
Aleksandra Bożek-Muszyńska "Dzień, w którym...", fot. K. Chmura-Cegiełkowska
Aleksandra Bożek-Muszyńska "Dzień, w którym...", fot. K. Chmura-Cegiełkowska
Na rozpoczęcie XXV Łódzkich Spotkań Baletowych Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na premierę baletu Cisza/Silence w choreografii Ivana Cavallariego, do muzyki Ludwiga van Beethovena.
O spektaklu:
Historia Ludwiga van Beethovena była interpretowana przez artystów różnych epok. Rozpoczynając pracę nad Ciszą, skupiałem się przede wszystkim na dorobku muzycznym kompozytora. Była to pierwsza iskra, która zapoczątkowała projekt i z czasem przerodziła się w niesłabnącą inspirację.
Fabuła spektaklu skupia się na różnych aspektach życia kompozytora, niekoniecznie w porządku chronologicznym. Niektóre – wydawałoby się – detale, mogą stać się początkiem kolejnego etapu życia, rytuałem przejścia. Odniosłem się między innymi do tragicznego wydarzenia, a mianowicie postępującej głuchoty Beethovena. Jednak moją myślą przewodnią było przede wszystkim przedstawienie muzycznego testamentu genialnego kompozytora.
To, co intryguje mnie najmocniej w twórczości Beethovena, to sposób, w jaki odkrywa nasze człowieczeństwo, a także kwestie życia i śmiertelności. Muzyka Beethovena jest ogromną falą, która nakrywa nasze ciało i spowija duszę. I właśnie tam, w duszy muzyka, rodziły się mistrzowskie kompozycje. Powstawały z pominięciem zmysłu słuchu; absolutny zmysł muzyczny, jaki posiadał Beethoven okazał się być nieprzezwyciężony. Dlatego też jego kompozycje są szczególnym darem dla ludzkości, fragmentami duszy człowieka genialnego.
Trzecia część choreografii, zatytułowana post-mortem stworzyła szczególną przestrzeń do interpretacji strony muzycznej jak i do uwypuklenia istoty przedstawienia. Zespolenie nut (białych i czarnych) oraz osiągnięcie przez nie idealnej harmonii to symbol perfekcji, która może zostać osiągnięta tylko poprzez pełne zaangażowanie i metafizyczne połączenie ze sztuką.
Ivan Cavallari
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Michał Kocimski
Choreografia: Ivan Cavallari
Dekoracje, kostiumy: Anna Chadaj
Reżyseria światła: Michał Głaszczka
Projekcje video: Krzysztof Niemczycki
Asystenci choreografa: Natalia Fedorowa, Grzegorz Brożek
Inspicjenci: Anna Krzemińska, Mariusz Caban
Beethoven – Dziecko: Wojciech Wiśniewski, Mikołaj Mikołajewski
Beethoven – Człowiek: Dominik Senator, Joshua Legge, Gintautas Potockas
Beethoven – Kreator: Tomu Kawai, Brandon Demmers
Beethoven – Geniusz: Yuki Itaya, Koki Tachibana, Joshua Legge
Josephine: Lydia Boutfeux, Riho Okuno, Laura Korolczuk
Julietta: Boglarka Novak, Alicja Bajorek, Maria Góralczyk
Karl – Kuzyn: Paweł Kurpiel, Jakub Olejnik, Bartosz Białowąs
Matka: Ekaterina Kitaeva-Muśko, Riho Okuno
Ojciec: Krzysztof Pabjańczyk, Nazar Botsiy
Casper: Brożek Grzegorz
Główna Para: Monika Maciejewska, Gintautas Potockas; Aleksandra Gryś, Joshua Legge; Maria Góralczyk, Witold Biegański
Ivan Cavallari urodził się w 1964 roku w Bolzano we Włoszech. Edukację baletową rozpoczął w szkole przy Teatro alla Scala w Mediolanie, gdzie szybko został uznany za wielki talent i w 1981 roku otrzymał stypendium do Akademii Baletu Bolszoj, w której kontynuował naukę do roku 1983. W latach 1984-85 brał udział w spektaklach szkoły baletowej Teatro alla Scala, zanim w 1986 roku dołączył do zespołu Stuttgarter Ballett, w którym – za dyrekcji Marcii Haydée i później Reida Andersona – był solistą, a następnie pierwszym tancerzem. Cavallari tańczył wszystkie główne partie stworzone przez słynnego choreografa Johna Cranko oraz jako baletmistrz regularnie przygotowywał realizacje jego dzieł z zespołami takimi jak Royal Ballet Covent Garden, La Scala, Czeski Balet Narodowy. Uczestniczył w realizacjach wielu dzieł Uwe Scholza, a także przygotowywał choreografie dla Stuttgarter Ballett, zespołu baletu Staatsoper Hannover, Teatru Wielkiego w Łodzi, zespołu baletu Nationaltheater Mannheim, Opery Wiedeńskiej oraz Staatsgalerie Stuttgart. W latach 2007-2012 był dyrektorem artystycznym West Australian Ballet – najstarszego zespołu tanecznego w Australii. W 2013 roku został dyrektorem artystycznym zespołu baletowego l’Opéra national du Rhin, gdzie wystawił po raz pierwszy swoje własne choreografie, w tym Pinokia (2014) i Dziadka do orzechów (2016). W sezonie 2017/18 objął funkcję dyrektora artystycznego Les Grands Ballets Canadiens.
***
Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale z 50-letnią tradycją. Rangę i niepowtarzalność Łódzkich Spotkań Baletowych określały tej miary nazwiska choreografów i ich zespoły co: Maurice Béjart, Alicia Alonso, Jiří Kylian, William Forsythe, Daniel Ezralow, Boris Ejfman, Mats Ek, Birgit Cullberg i wielu innych, których dzieła sceniczne wyznaczały dla świata kierunki rozwoju sztuki choreografii i baletu w ogóle. Do najważniejszych zespołów goszczących na scenie łódzkiego Teatru Wielkiego należą: Balet XX wieku Maurice’a Béjarta, Nederlands Dans Theater, Sadler’s Wells, Royal Ballet, Ballet Rambert, Cullberg Ballet, Batsheva Dance Company, Balet Teatru Bolszoj z Moskwy, Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana, Ballet Nacional de Cuba, Stuttgarter Ballett, Elisa Monte Dance Company, Kibbutz Contemporary Dance Company, Akram Khan Company. Przez 50 lat funkcjonowania festiwalu na łódzkiej scenie tańczyli najlepsi tancerze i tancerki nie tylko klasyki baletowej, ale także innych form tańca.
Bilety do nabycia
– na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl (teatr nie pobiera dodatkowej opłaty za sprzedaż w internecie)
– dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com
– w kasie Teatru
Kasy teatru czynne od poniedziałku do soboty: 12.00 – 19.00
niedziele i święta (gdy grane jest przedstawienie): 15.00 – 19.00
tel. 42 633 77 77
CENNIK BILETÓW NA XXV ŁSB
Zespoły zagraniczne:
strefa I (parter, amfiteatr, loże) 180 zł
strefa II (balkon) 150 zł
Bilety na spektakl SILENCE/CISZA wg obowiązującego cennika Teatru.
Sprzedaż karnetów na XXV ŁSB w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi
(dla widzów spoza Łodzi możliwość opłaty przelewem po wcześniejszej telefonicznej rezerwacji karnetu)
tel. 42 633 77 77
Liczba karnetów jest limitowana (dystrybucja do wyczerpania puli).
KARNET ZŁOTY
na 5 różnych zespołów (spektakle zespołu KCDC do wyboru)
strefa I (parter, amfiteatr, loże) 800 zł
strefa II (balkon) 650 zł
na 5 różnych zespołów (6 spektakli zagranicznych, czyli oba spektakle KCDC)
strefa I (parter, amfiteatr, loże) 960 zł
strefa II (balkon) 780 zł
KARNET SREBRNY
na 3 różne zespoły
strefa I (parter, amfiteatr, loże) 510 zł
strefa II (balkon) 420 zł
*spektakl SILENCE/CISZA nie wlicza się w karnety.