
Fot. Andrzej Stawiński.
Fot. Andrzej Stawiński.
Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia laboratoryjne warunki pracy zaproszonym tancerzom: finalnie powstają prace, które w ściśle określonej przestrzeni prezentacji są obserwowane i poddawane analizie. IX edycja platformy rezydencji bada w tym roku związki pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować można jako „narodowe” w szerokim ujęciu próby określenia statusu artysty. W ramach festiwalu Joanna Leśnierowska i Aleksandra Borys pokażą spektakl Blur/Close up.
Gest celowego rozmazywania obrazu (ang. blur) jest obecny w tradycji europejskiego malarstwa już od czasów Leonarada da Vinci i jego techniki zmiękczania konturów (sfumato). Jednak to dopiero wraz z praktyką Gerharda Richtera (który od końca lat 60. XX wieku pozbawiał swoje fotorealistyczne obrazy ostrości) rozmyte powierzchnie i kształty stały się jednym z centralnych motywów zarówno figuratywnego, jak i abstrakcyjnego malarstwa oraz fotografii (i postfotografii) współczesnej. Artyści rozmazują obrazy intencjonalnie i na wiele różnych sposobów, aplikując różnorodne koncepty i strategie. Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy, nieokreślone stany między w(yob)rażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje, nieustanny nadmiar jednocześnie ważnych i nie-ważnych detali, rozproszone wizje i znaczenia oraz zagadnienia koloru i kompozycji wysunięte na plan pierwszy – z wszystkim tym w pamięci wchodzimy do studia eksplorować możliwość „rozmazania” w kontekście ciała i choreografii.
W przygotowaniach do spektaklu wzięli udział artyści wielu różnych dziedzin. Wspólnie poszukiwali sposobów przetłumaczenia idei „rozmaz(yw)ania” na wszystkie poziomy spektaklu. „Rozmazanie” rozumieli na dwa sposoby – dosłownie: jako pozbawienie ostrości/kształtu/formy (lub niemożność utrzymania jednej formy), i metaforycznie – jako wizualną i fizyczną reprezentację mentalnej i emocjonalnej kondycji, w której pozbawieni zostajemy wcześniej rozpoznanych i powszechnie akceptowanych punktów odniesienia oraz bezustannie, zarówno w makro, jak i mikro skali, doświadczamy pofragmentowanej rzeczywistości pełnej skrawków obrazów i dźwięków, szczątków informacji, odprysków idei i ideologii…
Praca nad blur stanowi kolejną odsłonę zainicjowanych w 2014 roku (przy okazji tworzenia trio …(rooms by the sea) ćwiczeń w patrzeniu – praktyki postrzegania i myślenia obrazami, która czerpiąc inspiracje i strategie ze współczesnego malarstwa i (post)fotografii, egzaminuje możliwość restytucji spojrzenia w kontekście sztuk scenicznych.
Blur/ close up oferuje intymne spotkanie z materiałem pierwszej (prezentowanej w tradycyjnym, frontalnym układzie) wersji spektaklu.
pomysł i kompozycja: Joanna Leśnierowska
wykonanie: Aleksandra Borys
scenografia i kostium: Michiel Keuper
światło: Joanna Leśnierowska (przy współpracy koncepcyjnej Jana Maertensa)
dźwięk i realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
trening głosu: Katarzyna Sitarz
oprawa graficzna: Michał Łuczak
produkcja: Joanna Leśnierowska
koprodukcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / przy wsparciu wpZimmer Antwerp oraz Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts (VARP-PA)
Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, za okazaniem wejściówki. Wejściówki są do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 1 grudnia 2017 roku.
***
Maat Festival „Ciało narodowe”
Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i – to, co nie dające się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków, dotyczących globalnej zbiorowości bez mitotwórczego etosu bohatera? Jak postulują organizatorzy: „Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się !”. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstaje fabularyzowany dokument filmowy, dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną, dzięki temu unikatowe materiały filmowe.
Więcej: rundance.pl
idea koncept, kurator programu: Tomasz Bazan
produkcja: Joanna Kolstrung, Arkadiusz Sławek
współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz, Ewelina Kruszewska
Zrealizowano ze środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.