).

Premiera: 9 maja 2015
Premiera: 10 maja 2015

Premiera z Expressem: 12 maja 2015

Bilety on-line

Kasy biletowe:
od poniedziałku do soboty: 12.00 – 19.00
niedziele i święta (w dniu przedstawienia): 15.00 – 19.00
tel. 42 633 77 77

Biuro obsługi widzów:
od poniedziałku do piątku: 8.00 – 16.00
telefon: 42 633 31 86
telefon/fax: 42 639 87 49
widz@teatr-wielki.lodz.pl

Program XXIII Łódzkich Spotkań Baletowych

Więcej

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)   Łódzkie instytucje kultury (miniaturka)

 

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 19:00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close