Spektakle

Łódź/XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe: English National Ballet „Korsarz” – chor. Anna-Marie Holmes

Zdjęcie: Łódź/XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe: English National Ballet „Korsarz” – chor. Anna-Marie Holmes

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XXIV Łódzkich Spotkań Baletowych English National Ballet pokaże spektakl Korsarz w choreografii Anny-Marie Holmes wg Mariusa Petipy i Konstantego Siergiejewa. Ta ekstrawagancka, porywająca produkcja zachwyciła publiczność i otrzymała entuzjastyczne recenzje po premierze w 2013 roku. Inscenizacja Anny-Marie Holmes, efektowne dekoracje hollywoodzkiego scenografa Boba Ringwooda oraz wartkie i romantyczne libretto sprawiają, że Korsarz to wyjątkowa i niezapomniana przygoda.

Korsarz to historia nieustraszonego pirata Konrada przemierzającego morza, aby uratować piękną Medorę. To fantastyczna opowieść awanturnicza o niewolnicach, rzezimieszkach, miłości i zdradzie. Wypełniony akcją, pasją i romantyzmem klasyczny spektakl baletowy został na nowo odkryty przez English National Ballet, który jest jedynym brytyjskim zespołem, wykonującym to dzieło w całości.

muzyka (na żywo): Adolphe Adam, Cesare Pugni, Léo Delibes, Riccardo Drigo, Piotr van Oldenburg, Ludwig Minkus, Yuly Gerber, Baron Boris Fitinhof-Schnell i Albert Zabelł edycja: Lars Payne i Gavin Sutherland

libretto: Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges i Joseph Mazilier w opracowaniu Anny-Marie Holmes na podstawie Korsarza (1814) Lorda Byrona

inscenizacja: Anna-Marie Holmes wg Mariusa Petipy i Konstantego Siergiejewa

dekoracje i kostiumy: Bob Ringwood

światła: Neil Austin

orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Gavina Sutherlanda

Czas trwania:

Akt I – 36 min. Przerwa 20 min.

Akt II – 29 min. Przerwa 20 min

Akt III – 31 min.

RAZEM: 136 min. (2 h 16 min.)

Anna-Marie Holmes – kanadyjska choreografka, współpracująca z zespołami baletowymi na całym świecie, m.in. Baletem Kirowa (Teatr Maryjski w Petersburgu), London Festival Ballet, Scottish Ballet w Glasgow, Staatsoper Berlin, Dutch National Ballet w Amsterdamie, Les Grands Ballets Canadiens w Montrealu, Chicago International Ballet, Royal Winnipeg Ballet (Kanada). Zrealizowała szereg spektakli zaliczanych do klasyki baletowej, w tym Don Kichota, Rajmondę, Bajaderę, Dziadka do orzechów, Kopciuszka, Jezioro łabędzie, Śpiącą królewnę czy Paquitę, wystawiane w Lizbonie, Oslo, Helsinkach, Antwerpii, Neapolu, Florencji, Nowym Jorku, Waszyngtonie i Tokio. W Stanach Zjednoczonych wystawiła wiele klasycznych spektakli baletowych dla ABT, Dance Theatre of Harlem oraz Ballet West. Jej inscenizacja spektaklu Korsarz otrzymała nagrodę Emmy. Utworzyła International Academy of Dance Costa del Sol w Portugalii i była jednym z jej dyrektorów artystycznych. Była także dyrektorem artystycznym Boston Ballet oraz School of the International Ballet Competition Jackson w Mississippi, a także dziekanem w Boston Ballet Center for Dance Education. W 1997 roku otrzymała nagrodę Dance Magazine Award za wyjątkowy i trwały wkład w sztukę tańca. Ponadto przez 14 lat była dyrektorką artystyczną Jacob’s Pillow Ballet Program. Spektakl Korsarz inscenizowała dla zespołu Julia Bocci w Urugwaju, The Washington Ballet, a także w Teatro Colon w Buenos Aires w Argentynie. Jest stale zapraszana do udziału w różnych wydarzeniach baletowych jako jurorka, korepetytorka lub choreografka.

English National Ballet

W 1950 roku Alicia Markova, Anton Dolin i Julian Braunsweg utworzyli Festival Ballet. Jego idea zrodziła się z programu gali baletowej z udziałem Markovej i Dolina, prezentowanej z wielkim sukcesem przez cały poprzedni rok. Oryginalna nazwa wybrana przez Markovą miała nawiązywać do nadchodzącego Festival of Britain. Od samego początku istotą aktywności zespołu były występy gościnne na terenie całej Anglii, natomiast w 1951 roku zespół rozpoczął regularne występy za granicą. Początkowo London Festival Ballet był finansowany ze środków prywatnych. W ramach działań naprawczych kierownictwo nad zespołem przejął impresario Donald Albery, który przekonał Brytyjską Radę Sztuki, aby przyznała zespołowi dotację w dowód uznania jego zaangażowania w popularyzację baletu w kraju. W 1968 roku kierownictwo artystyczne objął Beryl Grey, który wykorzystał fakt, że Sadler’s Wells Opera nabyła London Coliseum, dokąd wprowadził sezonowe występy zespołu z różnorodnym repertuarem. To właśnie na tej scenie Rudolf Nuriejew na jubileusz 25-lecia zespołu przygotował spektakl Śpiąca królewna oraz Romeo i Julia na srebrny jubileusz Królowej. Te uznane produkcje ułatwiły zespołowi zorganizowanie wielu prestiżowych i lukratywnych tournée zagranicznych. W 1980 roku London Festival Ballet stał się pierwszym brytyjskim klasycznym zespołem baletowym, który stał się placówką edukacyjną. Swoje choreografie tworzyły tu tak znamienite postacie jak Sir Frederick Ashton, Natalia Makarowa czy Sir Kenneth MacMillan. W 1989 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy na English National Ballet. W 1993 roku dyrektorem artystycznym zespołu został Derek Deane, który skupił się na zbudowaniu typowo klasycznego zespołu baletowego. Model ten nadal jednak dopuszczał różnorodność choreograficzną sięgającą od Balanchine’a do Bigonzettiego. W latach dziewięćdziesiątych odświeżono wszystkie klasyczne spektakle zespołu. W 2012 roku Tamara Rojo zapowiedziała powrót do zespołu, obejmując stanowisko dyrektora artystycznego. Jej celem było ożywienie zespołu przez wprowadzenie do repertuaru nowych innowacyjnych dzieł przy jednoczesnym poszanowaniu baletu klasycznego. Przygotowano nowe produkcje takie jak Korsarz – English National Ballet jest jedynym brytyjskim zespołem posiadającym w swoim repertuarze kompletne dzieło; Lest We Forget – program nowych choreografii najbardziej rozchwytywanych twórców: Akrama Khana, Russella Maliphanta i Liama Scarletta; Modern Masters – wieczór składający się z trzech części stanowiący hołd dla choreograficznych ikon XX wieku. Zespół nadal pozostaje wierny pierwotnej idei propagowania światowej klasy baletu wśród szerokiej publiczności dzięki programowi krajowych i zagranicznych tournee, udziałowi w festiwalach oraz zaangażowaniu w działania edukacyjne.

***

Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale z blisko 50-letnią tradycją. Na przestrzeni lat festiwal stał się największą i najbardziej prestiżową imprezą baletową w Polsce. Ideą festiwalu jest upowszechnianie sztuki baletowej i aktualnych osiągnięć choreograficznych, zarówno na polu tańca klasycznego, jak i różnorodnych nurtów tańca współczesnego. Dyrekcja Teatru Wielkiego w Łodzi zaprosiła do udziału w XXIV edycji Łódzkich Spotkań Baletowych światowej klasy zespoły taneczne: English National Ballet z Wielkiej Brytanii (po raz pierwszy w Polsce), nowo powstały kubański zespół Acosta Danza (po raz pierwszy w Polsce) oraz Akram Khan Company z Wielkiej Brytanii. Po raz pierwszy w historii festiwalu publiczność będzie miała możliwość obejrzeć zespół z Chin – BeijingDance/LDTX z Pekinu. Zaprezentuje się także zespół z Kanady – RUBBERBANDance Group z Montrealu. Tradycyjnie zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi w ramach festiwalu przygotuje swoją premierę. W tym roku zostanie zrealizowany Spartakus Arama Chaczaturiana w choreografii Kirilla Simonova.

 

Do pobrania:

Afisz XXIV ŁSB 

Więcej informacji: http://www.operalodz.com/lsb/

5, 6 maja 2017, godz. 19.00

bilety:

strefa III – 100 zł normalny / 90 zł ulgowy

strefa II – 110 zł normalny / 100 zł ulgowy

strefa I – 120 zł normalny / 110 zł ulgowy

 

6 maja 2017, godz. 12.00

bilety:

strefa III – 80 zł normalny / 70 zł ulgowy

strefa II – 90 zł normalny / 80 zł ulgowy

strefa I – 100 zł normalny / 90 zł ulgowy

do nabycia od 17 lutego 2017, godz. 12.00

na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl

dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com

w kasie Teatru, tel. 42 633 77 77.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close