Spektakle

Lublin/Centrum Spotkania Kultur: Academia Teatro alla Scala „Kopciuszek” – chor. Frederic Olivieri

Zdjęcie: Lublin/Centrum Spotkania Kultur: Academia Teatro alla Scala „Kopciuszek” – chor. Frederic Olivieri

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Kopciuszek jest jednym z najbardziej znanych tytułów repertuaru tanecznego. Obecny w wielu wersjach już od XIX wieku inspirowanych baśnią Perrault. W 2015 roku na zlecenie Fundacji Bracco, Frederic Olivieri stworzył dla uczniów Accademia Teatro alla Scala nową choreografię oparta na muzyce Siergieja Prokofiewa i libretto Nicolai Volkova datowanej na 1941-44 rok utrzymując w nich styl baśniowy i romantyczny, który idealnie wpasowywał się w młody wiek artystów.

W porównaniu do pierwszych wersji baletu, która została stworzona przez Rościsława Zacharowa dla Teatru Bolszoj w Moskwie w 1945, Kopciuszek wystawiany przez szkołę baletową różni się w kilku częściach: składa się z dwóch a nie trzech aktów (7 scen i prolog dla pierwszego aktu, 11 scen i prolog dla drugiego aktu), Książe pojawia się w dwóch scenach już w pierwszym akcie, podczas jego podróży w poszukiwaniu Kopciuszka ukazane są dwa charakterystyczne tańce (hiszpański i arabski). Partytura ukazuje tradycyjny balet z epoki, z wyszczególnieniem twórczości klasycznej i ludowej (kroki na dwa), wariacji walców i mazurków. Charakter każdej z postaci jest określony poprzez tematy muzyczne, które zmieniają się wraz z narracją zorientowaną wokół 3 tematów: pierwszy podkreśla znaczenie samotności i uciemiężenia, drugi dający nadzieje na lepszą przyszłość, trzeci, który pokazuje zakochanie i radość z osiągniętego szczęścia.  Energię i świeżość baletu widać w pierwszym akcie taniec wróżek czterech pór roku, które zostały wezwane przez wróżkę matkę chrzestną, aby zmienić sen Kopciuszka w rzeczywistość i poprowadzić ją na bal, w drugim akcie, w którym aż 6 scen oprócz prologu zostało poświęconych tańcu na  dworze: taniec trzech pomarańczy jako prezent od Księcia, o który rywalizują przyrodnie siostry i wariacje kroku na dwa w wykonaniu Kopciuszka i Księcia.

Do udziału w spektaklu  zaproszono uczniów i absolwentów Accademia alla Scala od krawców aż do scenografów, od perukarzy do charakteryzatorów i fryzjerów i fotografów. Sceny są autorstwa Angelo Sala. Kostiumy głównych wykonawców stworzyła Chiara Donato. Rzeźby zostały realizowane przez Fausta Cerizza, absolwenta Kursu Scenograficznego. Kostiumy zostały wykonane przez uczniów i absolwentów kursu krawieckiego oraz zakład krawiecki Brancato. Na scenie występuje ponad 60 uczniów szkoły. Główne role zostały przydzielone uczniom od 6 do 8 roku kursu.

Bilety dostępne na stronie: www.eventim.pl

O Akademii

Teatro alla Scala zgodnie ze swoim powołaniem przekazywania następnym pokoleniom żywego dziedzictwa talentu i wiedzy mistrzów La Scala – nie tylko w postaci tańca i opery, ale także kreatywności i zdolności manualnych utworzył Imperial Regia Accademia di Ballo, dzisiejszą Szkołę Baletową. Szkoła baletowa Accademia alla Scala została ufundowana przez Benedetto Ricci w 1813 roku.

W 2001 roku Accademia Teatro alla Scala zmieniła formę prawną na prywatną fundację, jest ona uważana za jedną z najbardziej poważanych instytucji  w Europie zajmujących się  kształceniem młodych artystów sztuk wizualnych. Aktualnie prezesem jest Aleksander Pereira, zaś dyrektorem generalnym Luisa Vinci. W Accademia wykładają najlepsi twórcy Teatro alla Scala i eksperci z branży, których celem jest przekazanie młodym adeptom całego dorobku teatru i tradycji artystycznej uznawanej na całym świecie.

Oferta kształcenia wyraża się w 4 departamentach: Muzyka, Taniec, Warsztat sceniczny, Zarządzanie.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close