Festiwal

Łódź: XXIII Łódzkie Spotkania Baletowe

Zdjęcie: Łódź: XXIII Łódzkie Spotkania Baletowe

Na zdjęciu: Renata Piotrowska. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

Wersja do druku

Udostępnij

Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale, wpisane w kulturalny kalendarz miasta od blisko półwiecza. Idea zorganizowania ogólnopolskiego przeglądu baletowego narodziła się wraz z otwarciem Teatru Wielkiego w Łodzi w 1967 roku, jako pomysł na promocję nowo powstałej sceny operowej. Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 1968 roku. Wydarzenie, zaplanowane jako lokalny przegląd choreografii, na przestrzeni lat urosło do rangi największej i najbardziej prestiżowej imprezy baletowej w Polsce, o zasięgu międzynarodowym. W Łódzkich Spotkaniach Baletowych udział brały renomowane zespoły europejskie, między innymi Ballet du XXe siècle z Belgii, Ballet Rambert i Sadler’s Wells Royal Ballet z Wielkiej Brytanii, Ballet National de Marseille z Francji, St. Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana. Festiwal gościł również zespoły z Izraela, Kuby, Kanady, Korei czy Stanów Zjednoczonych. Kolejne edycje Spotkań uświetniała obecność legend tańca (Alicja Alonso, Cristina Hoyos, Jorge Donn, Woytek Lowski) i wybitnych choreografów (Maurice Béjart, Roland Petit, Rami Be’er, Ohad Naharin).

W tegorocznym przeglądzie udział wezmą: francuska primabalerina Sylvie Guillem, Les Ballets de Monte Carlo, Phoenix Ballet z Arizony, Teatro alla Scala z Mediolanu oraz były pierwszy solista Royal Ballet, Ivan Putrov, któremu towarzyszyć będą wybitni tancerze. Festiwal zainauguruje premiera baletowa Teatru Wielkiego w Łodzi, w choreografii Giorgia Madii  – Chopin wymarzony (Chopin Imaginaire).

Inauguracja tradycyjnie będzie należała do gospodarza, który otworzy imprezę choreografią Giorgio Madii  – Chopin wymarzony (Chopin Imaginaire). Dwadzieścia osiem utworów Fryderyka Chopina (wykonywanych na żywo) stało się kanwą do stworzenia takiej samej ilości miniatur tanecznych będących próbą uchwycenia stanów ducha i krajobrazu emocjonalnego muzyki. Tworzą one cykl bez ciągłości linearnej, wykonany w technice neoklasycznej.

Kolejnych pięć zagranicznych propozycji programowych (prezentowanych dwukrotnie) otwiera niekwestionowana gwiazda światowego tańca Sylvie Guillem, która zaprezentuje polskiej publiczności pożegnalny program na koniec swojej kariery scenicznej, zatytułowany Life in Progress. Pamiętając jej zjawiskowy występ z Russellem Maliphantem sprzed czterech lat, możliwość spotkania się z taką jakością ruchową i artystyczną raz jeszcze (i zapewne ostatni) wydaje się po prostu konieczna. Dodatkowo, zestaw prezentowanych choreografii obejmuje dzieła najwybitniejszych twórców tańca. Oprócz wspomnianego Russella Maliphanta, Guillem wystąpi w pracach Matsa Eka, Williama Forsythe’a i Akrama Khana.

Men in Motion Ivana Putrova (premiera: 2012) to widowisko podejmujące temat zmiany, jakiej w historii tańca ulegała rola mężczyzny. Zestawienie choreografii klasycznych z tymi, które dokonały swoistego przełomu, stworzyć ma spójną całość ukazującą dynamikę podjętego tematu. Zobaczymy prace m.in. Fokina, Niżyńskiego, Balanchine’a, Bourne’a., Bordina w wykonaniu reprezentantów renomowanych europejskich zespołów baletowych.

Kolejna propozycja stanowi również odwołanie do historii, ale tym razem punktem centralnym staje się kultowe dzieło – Jezioro łabędzie. Lac w choreografii Jeana Christophe’a Maillota (wykonanie: Les Ballets de Monte Carlo), to alegoryczna opowieść o ścieraniu się przeciwieństw, zmaganiach dobra ze złem. Choreograf podjął się próby adaptacji znanej historii na grunt współczesności i wypływających z niej pytań. Libretto jest jedynie źródłem inspiracji, natomiast muzyka Piotra Czajkowskiego pozostaje w pierwotnym kształcie.

Rising w wykonaniu Phoenix Ballet to cykl odrębnych choreografii prezentujących osiągnięcie twórcze tego amerykańskiego zespołu począwszy od pierwszej premiery w 2014 roku. Autorami czterech niezależnych choreografii są Sławomir Woźniak (były tancerz Teatru Wielkiego w Łodzi i Teatru Wielkiego Opery Narodowej), Francisco Gella, Albert Blaise Cattafi i Ricky M. Palomino.

Program Spotkań zamknie Gala włoskiego Teatro alla Scala, którego dorobek datuje się od 1778 roku. Widz ceniący prawdziwie klasyczny repertuar zobaczy choreografie twórców takich, jak Michaił Fokin, Marius Petipa, Agrypina Waganowa i innych. Co warto zaznaczyć, solistka zespołu Nicoletta Manni uznawana jest za wschodzącą gwiazdę tańca i jej obecność na końcu XXIII Łódzkich Spotkań Baletowych ma stać się odpowiedzią na wiadomość o zakończeniu kariery Sylvie Guillem. Organizatorzy tym sposobem wiążą z talentem młodej tancerki nadzieje na nowy rozdział w historii światowych osobowości tanecznych.

(informacje o spektaklach opracowała: Marta Kula)

 

9-10 maja oraz 12 maja o godz 19.00:

Chopin wymarzony (Chopin imaginaire) – chor. Giorgio Madia

15-16 maja o godz. 19.00:

Sylvie Gulliem, Life in Progress

19-20 maja o godz. 19.00:

Ivan Putrov, Men in Motion

23-24 maja o godz. 19.00:

Les Ballets de Monte Carlo, LAC

26-27 godz.19.00:

Phoenix Ballet, Rising

30-31 maja godz. 19.00:

Teatro alla Scala, Gala

Bilety on-line

Kasy biletowe:
od poniedziałku do soboty: 12.00 – 19.00
niedziele i święta (w dniu przedstawienia): 15.00 – 19.00
tel. 42 633 77 77

Biuro obsługi widzów:
od poniedziałku do piątku: 8.00 – 16.00
telefon: 42 633 31 86
telefon/fax: 42 639 87 49
widz@teatr-wielki.lodz.pl

Program XXIII Łódzkich Spotkań Baletowych

Więcej

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)   Łódzkie instytucje kultury (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close