Lublin: Dominik Więcek „Café Müller”

Zdjęcie: Lublin: Dominik Więcek „Café Müller”

Na zdjęciu: Dominik Więcek. Fot. Maciej Nowak

Centrum Kultury w Lublinie i Lubelski Teatr Tańca zapraszają na pokaz spektaklu Café Müller Dominika Więcka. To najnowsze taneczne solo Dominika Więcka, powstałe z inspiracji twórczością legendarnej Piny Bausch, która w roku 1978 stworzyła spektakl o takim samym tytule.

Wersja do druku

Udostępnij

O Café Müller Dominika Więcka:

Café Müller to najnowsze taneczne solo Dominika Więcka, powstałe z inspiracji twórczością legendarnej Piny Bausch, która w roku 1978 stworzyła spektakl o takim samym tytule. Miało to miejsce w szczególnych okolicznościach, gdy czwórka choreografów, Gerhard Bohner, Gigi-Gheorghe Caciuléanu, Hans Pop oraz Pina Bausch wspólnie ustalili, że każdy z nich stworzy spektakl, zawierający następujące elementy: kawiarnia, ciemność, ktoś upada, ktoś podnosi, wchodzi ruda kobieta, wszystko milknie.

Stworzona w owym czasie przez Pinę Bausch choreografia opowiadała o samotności, odosobnieniu, nieodwzajemnionej miłości, żałobie i rozpaczy, czyli o tematach bliskich każdemu. Choreografia ikoniczna, bo na jej podstawie można wytłumaczyć, czym jest Tanztheater Piny Bausch. Wyjątkowa, bo występowała w niej sama Pina.

Dominik Więcek nadając swojemu solo legendarny tytuł, mówi o nim tak:

Moje Café Müller to fanficiton. W oparciu o już istniejący spektakl, jego świat i postacie tworzę obrazy nawiązujące do własnej historii. Urodzony w Iserlohn, małym mieście w Nordrhein-Westfalen w Niemczech, a wychowany w Polsce, od jakiegoś czasu zadaję sobie pytanie: co by było, gdyby moi rodzice nie podjęli decyzji o powrocie do kraju? Poszukując odpowiedzi, puszczałem wodze fantazji i tworzyłem hipotetyczne scenariusze, podróżując po Niemczech, po moim rodzinnym mieście, badając język niemiecki i spotykając się z polskimi artystami, którzy tam mieszkają. Spektakl nie jest jednak opowieścią, o tym co mogło się wydarzyć. To nie próba stworzenia alternatywnego życiorysu, a podzielenie się emocjami, które towarzyszyły mi, gdy po raz kolejny zadawałem sobie pytanie: co by było, gdyby?

Fragmenty recenzji:

Dawno nie widziałam tak sprawnie przeprowadzonego, przemyślanego i pełnego przeróżnych napięć spektaklu. Pod każdym kątem jest to znakomita realizacja i nie mam żadnej uwagi, pytania ani obawy względem tego przedstawienia. Jestem przekonana, że Więcek zachwyci swoim Café Müller niejednego sceptyka czy sceptyczkę.

(Julia Niedziejko, kulturapoznan.pl)

Choreografia połączona z humorem (niech podniesie rękę ten, kto, chociaż nie uśmiechnął się, gdy zobaczył „deine Mutter – Pinę Bausch”, wniesioną na Czarną Salę w Centrum Kultury) i z interakcją z widzami — trafne i intrygujące połączenie nowoczesności z klasyką oraz szacunkiem dla Tanztheater Pina Bausch.

(Luiza  Nowak, Onet Kultura)

Realizatorzy: 

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Dominik Więcek
Muzyka: Przemek Degórski
Reżyseria oświetlenia: Klaudia Kasperska
Kostium: Nikola Fedak (projekt)
System mody (wykonanie), Serafin Andrzejak
Konsultacje językowe: Joanna Pędzisz
Konsultacje w zakresie sztuk walki: Patryk Kołodziejski
Producent: Centrum Kultury w Lublinie, Przestrzenie Sztuki. Taniec Wsparcie prac badawczych: Tanzrecherche NRW, Theater im Pumpenhaus, Tanzfaktur Köln, Folkwang Universität der Künste, Lubelski Teatr Tańca

Data premiery: premiera 11 listopada 2021 (25. MSTT)
Czas trwania: 40 minut

Więcej informacji: link

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close