Lublin/Letnie Forum Tańca Współczesnego: novaTanz „check…in”

Zdjęcie: Lublin/Letnie Forum Tańca Współczesnego: novaTanz „check…in”

Fot. z materiałów organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Punktem wyjścia dla realizacji produkcji check…in jest kompozycja verify, dwudziestominutowa praca zlecona na konkurs choreografii w Pradze, do muzyki Jiři Temla. Chociaż choreografia ta miała zostać opracowana ostatecznie tylko dla tego konkursu, to temat i podstawowa idea: wzajemna kontrola w społeczeństwie, wzajemne ograniczanie i eliminowanie/wykluczanie się, jak również polityczne skutki tych zjawisk – stały się podstawą do dalszej pracy artystycznej Slavy Gepnera i jego grupy tanecznej novaTanz. Artyści postanowili w większym stopniu zmierzyć się z tymi tematami i za pomocą artystycznej polemiki pogłębić społeczną dyskusję dotyczącą wspomnianych zjawisk, ujawniając równolegle społeczne mechanizmy jednak bez moralizowania, samemu nie będąc na pierwszym planie politycznym.

Kontrola jest zjawiskiem przenikającym całe społeczeństwo. Czy to w rodzinie (relacje dziecko – rodzice, wzajemne relacje między mężem a żoną), czy to w społeczności (sąsiedztwo, nadzór przestrzeni publicznych) lub gospodarce (relacje pracownik – pracodawca), praktycznie wszędzie albo jest się kontrolowanym, albo kontroluje się samemu. W jakie relacje wchodzi przy tym pojedynczy człowiek ze swoim otoczeniem? I gdzie znajduje się on sam w dychotomii pomiędzy zwierzęciem alfa a izolacją? Jak my – indywidualne jednostki, określamy nasze społeczeństwo i jak ono nas określa? Te kwestie i rozważania warunkują choreograficzny proces prób. Tancerze są zmuszeni w ciągle nowych konstelacjach „toczyć walkę” o władzę i kontrolę. Odbywa się tu swoista „Podróży do Jerozolimy“-  rodzaj gry, która stanie się centrum i symbolem tych rozważań. Ruchy/choreografia są przesycone mocnymi przeżyciami emocjonalnymi i wypełnione ideą „politycznej poprawności“. Konieczne dopasowanie się do społeczeństwa wspiera postawę wykonawców, społeczne przymusy mają w ten sposób zostać unaocznione przez taniec. Symbolem hierarchii społecznej jest przestrzeń, która tak jak stojąca do góry nogami piramida, może w każdej chwili ulec wywróceniu. Jest to praca ze stale zmieniającymi się rolami i biegunami. Widz musi się ciągle wczuwać w nowe sytuacje i wciąż od nowa sprawdzać zasadność i kryteria swojej oceny. Zastosowane są wieloznaczności i przesunięcia znaczeń: z żartu nagle robi się poważna sytuacja, by wkrótce ponownie zostać zdemaskowaną jako żart. Jesteśmy przekonani o tym, że taka emocjonalna huśtawka, której podlegają wykonawcy, napełnia choreografię burzliwymi fizycznymi i psychicznymi doznaniami, czyniąc ten projekt godnym obejrzenia.

koncepcja i choreografia: Slava Gepner
asystentka choreografa: Carmen Casagrande
reżyseria i dramaturgia: André Erlen
taniec: Sara Blasco Gutiérrez, Adrián Castello, Kanako Minami, José M. Ortiz, Andrea Rama,
Raphael Spiegel
muzyka: Achim Sondermann
produkcja: novaTanz
czas: 65 minut
premiera: 19.10.2011 Bühne der Kulturen, Kolonia

Wejściówki do odebrania na godzinę przed spektaklem w kasie Centrum Kultury.
PWYW („pay what you want” – „zapłać ile chcesz po pokazie”)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Lublin: Sala Widowiskowa, Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close