Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia laboratoryjne warunki pracy zaproszonym tancerzom: finalnie powstają prace, które w ściśle określonej przestrzeni prezentacji są obserwowane i poddawane analizie. IX edycja platformy rezydencji bada w tym roku związki pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować można jako „narodowe” w szerokim ujęciu próby określenia statusu artysty. W ramach festiwalu Iza Szostak pokaże spektakl National Affairs.
Postęp i nieustanna ekspansja, mające zapewnić człowiekowi pełną dominację nad wszystkimi sferami życia, doprowadzają w końcu do kataklizmu. Ale człowiek przetrwa katastrofę, którą sam spowodował. Przeczeka ją pod stołem w jakiejś korporacji, w odartym z uroku klimatyzowanym biurowcu. Wciśnięty między kasetony i gigabajty danych tworzy już transgatunkowe asamblaże, sam siebie poddając bezustannej rewizji i negocjując granice własnej tożsamości. Niepokorne, pełne niezgody i zbyt długo podporządkowane nadzorom kulturowym i wpływom politycznym ciało szuka teraz troski i bliskości. Egzystuje w ciągłych zapętleniach. Funkcjonuje między tym, co organiczne i mechaniczne. Jego narzędziem sprzeciwu staje się ekspansywna, niema walka ciała przechwycona z getta Afroamerykanów przez białe kobiety i manifestowana w gwałtownym, nieugiętym i nieustępliwym ruchu. Krump – bezkrwawy ruch oporu. Krump – wcielona forma protestu. Krump jako broń. Ciało jako tarcza.
koncepcja i choreografia: Iza Szostak
performans: Julia Stawska aka Girl Zonta, Iza Szostak, ZIPPER, Crawler, Edek
oprawa wizualna: Karolina Mełnicka i Stachu Szumski
muzyka live: Kuba Słomkowski
światła: Michał Głaszczka
konsultacje dramaturgiczne: Magda Ptasznik, Michał Grzegorzek, Anka Herbut
operatorzy robotów: Tomasz Gołaszewski, Dominik Skrzypkowski, Mary Szydłowska
foto: Bartek Górka
wydarzenie w ramach: Centrum w Procesie
organizatorzy: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
koproducent: maat festival
partner: nowy teatr w warszawie
projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa
roboty dostarczyło koło naukowe robotyków KNR MEiL PW
konstruktorzy: ZIPPER – Tomasz Gołaszewski i Rafał Rosołek, Crawler – Adam sikorski, Konrad Aleksiejuk i Mateusz Baczewski, Edek – Bartosz Grabczak
Ogromne podziękowania dla: Piotra ZONTY Króla, Kasi Stawskiej, Koła Naukowego Robotyków KNR MEiL PW
Iza Szostak – tancerka, choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre’a/Troubleyn. Autorka takich spektakli, jak m.in. RE//MIX – Merce Cunningham, Ciało. Dziecko. Obiekt., Europa. Śledztwo, Balet koparyczny. W swojej praktyce choreograficznej powołuje się na Ruch Autentyczny, choreologię oraz improwizację. Interesuję ją perspektywa nowego materializmu, który dostarcza narzędzi do postrzegania materii jako aktywnej i sprawczej. Tworzy systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Pracuje w oparciu o antropologiczne badania terenowe. Przetwarza obrazy ze sztuk wizualnych, filmu, własnej pamięci, zmysłów i biografii. Traktuje choreografię jako instrument do tworzenia nowego porządku. W swoich pracach sprawdza różne strategie ucieleśniania, inspirując się m.in. motoryką dziecka, mechanicznością maszyn budowlanych czy fakturą obiektów/narzędzi w pracowni stolarskiej. Współtworzy Centrum w Ruchu.
Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, za okazaniem wejściówki. Wejściówki są do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 1 grudnia 2017 roku.
***
Maat Festival „Ciało narodowe”
Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i – to, co nie dające się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków, dotyczących globalnej zbiorowości bez mitotwórczego etosu bohatera? Jak postulują organizatorzy: „Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się !”. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstaje fabularyzowany dokument filmowy, dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną, dzięki temu unikatowe materiały filmowe.
Więcej: rundance.pl
idea koncept, kurator programu: Tomasz Bazan
produkcja: Joanna Kolstrung, Arkadiusz Sławek
współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz, Ewelina Kruszewska
Zrealizowano ze środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.