Łódź/XXXVIII Łódzkie Spotkania Teatralne: Amareya Theatre & Guests (Katarzyna Pastuszak & Joanna Duda) „Yameru maihime_prolog”

Zdjęcie: Łódź/XXXVIII Łódzkie Spotkania Teatralne: Amareya Theatre & Guests (Katarzyna Pastuszak & Joanna Duda) „Yameru maihime_prolog”

ot. Onozuka Makoto, Noguchi Room, Keio University Tokyo. 19.08.2015.

Wersja do druku

Udostępnij

Yameru maihime_prolog to pierwsza część tryptyku inspirowanego postacią Tatsumiego Hijikaty – ojca japońskiego tańca butoh. Tytuł projektu odwołuje się do quasi-autobiograficznej powieści autorstwa Tatsumiego Hijikaty pt. Yameru maihime(Tańcząca chora księżniczka). Spektaklem Yameru maihime_prolog Katarzyna Pastuszak otwiera cykl, w którym z jednej strony sięgać będzie do własnego dzieciństwa, z drugiej zaś podejmie dialog z koncepcjami japońskiego artysty. Projekt Yameru maihime autorstwa Katarzyny Pastuszak zbiega się z publikacją książki pt. Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie autorstwa Pastuszak i stanowi kolejny etap jej poszukiwań na obszarze butoh.

Dialog pomiędzy Pastuszak i Hijikatą jest pogłębiony dzięki współpracy z projektantem kostiumów  Daisuke Tsukuda (The Rebelis), który przygotował oryginalne japońskie kimono farbowane w suchym błocie Tōhoku  regionu, w którym urodził się Hijikata.

YAMERU MAIHIME_PROLOGUE (La danseuse malade_prologue)

Koncept i wykonanie: Katarzyna Pastuszak

Muzyka: Joanna Duda

Kostium: Daisuke Tsukuda (The Rebelis)

Premiera: 19.05.2015, Warsaw Butoh/PL Festival

Premiera wznowionej wersji: 19.08.2015, Minato Butoh International Festival, Tokio

Produkcja: GAK Stacja Orunia Gdańsk, Miasto Gdańsk

DR KATARZYNA PASTUSZAK (ur. 1980) — tancerka, reżyser, teatrolog, tłumacz, w latach 2009–2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya. W 2015 nominowana do prestiżowej nagrody Splendor Gedanansis za reżyserię spektaklu Nomadka. Zdobywczyni prestiżowego stypendium Młoda Polska 2015 na realizację projektu Kantor_Tropy. W grudniu 2014 nakładem Wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003–2015 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia), Dream Regime z Gekidan Kaitaisha czy Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Spektakl Nomadka w reżyserii K. Pastuszak został zaprezentowany podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii oraz w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk. Teatr Amareya prowadzony przez Pastuszak został rekomendowany przez jury Polskiej Platformy Tańca 2014 do prezentacji swojej twórczości w ramach bloku Wizytówka artysty.

JOANNA DUDA  – pianistka, kompozytorka, liderka AuAuA, członkini projektów DUDA/MŁYNARSKI J=J, 3D, DUDA/BOREK, JAA, Hotgod vs Rozum, Miód, Wojtek Mazolewski Quintet. Jest jedną z najciekawszych osobowości młodego pokolenia na europejskiej scenie muzycznej. W roku 2010 Joanna Duda wraz z zespołem AuAuA wydała debiutancki longplay Muzyka do bólu, który nominowany był do nagrody TVP Kultura „Gwarancje Kultury 2010” oraz do nagrody „Jazz Melomani 2010” w kategorii „Nadzieja Melomanów”. Jest stypendystką Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010 roku i 2012 roku. Nominowana do nagrody TVP Kultura „Gwarancje Kultury 2011” w kategorii „Debiut Roku” oraz Grand Prix „Jazz Melomani” w kategorii „Nadzieja Melomanów”. Jej różnorodne inspiracje – muzyka klasyczna, jazz, producencka scena elektroniczna i eksperymentalna – powodują dużą rozpiętość stylów, w których się porusza. Eklektyczność jej muzyki słyszalna jest zarówno w poszczególnych projektach, kompozycjach, jak i w podejściu do zagadnienia nowoczesnej pianistyki. W 2010 roku Joanna Duda wzięła udział w projekcie Koordynowanym przez Instytut Adama Mickiewicza: Jaskułke – Chopin for 5 pianos, który miał premierę na Expo 2010 w Szanghaju i odbył azjatycką trasę koncertową (Szanghaj, Pekin, Singapur). W projekcie wzięli udział także Sławomir Jaskułke, Piotr Wyleżoł, Katarzyna Borek, Paweł Tomaszewski, Paweł Kaczmarczyk. W 2014 roku Joanna Duda została zaproszona do współpracy z legendą polskiej sceny hiphopowo-elektronicznej dołączyła do zespołu Skalpel. Odbyli razem 15 koncertów na dużych festiwalach, mi.in.: SwingFest (Berlin), Cargo (Londyn), Audioriver (Płock), Tauron (Katowice), Artloop (Sopot). Skalpel wraz z Joanną Dudą supportował zespół Portishead w Operze Leśnej w Sopocie. Joanna Duda powołała do życia wiele zespołów: AuAuA, Bambuko (live act z Jakubem Janickim), J=J. Współpracowała bądź współpracuje m.in. z muzykami: Jerzym Mazzolem, Dennisem Gonzalesem, Andrzejem Przybielskim, z braćmi: Radkiem Dudą i Tomaszem Dudą, Jankiem Młynarskim, Natalią Przybysz, Agimem Dżeljilji, Izą Kowalewską, Enveem & Maceo Wyro (Niewinni Czarodzieje), oraz z zespołami Muzykoterapia, Młynarski Plays Młynarski, Bund Band, Skalpel. Współpracowała także z reżyserem Krzysztofem Garbaczewskim (muzyka do spektaklu Balladyna, Teatr Polski w Poznaniu, 2013), z Tomaszem Bazanem (muzyka do spektaklu Station Des Corps, Stary Browar w Poznaniu, 2012), z Tatianą Kamieniecką (Wieloryb). Joanna Duda nawiązała stałą współpracę z Teatrem Amareya, robiąc oprawę muzyczną do spektakli 2 (reż. Katarzyna Pastuszak), Fetish.WTF (reż. Dorota Androsz), Nomadka (reż. Katarzyna Pastuszak), Yameru maihime_prolog (reż. K. Pastuszak, 2015) a także do performance’u FRAGILE, który miał miejsce w przestrzeni publicznej i w przestrzeni teatralnej na festiwalu Redplexus w Marsylii, (2013) oraz na festiwalu Sound Around Kaliningrad (2014) i 11. IDTF Festival w Theatre X w Tokio, a także na Grenlandii i w Izraelu. W spektaklu Festish.WTF Joanna Duda jest także odpowiedzialna za oprawę wizualną i trailery. W listopadzie 2014 roku w ramach Festiwalu Kwartesencja w Warszawie odbył się koncert będący premierą płyty Unchained wydaną przez Bołt Records, w której nagraniu Joanna Duda wzięła udział wraz z pianistami: Lutosławski Piano Duo i Mischą Kozłowskim. Na płycie znalazły się dwie kompozycje po raz pierwszy zarejestrowane od śmierci ich kompozytora – Juliusa Eastmana. Koncert odbył się w Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie i był transmitowany na żywo na antenie Polskiego Radia – Dwójki. W lutym 2015 Joanna Duda stworzyła instalację multimedialną o nazwie TRACK(S) na zamówienie Trafostacji Sztuki w Szczecinie w ramach cyklu wystawienniczego Trafo Plug-in Project Room. Joanna Duda udziela się solo w ramach koncertów fortepianowych, które usłyszeć można było m.in. na Fre3JazzDays Festival (Warszawa, 2011), Festiwalu Pianistów Jazzowych w Pradze (2012), w cyklu koncertów stacji naukowej PAN w Paryżu (2012, 2013) oraz na Festiwalu Sound Around Kaliningrad (2014).

 

Więcej informacji: http://www.lodzkiespotkaniateatralne.pl/?q=str&d=33&pdp=p

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Pabianice: Miejski Ośrodek Kultury, ul. Kościuszki 14

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close