Spektakle

Lublin/Maat Festival 2017: Joanna Leśnierowska i Aleksandra Borys „blur/close up”

Zdjęcie: Lublin/Maat Festival 2017: Joanna Leśnierowska i Aleksandra Borys „blur/close up”

Fot. Andrzej Stawiński.

Wersja do druku

Udostępnij

Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia laboratoryjne warunki pracy zaproszonym tancerzom: finalnie powstają prace, które w ściśle określonej przestrzeni prezentacji są obserwowane i poddawane analizie. IX edycja platformy rezydencji bada w tym roku związki pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować można jako „narodowe” w szerokim ujęciu próby określenia statusu artysty. W ramach festiwalu Joanna Leśnierowska i Aleksandra Borys pokażą spektakl Blur/Close up.

Gest celowego rozmazywania obrazu (ang. blur) jest obecny w tradycji europejskiego malarstwa  już od czasów Leonarada da Vinci i jego techniki zmiękczania konturów (sfumato). Jednak to dopiero wraz z praktyką Gerharda Richtera (który od końca lat 60. XX wieku pozbawiał swoje fotorealistyczne obrazy ostrości) rozmyte powierzchnie i kształty stały się jednym z centralnych motywów zarówno figuratywnego, jak i abstrakcyjnego  malarstwa oraz fotografii (i postfotografii) współczesnej. Artyści rozmazują obrazy intencjonalnie i na wiele różnych sposobów, aplikując różnorodne koncepty i strategie. Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy,  nieokreślone stany między w(yob)rażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje,  nieustanny nadmiar jednocześnie ważnych i nie-ważnych detali, rozproszone wizje i znaczenia oraz zagadnienia koloru i kompozycji wysunięte na plan pierwszy – z  wszystkim tym w pamięci wchodzimy do studia eksplorować możliwość „rozmazania” w kontekście ciała  i choreografii.

W przygotowaniach do spektaklu wzięli udział artyści wielu różnych dziedzin. Wspólnie poszukiwali sposobów przetłumaczenia idei „rozmaz(yw)ania” na wszystkie poziomy spektaklu. „Rozmazanie” rozumieli na dwa sposoby – dosłownie: jako pozbawienie ostrości/kształtu/formy (lub niemożność utrzymania jednej formy), i metaforycznie – jako wizualną i fizyczną reprezentację mentalnej i emocjonalnej kondycji, w której pozbawieni zostajemy wcześniej rozpoznanych i powszechnie akceptowanych punktów odniesienia oraz bezustannie, zarówno w makro, jak i mikro skali, doświadczamy pofragmentowanej rzeczywistości pełnej skrawków obrazów i dźwięków, szczątków informacji, odprysków idei i ideologii…

Praca nad blur stanowi kolejną odsłonę zainicjowanych w 2014 roku (przy okazji tworzenia trio …(rooms by the sea) ćwiczeń w patrzeniu – praktyki postrzegania i myślenia obrazami, która czerpiąc inspiracje i strategie  ze współczesnego malarstwa i (post)fotografii, egzaminuje możliwość restytucji spojrzenia w kontekście sztuk scenicznych.

Blur/ close up oferuje intymne spotkanie z materiałem pierwszej (prezentowanej w tradycyjnym, frontalnym układzie) wersji spektaklu.

pomysł i kompozycja: Joanna Leśnierowska

wykonanie: Aleksandra Borys

scenografia i kostium: Michiel Keuper

światło: Joanna Leśnierowska (przy współpracy koncepcyjnej Jana Maertensa)

dźwięk i realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski

trening głosu: Katarzyna Sitarz

oprawa graficzna: Michał Łuczak

produkcja: Joanna Leśnierowska

koprodukcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / przy wsparciu wpZimmer Antwerp oraz  Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts  (VARP-PA)

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, za okazaniem wejściówki. Wejściówki są do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 1 grudnia 2017 roku.

***

Maat Festival „Ciało narodowe”

Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i – to, co nie dające się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków, dotyczących globalnej zbiorowości bez mitotwórczego etosu bohatera? Jak postulują organizatorzy: „Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się !”. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstaje fabularyzowany dokument filmowy, dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną, dzięki temu unikatowe materiały filmowe.

Więcej: rundance.pl

idea koncept, kurator programu: Tomasz Bazan

produkcja: Joanna Kolstrung, Arkadiusz Sławek

współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz, Ewelina Kruszewska

Zrealizowano ze środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

Centrum Kultury w Lublinie (miniaturka)

powiązane

Ludzie

Joanna Leśnierowska

Joanna Leśnierowska

  • kuratorka
  • krytyczka
  • dramaturg

Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia laboratoryjne warunki pracy zaproszonym tancerzom: finalnie powstają prace, które w ściśle określonej przestrzeni prezentacji są obserwowane i poddawane analizie. IX edycja platformy rezydencji bada w tym roku związki pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować można jako „narodowe” w szerokim ujęciu próby określenia statusu artysty. W ramach festiwalu Joanna Leśnierowska i Aleksandra Borys pokażą spektakl Blur/Close up. Gest celowego rozmazywania obrazu (ang. blur) jest obecny w tradycji europejskiego malarstwa  już od czasów Leonarada da Vinci i jego techniki zmiękczania konturów (sfumato). Jednak to dopiero wraz z praktyką Gerharda Richtera (który od końca lat 60. XX wieku pozbawiał swoje fotorealistyczne obrazy ostrości) rozmyte powierzchnie i kształty stały się jednym z centralnych motywów zarówno figuratywnego, jak i abstrakcyjnego  malarstwa oraz fotografii (i postfotografii) współczesnej. Artyści rozmazują obrazy intencjonalnie i na wiele różnych sposobów, aplikując różnorodne koncepty i strategie. Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy,  nieokreślone stany między w(yob)rażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje,  nieustanny nadmiar jednocześnie ważnych i nie-ważnych detali, rozproszone wizje i znaczenia oraz zagadnienia koloru i kompozycji wysunięte na plan pierwszy – z  wszystkim tym w pamięci wchodzimy do studia eksplorować możliwość „rozmazania” w kontekście ciała  i choreografii. W przygotowaniach do spektaklu wzięli udział artyści wielu różnych dziedzin. Wspólnie poszukiwali sposobów przetłumaczenia idei „rozmaz(yw)ania” na wszystkie poziomy spektaklu. „Rozmazanie” rozumieli na dwa sposoby – dosłownie: jako pozbawienie ostrości/kształtu/formy (lub niemożność utrzymania jednej formy), i metaforycznie – jako wizualną i fizyczną reprezentację mentalnej i emocjonalnej kondycji, w której pozbawieni zostajemy wcześniej rozpoznanych i powszechnie akceptowanych punktów odniesienia oraz bezustannie, zarówno w makro, jak i mikro skali, doświadczamy pofragmentowanej rzeczywistości pełnej skrawków obrazów i dźwięków, szczątków informacji, odprysków idei i ideologii… Praca nad blur stanowi kolejną odsłonę zainicjowanych w 2014 roku (przy okazji tworzenia trio …(rooms by the sea) ćwiczeń w patrzeniu – praktyki postrzegania i myślenia obrazami, która czerpiąc inspiracje i strategie  ze współczesnego malarstwa i (post)fotografii, egzaminuje możliwość restytucji spojrzenia w kontekście sztuk scenicznych. Blur/ close up oferuje intymne spotkanie z materiałem pierwszej (prezentowanej w tradycyjnym, frontalnym układzie) wersji spektaklu. pomysł i kompozycja: Joanna Leśnierowska wykonanie: Aleksandra Borys scenografia i kostium: Michiel Keuper światło: Joanna Leśnierowska (przy współpracy koncepcyjnej Jana Maertensa) dźwięk i realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski trening głosu: Katarzyna Sitarz oprawa graficzna: Michał Łuczak produkcja: Joanna Leśnierowska koprodukcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / przy wsparciu wpZimmer Antwerp oraz  Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts  (VARP-PA) Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, za okazaniem wejściówki. Wejściówki są do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 1 grudnia 2017 roku. *** Maat Festival „Ciało narodowe” Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i – to, co nie dające się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków, dotyczących globalnej zbiorowości bez mitotwórczego etosu bohatera? Jak postulują organizatorzy: „Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się !”. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstaje fabularyzowany dokument filmowy, dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną, dzięki temu unikatowe materiały filmowe. Więcej: rundance.pl idea koncept, kurator programu: Tomasz Bazan produkcja: Joanna Kolstrung, Arkadiusz Sławek współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz, Ewelina Kruszewska Zrealizowano ze środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Aleksandra Borys

Aleksandra Borys

Maat Festival jest pierwszym rezydencyjny festiwalem w Polsce, który zapewnia laboratoryjne warunki pracy zaproszonym tancerzom: finalnie powstają prace, które w ściśle określonej przestrzeni prezentacji są obserwowane i poddawane analizie. IX edycja platformy rezydencji bada w tym roku związki pomiędzy ciałem performera/tancerza a wszystkim tym, co klasyfikować można jako „narodowe” w szerokim ujęciu próby określenia statusu artysty. W ramach festiwalu Joanna Leśnierowska i Aleksandra Borys pokażą spektakl Blur/Close up. Gest celowego rozmazywania obrazu (ang. blur) jest obecny w tradycji europejskiego malarstwa  już od czasów Leonarada da Vinci i jego techniki zmiękczania konturów (sfumato). Jednak to dopiero wraz z praktyką Gerharda Richtera (który od końca lat 60. XX wieku pozbawiał swoje fotorealistyczne obrazy ostrości) rozmyte powierzchnie i kształty stały się jednym z centralnych motywów zarówno figuratywnego, jak i abstrakcyjnego  malarstwa oraz fotografii (i postfotografii) współczesnej. Artyści rozmazują obrazy intencjonalnie i na wiele różnych sposobów, aplikując różnorodne koncepty i strategie. Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy,  nieokreślone stany między w(yob)rażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje,  nieustanny nadmiar jednocześnie ważnych i nie-ważnych detali, rozproszone wizje i znaczenia oraz zagadnienia koloru i kompozycji wysunięte na plan pierwszy – z  wszystkim tym w pamięci wchodzimy do studia eksplorować możliwość „rozmazania” w kontekście ciała  i choreografii. W przygotowaniach do spektaklu wzięli udział artyści wielu różnych dziedzin. Wspólnie poszukiwali sposobów przetłumaczenia idei „rozmaz(yw)ania” na wszystkie poziomy spektaklu. „Rozmazanie” rozumieli na dwa sposoby – dosłownie: jako pozbawienie ostrości/kształtu/formy (lub niemożność utrzymania jednej formy), i metaforycznie – jako wizualną i fizyczną reprezentację mentalnej i emocjonalnej kondycji, w której pozbawieni zostajemy wcześniej rozpoznanych i powszechnie akceptowanych punktów odniesienia oraz bezustannie, zarówno w makro, jak i mikro skali, doświadczamy pofragmentowanej rzeczywistości pełnej skrawków obrazów i dźwięków, szczątków informacji, odprysków idei i ideologii… Praca nad blur stanowi kolejną odsłonę zainicjowanych w 2014 roku (przy okazji tworzenia trio …(rooms by the sea) ćwiczeń w patrzeniu – praktyki postrzegania i myślenia obrazami, która czerpiąc inspiracje i strategie  ze współczesnego malarstwa i (post)fotografii, egzaminuje możliwość restytucji spojrzenia w kontekście sztuk scenicznych. Blur/ close up oferuje intymne spotkanie z materiałem pierwszej (prezentowanej w tradycyjnym, frontalnym układzie) wersji spektaklu. pomysł i kompozycja: Joanna Leśnierowska wykonanie: Aleksandra Borys scenografia i kostium: Michiel Keuper światło: Joanna Leśnierowska (przy współpracy koncepcyjnej Jana Maertensa) dźwięk i realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski trening głosu: Katarzyna Sitarz oprawa graficzna: Michał Łuczak produkcja: Joanna Leśnierowska koprodukcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / przy wsparciu wpZimmer Antwerp oraz  Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts  (VARP-PA) Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, za okazaniem wejściówki. Wejściówki są do pobrania w kasie Centrum Kultury w Lublinie od 1 grudnia 2017 roku. *** Maat Festival „Ciało narodowe” Narodowe ciało artystów to tkanka/matryca, skupiająca w sobie zarówno to, co lokalne, jak i – to, co nie dające się uchwycić w cyfrowej fali ery „post”. Czy „kolekcja narodowa” kształtowana będzie w przyszłości z rozbitych pryzmatów różnych pól i linków, dotyczących globalnej zbiorowości bez mitotwórczego etosu bohatera? Jak postulują organizatorzy: „Oddajmy ciała naszym narodowym artystom! Spotkajmy się !”. Wyjątkowości temu programowi dodaje fakt, że podobnej, tak rozbudowanej formy w Polsce nie sposób znaleźć. Każdorazowo obok rezydencji artystycznej powstaje fabularyzowany dokument filmowy, dotyczący postaci danego twórcy – w końcowym zamierzeniu powstaną, dzięki temu unikatowe materiały filmowe. Więcej: rundance.pl idea koncept, kurator programu: Tomasz Bazan produkcja: Joanna Kolstrung, Arkadiusz Sławek współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz, Ewelina Kruszewska Zrealizowano ze środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close