Spektakle

Łódź/XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe: Teatr Wielki w Łodzi „Spartakus” – chor. Kirill Simonov

Zdjęcie: Łódź/XXIV Łódzkie Spotkania Baletowe: Teatr Wielki w Łodzi „Spartakus” – chor. Kirill Simonov

Wersja do druku

Udostępnij

Na zakończenie XXIV Łódzkich Spotkań Baletowych Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierę baletu Spartakus w choreografii Kirilla Simonova. Balet w trzech aktach, z librettem Nikołaja Wołkowa, będącym swobodnym opracowaniem historii o Spartakusie, rzymskim gladiatorze z I w. p.n.e. napisany został w 1954 roku i od razu uzyskał pierwszą nagrodę na konkursie kompozytorskim. Od tego momentu kompozycja i jej liczne opracowania choreograficzne w wykonaniu najlepszych zespołów baletowych zawsze spotykają się z wielkim entuzjazmem publiczności.

W drugiej połowie XIX wieku nowym centrum sztuki baletowej stała się Rosja. To tam powstały Jezioro łabędzie, Śpiąca królewna i Dziadek do orzechów; to stamtąd pochodzili Lew Iwanow, Michaił Fokin, Wacław Niżyński czy twórca Baletów Rosyjskich Siergiej Diagilew, którzy na przełomie wieków przenieśli rosyjskie osiągnięcia w tej dziedzinie na zachód Europy, gdzie swoją twórczość z dużym sukcesem prezentowali Igor Strawiński i Siergiej Prokofiew.

W drugiej połowie XIX wieku nowym centrum sztuki baletowej stała się Rosja. To tam powstały Jezioro łabędzie, Śpiąca królewna i Dziadek do orzechów; to stamtąd pochodzili Lew Iwanow, Michaił Fokin, Wacław Niżyński czy twórca Baletów Rosyjskich Siergiej Diagilew, którzy na przełomie wieków przenieśli rosyjskie osiągnięcia w tej dziedzinie na zachód Europy, gdzie swoją twórczość z dużym sukcesem prezentowali Igor Strawiński i Siergiej Prokofiew.

Kontynuatorem rosyjskiej tradycji muzyki baletowej stał się zapewne Aram Chaczaturian, którego Taniec z szablami z baletu Gajane oraz Adagio z baletu Spartakus należą do najbardziej znanych utworów rosyjskiej muzyki klasycznej XX wieku.

Opis inscenizacji:

Spartakus w inscenizacji Kirilla Simonova został przeniesiony ze starożytności do współczesności. Choreograf korespondując z opowieścią o rzeczywistym rzymskim gladiatorze z I w. p.n.e., zdaje się wskazywać na niezmiennie aktualne problemy, które dotykają człowieka niezależnie od czasów, w których przyszło mu żyć. Czym jest wolność, jaką cenę miewa walka o nią i ile trzeba poświęcić, aby jej nie stracić? O jaką wolność walczą dzisiejsi „spartakusi”? Gdzie są jej granice i czy dla wszystkich oznacza ona to samo? Te i wiele innych pytań stawiają w naszym spektaklu Spartakusa jego realizatorzy. Czy padną proste i jednoznaczne odpowiedzi? Z pewnością każdy z widzów będzie miał swoją. Ale to także jest forma wolności. Nie ma wątpliwości, że wspólnym dla wszystkich doznaniem będzie ukontentowanie liryczną i nastrojową, dynamiczną i ognistą, a zawsze niezwykle plastyczną muzyką Arama Chaczaturiana.

W inscenizacji Kirilla Simonova miejscem akcji… jest port lotniczy. Stewardesy i stewardzi przygotowują się do obsługi pasażerów i kolejnej podróży. Dużej grupie pracowników lotniska i obsługi pasażerskiej przewodzi kapitan Krassus. Służby celne i porządkowe kontrolują poddenerwowanych pasażerów. Pomiędzy grupami dochodzi do starć i przepychanek. Ochrona lotniska wstrzymuje napór przybyszów i gromadzi ich w jednym miejscu. Wśród zatrzymanych jest Spartakus. Jaka rola przypadnie mu w tej sytuacji…

Teatr Wielki w Łodzi

Choreografia: Kirill Simonov
Kompozytor: Aram Chaczaturian

Autor libretta: Nikołaj Wołkow, w swobodnym opracowaniu historii o Spartakusie, rzymskim gladiatorze z I w p.n.e.
Data premiery: 17 czerwca 2017

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Wojciech Rodek
Choreografia: Kirill Simonov
Dekoracje i kostiumy: Pavol Juráš
Reżyseria świateł: Grzegorz Policiński

Projekcje: Versus Group
Asystent dyrygenta: Dawid Jarząb
Asystent choreografa: Uran Azymov, Anna Fronczek, Oleksii Zaritskyi
Inspicjenci: Anna Krzemińska, Andrzej Kowalik
Producent: Łukasz Mitka

OBSADY PREMIEROWE:

premiera I

17 czerwca 2017, godz. 19:00

SPARTAKUS – Gintautas Potockas

KRASSUS – Dominik Senator

EGINA –Ekaterina Kitaeva-Muśko

FRYGIA – Monika Maciejewska-Potockas

HARMODIUS – Wiktor Krakowiak-Chu

 

KORYFEJE, ZESPÓŁ BALETU, ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO W ŁODZI

Dyrygent – Wojciech Rodek

premiera II

18 czerwca 2017, godz. 19:00

SPARTAKUS – Koki Tachibana

KRASSUS – Nazar Botsiy

EGINA –Riho Okuno

FRYGIA – Bogumiła Szaleńczyk

HARMODIUS – Gintautas Potockas

 

KORYFEJE, ZESPÓŁ BALETU, ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO W ŁODZI

Dyrygent – Wojciech Rodek

premiera z Expressem

20 czerwca 2017, godz. 18:30

 

SPARTAKUS – Gintautas Potockas

KRASSUS – Dominik Senator

EGINA –Ekaterina Kitaeva-Muśko

FRYGIA – Monika Maciejewska-Potockas

HARMODIUS – Wiktor Krakowiak-Chu

 

KORYFEJE, ZESPÓŁ BALETU, ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO W ŁODZI

Dyrygent – Wojciech Rodek

spektakle w następnym sezonie artystycznym

7 października 2017, godz. 18.30

8 października 2017, godz. 17.00

Kirill Simonov – rosyjski tancerz i choreograf. Urodził się w Pietrozawodsku w 1975 roku. Absolwent tańca w  klasie Vladilena Semenowa  i wydziału choreografii u prof. Igora Belsky’ego Akademii Baletu Rosyjskiego im. Agrippiny Waganowej w Petersburgu. Był wykonawcą szeregu pierwszoplanowych ról m.in. w Teatrze Maryjskim, z którym od 1995 roku przez wiele lat był zawodowo związany. Tańczył tam w Jeziorze łabędzim i Dziadku do orzechów Piotra Czajkowskiego, Romeo i Julii oraz Kopciuszku Sergiusza Prokofiewa, Legendzie o miłości Arifa Melikova, Carmen Georgesa Bizeta i wielu innych spektaklach.

Jest twórcą licznych choreografii, realizowanych w teatrach rosyjskich (Petersburg, Nowosybirsk, Pietrozawodsk), na Litwie (Wilno), w Anglii (Royal Albert Hall) czy na Słowacji (Bratysława, Koszyce). W Teatrze Opery i Baletu w Nowosybirsku zrealizował choreografię do Sonaty z muzyką Domenico Scarlattiego, Pulcinelli Igora Strawińskiego , a także opracował ruch sceniczny do opery Głos ludzki Francisa Poulenca. W Teatrze Maryjskim stworzył choreografię do Otella Giuseppe Verdiego w reżyserii Jurija Alexandrowa (2001), a także do Dziadka do orzechów Czajkowskiego pod dyrekcją Valerego Giergiewa (2001), spektaklu zarejestrowanego i wydanego na DVD przez wydawnictwo DECCA. W 2003 roku w Royal Albert Hall w Londynie odbyła się premiera baletu Simonova  Madame Lionelli do muzyki Gavina Bryarsa i Johna Adamsa.

Balet Teatru Wielkiego w Łodzi jest kontynuatorem znakomitej tradycji zespołu Opery Łódzkiej, którego twórcą i wybitnym choreografem był Feliks Parnell, a pierwszym kierownikiem – legendarny tancerz, pedagog i choreograf – Witold Borkowski. Bogata – pięćdziesięcioletnia już – historia zespołu to przede wszystkim dziesiątki znakomitych premier baletów klasycznych, współczesnych i tych powstałych specjalnie dla niego, realizowanych przez najlepszych choreografów polskich (m.in. Teresa Kujawa, Conrad Drzewiecki, Andrzej Glegolski, Jerzy Makarowski, Henryk Konwiński, Emil Wesołowski, Ewa Wycichowska) i zagranicznych (m.in. Kurt Jooss, Erich Walter, Germinal Casado, Irina Fokina, Borys Ejfman, Antal Fodor, Lorca Massine, Gray Veredon, Giorgio Madia, Martha Graham). Częsta i intensywna współpraca z choreografami prezentującymi szeroki wachlarz technik baletowych i stylów choreograficznych nie tylko przynosi spektakle wysoko oceniane przez krytykę i publiczność, ale owocuje także wszechstronnym i solidnym rozwojem zespołu baletowego; dlatego możliwa jest realizacja szerokiego i różnorodnego repertuaru baletowego, satysfakcjonującego zarówno tancerzy jak i widzów – niezależnie od wieku i preferencji. Dowodzą tego także prezentacje spektakli baletowych niemal w całej Europie, podczas licznych zagranicznych tournée zespołu.

Ostatnie lata łódzkiego baletu pod kierownictwem Dominika Muśko są kontynuacją idei rozwoju, prezentowaną przez poprzednich szefów (m.in. Liliana Kowalska, Kazimierz Wrzosek, Anna Fronczek), przynoszącą znakomite efekty w postaci klasycznych spektakli baletowych (m.in. Oniegin P. Czajkowskiego, Don Kichot L.A. Minkusa), jak i tych czerpiących ze źródeł rodzimego folkloru (Krzesany W. Kilara w choreografii Henryka Konwińskiego) oraz opartych na najlepszych wzorcach technik tańca współczesnego (Święto wiosny I. Strawińskiego w choreografii Marthy Graham). Ta różnorodność repertuarowa i stylistyczna to siła łódzkiego baletu, ale też tradycja budowana przez wszystkie pokolenia jego szefów i tancerzy.

***

Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale z blisko 50-letnią tradycją. Na przestrzeni lat festiwal stał się największą i najbardziej prestiżową imprezą baletową w Polsce. Ideą festiwalu jest upowszechnianie sztuki baletowej i aktualnych osiągnięć choreograficznych, zarówno na polu tańca klasycznego, jak i różnorodnych nurtów tańca współczesnego. Dyrekcja Teatru Wielkiego w Łodzi zaprosiła do udziału w XXIV edycji Łódzkich Spotkań Baletowych światowej klasy zespoły taneczne: English National Ballet z Wielkiej Brytanii (po raz pierwszy w Polsce), nowo powstały kubański zespół Acosta Danza (po raz pierwszy w Polsce) oraz Akram Khan Company z Wielkiej Brytanii. Po raz pierwszy w historii festiwalu publiczność będzie miała możliwość obejrzeć zespół z Chin – BeijingDance/LDTX z Pekinu. Zaprezentuje się także zespół z Kanady – RUBBERBANDance Group z Montrealu. Tradycyjnie zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi w ramach festiwalu przygotuje swoją premierę. W tym roku zostanie zrealizowany Spartakus Arama Chaczaturiana w choreografii Kirilla Simonova.

Do pobrania:

Afisz XXIV ŁSB 

 

Więcej informacji: http://www.operalodz.com/lsb/

bilety:

17 czerwca 2017, godz. 19.00 ( I premiera)

bilety:

strefa III – 32 zł normalny

strefa II – 90 zł normalny

strefa I – 100 zł normalny

 

18 czerwca 2017, godz. 19.00 (II premiera)

bilety:

strefa III – 32 zł normalny

strefa II – 65 zł normalny

strefa I – 75 zł normalny

20 czerwca 2017, godz. 18.30  (premiera z Expressem)

bilety:

strefa III – 32 zł normalny / 27 zł ulgowy

strefa II – 45 zł normalny / 40 zł ulgowy

strefa I – 55 zł normalny / 45 zł ulgowy

do nabycia od 17 lutego 2017, godz. 12.00

na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl

dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com

w kasie Teatru, tel. 42 633 77 77.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close