Spektakle

Łódź/XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe: English National Ballet „Ballet Bold” – wieczór baletowy

Zdjęcie: Łódź/XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe: English National Ballet „Ballet Bold” – wieczór baletowy

Wersja do druku

Udostępnij

XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe zainauguruje wieczór baletowy w trzech częściach Ballet Bold w wykonaniu English National Ballet. W programie: In the Middle, Somewhat Elevated (chor. William Forsythe), Adagio Hammerklavier (chor. Hans van Manen), Śpiąca królewna, akt III (chor. Kenneth MacMillan wg Mariusa Petipy).

In the Middle, Somewhat Elevated

William Forsythe zainicjował całkowicie nową szkołę choreografii, polegającą na zdekonstruowaniu klasycznego baletu i wyzwoleniu klasycznych tancerzy, właśnie w dziele In the Middle, Somewhat Elevated. Choreografia wykonywana jest na pustej scenie przez dziewięcioro tancerzy i ma swą kulminację w żywiołowym popisie technicznej i fizycznej maestrii.

choreografia: William Forsythe

muzyka z nagrania: Thom Willems / Les Stuck Stage

kostiumy i światła: William Forsythe

Adagio Hammerklavier

Przy pierwszych dźwiękach Sonaty nr 29, op. 106 Ludwiga van Beethovena trzy pary wolno poruszają się po scenie. Ich spuszczony wzrok oddaje charakter tego chłodnego, lirycznego dzieła, stworzonego przez jednego z największych mistrzów współczesnej choreografii – Hansa van Manena.

choreografia i kostiumy: Hans van Manen

muzyka (na żywo – fortepian): Ludwig van Beethoven

dekoracje: Jean-Paul Vroom

światła: Jan Thomas Hofstra

Śpiąca królewna

Wspaniała muzyka Piotra Czajkowskiego i klasyczna choreografia Kennetha MacMillana przenoszą widzów w zaczarowany świat zamków, klątw, lasów i wróżek.

choreografia: Kenneth MacMillan wg Mariusa Petipy

muzyka (na żywo): Piotr Czajkowski

dekoracje: Peter Farmer

kostiumy: Nicholas Georgiadis

światła: Neil Austin

orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Gavina Sutherlanda

Czas trwania:

In the Middle, Somewhat Elevated – 30 min.

przerwa 20 min.

Adagio Hammerklavier – 30 min.

przerwa 20 min.

III akt Śpiącej królewny – 36 min.

RAZEM: 136 min. (2 h 16 min.)

English National Ballet

W 1950 roku Alicia Markova, Anton Dolin i Julian Braunsweg utworzyli Festival Ballet. Jego idea zrodziła się z programu gali baletowej z udziałem Markovej i Dolina, prezentowanej z wielkim sukcesem przez cały poprzedni rok. Oryginalna nazwa wybrana przez Markovą miała nawiązywać do nadchodzącego Festival of Britain. Od samego początku istotą aktywności zespołu były występy gościnne na terenie całej Anglii, natomiast w 1951 roku zespół rozpoczął regularne występy za granicą. Początkowo London Festival Ballet był finansowany ze środków prywatnych. W ramach działań naprawczych kierownictwo nad zespołem przejął impresario Donald Albery, który przekonał Brytyjską Radę Sztuki, aby przyznała zespołowi dotację w dowód uznania jego zaangażowania w popularyzację baletu w kraju. W 1968 roku kierownictwo artystyczne objął Beryl Grey, który wykorzystał fakt, że Sadler’s Wells Opera nabyła London Coliseum, dokąd wprowadził sezonowe występy zespołu z różnorodnym repertuarem. To właśnie na tej scenie Rudolf Nuriejew na jubileusz 25-lecia zespołu przygotował spektakl Śpiąca królewna oraz Romeo i Julia na srebrny jubileusz Królowej. Te uznane produkcje ułatwiły zespołowi zorganizowanie wielu prestiżowych i lukratywnych tournée zagranicznych. W 1980 roku London Festival Ballet stał się pierwszym brytyjskim klasycznym zespołem baletowym, który stał się placówką edukacyjną. Swoje choreografie tworzyły tu tak znamienite postacie jak Sir Frederick Ashton, Natalia Makarowa czy Sir Kenneth MacMillan. W 1989 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy na English National Ballet. W 1993 roku dyrektorem artystycznym zespołu został Derek Deane, który skupił się na zbudowaniu typowo klasycznego zespołu baletowego. Model ten nadal jednak dopuszczał różnorodność choreograficzną sięgającą od Balanchine’a do Bigonzettiego. W latach dziewięćdziesiątych odświeżono wszystkie klasyczne spektakle zespołu. W 2012 roku Tamara Rojo zapowiedziała powrót do zespołu, obejmując stanowisko dyrektora artystycznego. Jej celem było ożywienie zespołu przez wprowadzenie do repertuaru nowych innowacyjnych dzieł przy jednoczesnym poszanowaniu baletu klasycznego. Przygotowano nowe produkcje takie jak Korsarz – English National Ballet jest jedynym brytyjskim zespołem posiadającym w swoim repertuarze kompletne dzieło; Lest We Forget – program nowych choreografii najbardziej rozchwytywanych twórców: Akrama Khana, Russella Maliphanta i Liama Scarletta; Modern Masters – wieczór składający się z trzech części stanowiący hołd dla choreograficznych ikon XX wieku. Zespół nadal pozostaje wierny pierwotnej idei propagowania światowej klasy baletu wśród szerokiej publiczności dzięki programowi krajowych i zagranicznych tournee, udziałowi w festiwalach oraz zaangażowaniu w działania edukacyjne.

***

Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale z blisko 50-letnią tradycją. Na przestrzeni lat festiwal stał się największą i najbardziej prestiżową imprezą baletową w Polsce. Ideą festiwalu jest upowszechnianie sztuki baletowej i aktualnych osiągnięć choreograficznych, zarówno na polu tańca klasycznego, jak i różnorodnych nurtów tańca współczesnego. Dyrekcja Teatru Wielkiego w Łodzi zaprosiła do udziału w XXIV edycji Łódzkich Spotkań Baletowych światowej klasy zespoły taneczne: English National Ballet z Wielkiej Brytanii (po raz pierwszy w Polsce), nowo powstały kubański zespół Acosta Danza (po raz pierwszy w Polsce) oraz Akram Khan Company z Wielkiej Brytanii. Po raz pierwszy w historii festiwalu publiczność będzie miała możliwość obejrzeć zespół z Chin – BeijingDance/LDTX z Pekinu. Zaprezentuje się także zespół z Kanady – RUBBERBANDance Group z Montrealu. Tradycyjnie zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi w ramach festiwalu przygotuje swoją premierę. W tym roku zostanie zrealizowany Spartakus Arama Chaczaturiana w choreografii Kirilla Simonova.

Do pobrania:

Afisz XXIV ŁSB 

Więcej informacji: http://www.operalodz.com/lsb/

bilety:

strefa III – 100 zł normalny / 90 zł ulgowy

strefa II – 110 zł normalny / 100 zł ulgowy

strefa I – 120 zł normalny / 110 zł ulgowy

do nabycia od 17 lutego 2017, godz. 12.00

na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl

dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com

w kasie Teatru Wielkiego w Łodzi, tel. 42 633 77 77.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close