W ramach jubileuszowych 25. Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca Lubelski Teatr Tańca, Centrum Kultury w Lublinie oraz Centrum Spotkania Kulturą zapraszają na wyjątkowe wydarzenie – pokaz legendarnego spektaklu Kontakthof – Sztuka Piny Bausch w wykonaniu Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.
Z recenzji spektaklu „Kontakthof – Sztuka Piny Bausch”:
„Kontakthof” można rozumieć jako „miejsce spotkań”. Scenerią spektaklu jest sala taneczna,
na której grupa mężczyzn ubranych w luźne garnitury oraz kobiet w tanich sukienkach
koktajlowych desperacko próbuje okazać sobie nawzajem czułość, podejmując sarkastyczną
grę w zdeformowanym świecie towarzyskich relacji.
Popularne i sentymentalne niemieckie piosenki z lat 50., jazz oraz tango tworzą
muzyczne tło, podczas gdy mężczyźni i kobiety o kamiennych twarzach pozostają pełni
nadziei na odnalezienie szczęścia we flircie i romansach. Miłosne igraszki (…) dają jednak
absurdalny rezultat.
Nancy T. Lu, „The China Post”, marzec 2001
Bohaterowie to ludzie przygotowujący się na spotkanie – dopasowujący swoje osobowości i
stroje, mając nadzieję na romans. Sala taneczna jest trafną metaforą Bausch dla sposobu, w jaki ludzie starają się zadowolić innych i zaspokoić ich najskrytsze pragnienia. […]
Jak zwykle Bausch oferuje ścisłą i formalną strukturę swojego dramatu. To właśnie dzięki
powtórzeniu danej sceny i umieszczeniu jej w innym kontekście, często dochodzi do głosu
emocjonalny rezonans.
Anna Kisselgoff, „New York Times”, wrzesień 1985
O Tanztheater Wuppertal Pina Bausch:
Kiedy Pina Bausch została dyrektor artystyczną ówczesnego Wuppertal Opera Ballet na
początku lat 70. XX wieku, postanowiła porzucić balet klasyczny, aby stworzyć swoją szczególną formę interakcji między tańcem, ruchem, mową, kostiumami i scenografią. Wykreowany przez nią teatr tańca był zupełnie inny niż dotychczas wystawiany balet. Tancerze od samego początku wyróżniali się jako indywidualne postacie, opowiadając swoje historie, tańcząc, śpiewając, rozmawiając, a czasem też śmiejąc się i płacząc na scenie. […] relacje międzyludzkie i kłótnie między płciami odgrywają znaczącą rolę w twórczości Teatru. W ten sposób Pina Bausch dokonała rewolucji w sztukach scenicznych, która trwale zmieniła
ewolucję teatru, tańca klasycznego i współczesnego oraz wpłynęła na twórczość całego
pokolenia choreografów.
Swoim credo „znaleźć język życia” Pina Bausch nie tylko w niewidzialny sposób rozszerzyła
ekspresyjny potencjał tańca, ale także fundamentalnie zmieniła samą sztukę. W tym sensie
jej prace również się zmieniają – nie tylko przy każdym przedstawieniu, ale przy każdej
nowej obsadzie. To, że większość spektakli Piny Bausch jest nadal wykonywana w
Wuppertalu i na całym świecie podczas licznych tournée, wynika nie tylko z ich tematycznej i
estetycznej ponadczasowości, ale także z wieloletniej praktyki przekazywania ich kolejnym
pokoleniom tancerzy. Od śmierci Piny Bausch w 2009 roku jej spektakle żyją w tancerzach
Tanztheater Wuppertal.
Inscenizacja, choreografia: Pina Bausch
Scena, kostiumy, współpraca: Rolf Borzik
Współpraca: Marion Cito, Hans Pop
Muzyka: Juan Llossas, Anton Karas, Jimmy Dorsey, Harry Stone, Jack Stapp, Jean Sibelius, Bertal-Maubon-Daniderff
Prowadzenie prób: Josephine Ann Endicott
Kierownictwo prób: Franko Schmidt, Julie Shanahan
Dramaturg muzyczny: Matthias Burkert
Tancerze: Emma Barrowman, Andrey Berezin, Dean Biosca, Naomi Brito, Emily Castelli*, Maria Giovanna Delle Donne, Çağdaş Ermiş, Nicholas Losada, Nayoung Kim, Alexander Lopez Guerra, Eddie Martinez, Blanca Noguerol Ramírez, Claudia Ortíz Arraiza, Ekaterina Shushakova, Julie Anne Stanzak ,Oleg Stepanov, Julian Stierle, Michael Strecker, Christopher Tandy, Tsai-Wei Tien, Sara Valenti*, Tsai-Chin Yu
*gościnnie
prawa do wykonania: Verlag der Autoren Frankfurt am Main [Wydawnictwo Autorów we Frankfurcie nad Menem] na zlecenie Fundacji Piny Bausch
Fragment filmu Lebensraum in Gefahr Theo Kubiaka prezentujemy za uprzejmą zgodą autora i radia Radio Bremen.
premiera: 9.12.1978 r.
czas trwania: 170 min
Zespół Tournée:
Dyrektor techniczny: Jörg Ramershoven
Szef oświetlenia: Fernando Jacon
Oświetlenie: Peter Bellinghausen, Kerstin Hardt*
Dźwięk: Karsten Fischer
Kierownik sceny: Andreas Deutz
Technicy: Gökhan Mihci, Phillip Czichon
Garderoba: Anna Lena Dresia, Ann-Kathrin Hermann, Ulrike Schneider
Kierownik ds. szkoleń: Giorgia Maddamma
Fizjoterapeuta: Bernd-Uwe Marszan
Kierownik administracji artystycznej: Robert Sturm
Kierownik wykonawczy i kierownik tournée: Sabine Hesseling
***
Wydarzenia towarzyszące:
11 listopada
Tender fights – instalacja oraz projekcja filmu
Miejsce: Galeria Labirynt, godz. 10.00-18.30, wstęp wolny
12 listopada
Piotr Kurek, Hive – koncert solo z muzyką elektroniczną
Miejsce: Piwnice CK, godz. 21.00, wstęp wolny dla posiadaczy biletów festiwalowych, liczba miejsc ograniczona
16 listopada
Projekcja filmu Be Circled oraz spotkanie z przedstawicielami fundacji Circe Platform (Gruzja)
Miejsce: Kawiarnia Centralna, Centrum Kultury, godz. 17.30
17 listopada
Spotkania z artystami/seminarium dla językoznawców: Nazareth Panadero i Janusz Subicz – artyści związani z Tanztheater Wuppertal Pina Bausch
Miejsce: ACKiM UMCS, Chatka Żaka, godz. 17.00 , wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
18 listopada
Spotkanie z artystami: Nazareth Panadero i Janusz Subicz – artyści związani z Tanztheater Wuppertal Pina Bausch
Miejsce: Aula w Nowym Humaniku UMCS, godz. 13.50, wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
10-16 listopada
Pokaz filmu virtual reality Noccc Weroniki Lewandowskiej i Sandry Frydrysiak
Miejsce: Piwnice Centrum Kultury
Więcej informacji: www.mstt.pl