Finał VI edycji VI Maat Festival „Israel Now” odbędzie się w Lublinie w dniach 5-8 grudnia 2014 roku. Jako pierwszy zaprezentuje efekt swojej rezydencji choreograf Andrea Costanzo Martini z solo Trop. W czasie rezydencji w teatrze Maat artysta badał ruch w całkowitym oderwaniu od znaczenia. Chciał się przekonać, czy poprzez organizowanie stworzonego materiału w strukturę, która zawiera tekst, dźwięk oraz video, uda mu się uwolnić ruch od jakichkolwiek zobowiązań opisowych, bez zatracenia jego aktywności i dominacji w kompozycji. Ruch ma być jasny i ostry jak słowa, jednocześnie otwierający lukę pomiędzy zamiarem a wypowiedzią.
Trop (20 min)
Solo jest desperackim poszukiwaniem znaczenia, podróżą przez brak sensu i sposobach na jego znalezienie. Odnalezienie sensu następuje poprzez ruch, z ruchem, czy wychodząc poza ruch? Kolejną wyłaniającą się warstwą znaczeniową są kłamstwa i manipulacja. Co nadaje rzeczom rzeczywisty charakter? Czy cierpienie wynikające z braku wiary w cokolwiek warte jest dążenia do prawdy?
Andrea Costanzo Martini urodził się w Cuneo, we Włoszech; ukończył Akademię Baletu Heinz Bosl Stiftung w Monachium. Zaczynał jako tancerz baletu, podróżując pomiędzy Izraelem a Szwecją, gdzie współpracował z Batsheva Dance Company (pod kierownictwem Ohada Naharina), Cullberg Ballet, a także Inbal Pinto & Avshalom Pollack Dance Co. Występował w spektaklach takich artystów, jak: Ohad Naharin, Sharon Eyal, Jiří Kylián, Crystal Pite, Alexander Ekman, Benoît Lachambre, Inbal Pinto. Andrea zaczął przygotowywać choreografie w ramach Batsheva Iotsrim (Dancers Create), zarówno dla młodego, jak i dla głównego zespołu (2007-2010). W 2009 jedna z jego prac została wybrana przez artystę video Oriego Golana do produkcji video tanecznego. W 2011 przygotował spektakl na sześciu mężczyzn-tancerzy z Cullberg Ballet zatytułowany Tylko dla mężczyzn, który był pokazywany w Moderna Dans Teater (MDT) w Sztokholmie. W marcu 2013 jego spektakl solowy Co wydarzyło się w Turynie otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii Taniec i Choreografia w czasie Stuttgart Solo Tanz Competition. Od tego czasu spektakl był prezentowany w wielu krajach (Izrael, Włochy, Niemcy, Szwajcaria). Poza pracą jako wykonawca i choreograf, uczy GaGa i improwizacji w różnych szkołach oraz zespołach (m.in. Cullberg Ballet, Szwedzki Balet Narodowy, DOCH oraz Pinto Dance).
Program VI Maat Festival „Israel Now”
VI MAAT FESTIVAL ‚ISRAEL NOW!’ 2014 idea, koncept: Tomasz Bazan (kurator programu) / multimedia/video: Patrycja Płanik / korespondent Izraelski i koordynacja międzynarodowa: Ewa Szubstarska / rezydenci programu: Daphna Horenczyk, Lilach Livne, Andrea Costanzo Martini, Adi Weinberg, Michael Getman, Talia De Vries oraz Piotr Trojan / produkcja: Maria Sapeta / technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Barbara Szymańska, Małgorzata Drozd / program kuratorski Tomasza Bazana ‘Maat Festival’ zrealizowany ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Centrum Kultury w Lublinie Miejskiej Instytucji Kultury oraz Teatru Maat Projekt.